Fritidspædagogen som trivselsskaber

Kursus

På kurset får du viden om og inspiration til, hvordan du i SFO, fritidsordning eller klub kan arbejde med trivsel, fællesskab og differentierede deltagelsesmuligheder i kreative og fællesskabende aktiviteter.

Datoer og tilmeld

Fagligt indhold

På kurset undersøger vi, hvordan fritidspædagogisk grundfaglighed med fokus på trivsel, fællesskab og differentierede deltagelsesmuligheder kan rammesætte og understøtte kreative og fællesskabende aktiviteter i SFO, fritidsordning eller klub.

Du kommer til at arbejde med:

  • Hvordan du som fritidspædagog kan facilitere aktiviteter og kreative processer, hvor børn og unge oplever sig som aktive medskabere i meningsfulde fællesskaber
  • Hvordan børnefællesskaber og deltagelsesmuligheder kan styrkes gennem en balance mellem frie og forpligtende aktiviteter
  • Hvordan fælles skabende aktiviteter kan åbne for demokratisk deltagelse i børne- og ungehøjde
  • Hvordan fritidspædagogisk grundfaglighed kan omsættes i praksis og styrke trivsel og fællesskab i hverdagen

Udbytte

Du får inspiration og konkrete redskaber til:

  • At løfte kvaliteten i det fritidspædagogiske arbejde ved at planlægge og tilrettelægge aktiviteter, der fremmer fleksible og differentierede deltagelsesmuligheder - særligt for børn, som har brug for støtte til at finde fodfæste i fællesskabet
  • At styrke børnefællesskaber og relationer - både børn imellem og mellem børn og voksne -  gennem en legende, skabende og anerkendende tilgang, der skaber grobund for tryghed, deltagelse og udvikling (inspireret af BUPLs pejlemærker for SFO og fritidspædagogik)
  • At udvikle din pædagogiske faglighed med fokus på trivsel og fællesskabende praksis, hvor du både rammesætter og deltager som aktør i kreative og samskabende processer med børn - og får blik for, hvordan du inkluderer børns perspektiver i det pædagogiske arbejde
  • At styrke den faglige refleksion i teamet, så I sammen udvikler jeres tilgang til aktiviteter, deltagelse og trivsel - og skaber en fælles, undersøgende praksis med fokus på børn i udsatte positioner og det gode hverdagsliv i fritiden

Når en medarbejder deltager i kurset, får arbejdspladsen:

  • En medarbejder, der kan bidrage aktivt til at udvikle og kvalificere fritidstilbud, så de i højere grad understøtter børns trivsel, deltagelse og fællesskab
  • Fornyet viden om hvordan man kan arbejde systematisk med trivsel og deltagelsesmuligheder i børnefællesskaber - med afsæt i både børneperspektiv og pædagogisk refleksion
  • Et fagligt løft til teamet gennem en medarbejder, der kan facilitere refleksion, udviklingssamtaler og fælles planlægning med fokus på trivsel, kreativitet og børns aktive medskabelse
  • Øget kapacitet til at omsætte viden fra forskning og politiske målsætninger til konkret praksis i hverdagen, fx i forbindelse med tilsyn, kvalitetssikring og samarbejde med skole eller forældre

Målgruppe

Kurset er for pædagoger ansat i SFO, fritidsordning eller klub

Datoer og tilmeld

Forløb