Relationel og dialogisk praksis i samarbejdet med borgere med psykiske diagnoser og rusmiddelsproblematikker

Kursus

Kurset fokuserer på at styrke deltagernes faglige kompetencer og evne til at skabe trygge relationer i arbejdet med mennesker, der har komplekse udfordringer.

Datoer og tilmeld

Fagligt indhold

Psykiske diagnoser og rusmiddelsproblematikker

  • Indblik i de mest almindelige psykiske diagnoser (fx angst, depression, skizofreni, personlighedsforstyrrelser)
  • Hvordan psykiske lidelser kan påvirke kognition, adfærd og sociale relationer
  • Samspillet mellem psykiske lidelser og rusmiddelbrug (dobbeltdiagnoser)
  • Stigma, fordomme og etik i mødet med personer med dobbeltdiagnoser.

Neuropædagogik og mentalisering

  • Grundprincipper i neuropædagogik: Hvordan hjernen fungerer i forhold til læring, stress og traumer
  • Mentalisering: At forstå egen og andres mentale tilstande 
  • Hvorfor tænker, føler og handler mennesker, som de gør?
  • Redskaber til at arbejde neuropædagogisk i praksis
  • Øvelser i mentaliserende samtaler og perspektivtagning.

Kommunikation og konflikthåndtering

  • Grundlæggende kommunikationsværktøjer: Aktiv lytning, anerkendende kommunikation, motiverende samtale
  • Konflikttrappen: Hvordan optrappes og nedtrappes konflikter?
  • Low-arousal tilgang: Håndtering af affektudbrud og uro
  • Case-øvelser og rollespil i konflikthåndtering.

Læringsmål

At give deltagerne en grundlæggende forståelse af psykiske diagnoser og rusmiddelsproblematikker samt konkrete redskaber til neuropædagogik, mentalisering, kommunikation og konflikthåndtering. Kurset fokuserer på at styrke deltagernes faglige kompetencer og evne til at skabe trygge relationer i arbejdet med mennesker, der har komplekse udfordringer.

Målgruppe

Sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter og pædagoger

Datoer og tilmeld

Forløb