Professionsidentitet, pårørende samarbejde og psykologisk tryghed

Kurset styrker deltagernes kompetencer i at etablere og vedligeholde konstruktive og respektfulde samarbejdsrelationer med pårørende. Samtidig fokuserer kurset på at skabe psykologisk tryghed i samarbejdet - både internt i medarbejdergruppen og i relationen til pårørende

Deltagerne får konkrete redskaber og viden til at navigere i komplekse situationer og styrke dialogen, så samarbejdet bliver præget af gensidig tillid og forståelse


Styrker pædagogernes forståelse af deres egen professionsfaglighed og identitet. Det giver deltagerne mulighed for at udforske, tydeliggøre og anerkende pædagogikkens kernefaglighed, og hvordan den kommer til udtryk i praksis.

Samtidig sætter kurset fokus på at styrke pædagogernes rolle i det tværfaglige samarbejde, så deres unikke faglige bidrag bliver synligt og værdsat.

Læringsmål

  • En teoretisk forståelse af psykologisk tryghed og dens betydning i samarbejdsrelationer.
  • Redskaber til at skabe et trygt samarbejdsmiljø, der fremmer åbenhed, dialog og gensidig respekt.
  • Konkrete værktøjer til at håndtere udfordringer og konflikter i relationen til pårørende.
  • Styrkede evner til at sætte grænser og samtidig udvise empati og anerkendelse i dialogen med pårørende.
  • En dybere forståelse af deres rolle og ansvar i det tværfaglige samarbejde.
  • En styrket forståelse af pædagogikkens kernefaglighed og hvordan den adskiller sig fra andre fagligheder.
  • Redskaber til at tydeliggøre deres faglige kompetencer i det tværfaglige samarbejde.
  • En afklaret professionsidentitet og bevidsthed om deres rolle som pædagog.
  • Viden om, hvordan pædagogikken kan anvendes som en problemløsende og udviklende praksis i arbejdet med borgere.
  • Øget selvtillid i at italesætte og stå fast på deres faglige perspektiver i samarbejde med andre faggrupper.
  • Den motiverende samtale.

Datoer og tilmeld

Forløb