Læsevejledernes dag 2025
Hvordan skaber vi læselyst og læsemod – og hvordan bliver læsevejlederen ambassadør for læsning i alle fag? Det er dagens omdrejningspunkt. Vi samler læsevejledere til en fagligt inspirerende dag med oplæg, refleksion og netværk.
Datoer og tilmeldLæseLyst & LæseMod – ind i alle fag
Program for dagen:
Kl. 8.30 – 9.00
Tjek ind og morgenmad i Festsalen
Kl. 9.00 – 9.15
Morgensang og velkomst v/Anja Bøhnke og Rikke Kroer, pædagogiske konsulenter, UCL, Center for Undervisningsmidler
Kl. 9.15 – 10.45
Læsemotivation i fællesskab – om læsefællesskaber, rollemodeller og elevinddragelse v/Ulla-Maria Michaelsen og Dorthe Rise, dansklærere og læremiddelsforfattere
At få læselysten til at blomstre kræver mere end bare stillelæsning og boglister. Dette oplæg sætter fokus på, hvordan vi styrker læsemotivationen gennem læsefællesskaber, læsende rollemodeller og elevinddragelse.
Læsefællesskaber opstår ikke af sig selv – de kræver tydelig organisering, nysgerrighed og varierede tilgange. De voksne omkring eleverne spiller en vigtig rolle, og eleverne skal opleve, at de har en stemme og myndighed.
Oplægget giver konkrete idéer og inspiration til at inddrage elevernes perspektiver, styrke rollemodellerne og skabe meningsfulde rammer, hvor læselysten kan vokse i fællesskab.
Kl. 10.45 – 11.15
Pause og forlagsudstilling
Kl. 11.15 – 12.00
Læselyst ind i sprogfagene v/ Marianne Vincent Ancker læringskonsulent ved Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Læsning på fremmedsprog hænger nøje sammen med læsning på førstesproget. Læsning er en kulturfærdighed og støtter tilegnelsen af de øvrige færdigheder i fremmedsprogsundervisningen samtidig med, at det er et grundlag for tilegnelse af viden.
I fremmedsprogsundervisningen anvender eleverne et intersprog - et sprog der er på vej – hvor eleverne afprøver og justerer sine sproglige hypoteser. Dette er vigtigt at tage højde for, når der vælges litteratur og strategier samt planlægges stilladsering af elevernes læseprocesser. Samtidig har fremmedsprogslærerne øje for en potentiel stor spredning i elevernes faglige niveau, når de arbejder med såvel før-læsning aktiviteter som arbejdet med teksterne i undervisningen.
Oplægget giver indblik i, hvad der er i fokus, når fremmedsprogslærerne arbejder med læsning.
Kl. 12.00 – 12.50
Frokost og forlagsudstilling
Kl. 12.50 – 13.50
Læsning i naturfag – et fælles ansvar v/ Lisbeth Hædersdal, konsulent ved ’Sprog i Fokus’
Hvordan kan læsevejledere støtte faglærerne i at integrere sproglig udvikling i naturfagsundervisningen.
Fokus er på, hvordan læsevejlederen kan hjælpe med at styrke elevernes faglige læsning, læseforståelse og anvendelse af fagsprog gennem tæt samarbejde med faglærerne.
Deltagerne vil få konkrete redskaber og praksisnære eksempler på, hvordan de kan understøtte naturfagsundervisningen, samt få inspiration til, hvordan læsevejlederen og faglæreren kan samarbejde om at udvikle elevernes brug af fagsprog og styrke deres læring på tværs af fagene.
Kl. 13.50 – 14.10
Kaffepause
Kl. 14.10 – 14.45
Læsevejledning med mening – i samtale med hinanden v/ Anette Vestergaard Søberg, Bettina Skov Halskov, Helle Serup og Marie Elmegaard Pedersen, pædagogiske konsulenter, UCL, Center for Undervisningsmidler
En faciliteret refleksion, hvor du i dialog med kolleger dykker ned i pointer og spørgsmål fra dagens tre første oplæg. Her er der tid til at dele erfaringer, perspektiver og overvejelser – og sammen omsætte ny viden til praksis.
Kl. 14.50 – 15.50
Stedsbaseret litteraturlæsning v/ Signe Refshauge Kjær, lærer, Nørre Nissum Efterskole
Hvad sker der, når man rykker litteraturlæsning ud af klasserummet? Vi skal undersøge, hvordan tekster, steder og læseaktiviteter i samspil kan vække elevernes nysgerrighed og opmærksomhed på de tekster, de læser i dansk. Stedbaseret litteraturlæsning er en metode, der har potentiale til at lære eleverne at se udad, sætte sig i andres sted, fortolke på nye måder og meget mere. Du får en masse undervisningsideer og en guide til at tage eleverne med ud af klasserummet og lære med kroppen forrest.
Kl. 15.50 – 16.00
Afrunding af dagen og tak for i dag v/ Anja Bøhnke og Rikke Kroer, pædagogiske konsulenter, UCL, Center for Undervisningsmidler
Datoer og tilmeld
-
20.08.2025Kursus08:30 - 16:00