Praksisnær PPR, Ressourcecenter og Vejledning

Kursus

Ønsker du at styrke det praksisnære samarbejde mellem skole, ressourcecenter og PPR samt at flytte fokus fra individ til skolens systemer og fællesskaber Vil du gerne blive klogere på og bedre til at samarbejde med og vejlede lærere og pædagoger tættere på deres praksisser i skolen?

Hvis ja, så er dette kursus noget for dig

 

Datoer og tilmeld

Fagligt indhold


På kurset sættes fokus på de aktuelle bevægelser om et mere praksisnært samarbejde mellem skole og PPR. På kurset bringes teori og praksis i spil med hinanden med udgangspunkt i følgende temaer:
- Tværprofessionelt samarbejde om inklusion og udviklingen af børns fællesskaber

- PPR's og ressourcepersoners funktioner som skolens midlertidige støttesystem

- Historiske og aktuelle bestræbelser om et mere relevant PPR at forstå historien for ikke at gentage den

- Fra landspolitik til kommunale betingelseslandskaber PPR's mange arbejdsopgaver og kunsten at kunne navigere i og på tværs af praksisser, kommunale organiseringer og politiske strategier

- Fælles udforskning og håndtering af forskellige typer af skolevanskeligheder med udgangspunkt i egen og andres praksisser

Udbytte

Du får styrket dine kompetencer i at forstå og navigere i PPR's og ressourcepersoners komplekse rolle og funktion i skolen. Du bliver i stand til at anvende ny viden om og perspektiver på et mere praksisnært støttesystem i skolen.

Denne viden kan bidrage med nye forståelser af muligheder og barrierer samt nye handlemuligheder i dit videre arbejde med at udvikle støttesystemer (PPR og ressourcecenter), der er tættere på skolens hverdagsliv.

Målgruppen

Kurset henvender sig til fagprofessionelle der arbejder i kommunernes Pædagogisk Psykologiske Rådgivning, i ressourcecenter eller med vejledningsfunktion på skolen.

Forplejning

Kurset er inkl. fuld forplejning.

Mød Christoffer Granhøj Borring

Christoffer Granhøj Borring forsker i tværprofessionelt samarbejde i og omkring skolen, når PPR inddrages for at støtte lærere og pædagogers arbejde med at udvikle inkluderende læringsfællesskaber, hvor fokus flyttes fra enkeltbørn til skolens systemer og fællesskaber. Forskningen tager udgangspunkt i, at professionelle har forskellige perspektiver på skolens problemstillinger og forskellige betingelser for at deltage i samarbejdet.

Han undersøger sammenhænge mellem skoleudvikling, kommunale organiseringer og skole- og PPR-professionelles roller og muligheder for at fremme børns deltagelsesmuligheder. Desuden udforsker han, hvordan tværprofessionelt og -sektorielt samarbejde påvirkes af kommunale og statslige politikker, strategier og indsatser får betydning for deres muligheder for at arbejde med at udvikle skolen, så færre børn segregeres væk fra den.

Datoer og tilmeld

Forløb