Temadag om skolens rum

Kursus

Årets fokus er deltagelsesformer, dialogisk praksis og innovative tilgange.
Mød fx Filosofi i skolen, Playful Learning, få fingrene i de nyeste innovationsmaterialekasser, eller deltag i en undersøgende og eksperimenterende bålsamtale.

Datoer og tilmeld

Dagens program

Kl. 8.30 – 08.50 – Indflyvning med morgenmad og kaffe

Kl. 8.50 – 09.00 – Velkomst og dagens program - Introduktion til dagens indhold og form.

Kl. 9.00 – 09.30 – Kollektiv kreativitet v/Lene Tanggaard

Kreativitet er fællesskabende og et vi-fænomen. I undervisning henviser begrebet til en bestræbelse på at give alle elever mulighed for kreativ deltagelse, og tilse kreativitet som en integreret del af fagligheden i undervisningen.
Begrebet er inspireret af den nyeste kreativitetsforskning, der viser, hvad der sker, når flere hjerner arbejder sammen om at løse udfordringer og skabe innovation.
Få inspiration til at skabe nye deltagelsespraksisser, og indblik i nyere kreativitetsforskning. Professor Lene Tanggaard er aktuel med udgivelsen “Kollektiv kreativitet”. Publikationen kan hentes gratis fra DLF’s hjemmeside.

Kl. 9.35 – 10.35 – Fysiske læringsrum: Skolens rum som aktiv medspiller v/Ulla Kjærvang

Fysiske rum påvirker elevernes og lærernes trivsel. Det ved vi fra forskning og praksis. Og selv de små justeringer af rummet kan gøre en forskel.
Hvordan sætter skolens rum rammen for det kreative, skabende, dialogen og fællesskabet?
Hvad betyder det, når skolens rum er en medspiller, og hvad kan det gøre af forskel for elevernes koncentration og motivation?
Du får både viden og indsigt i rummet som medspiller samt praktiske eksempler.

Kl. 10.40 – 11.40 – 1. Runde workshops

Vælg mellem følgende:

  • Diversitet og legeuniverser v/Zanitha Hamilton Månegaard, Ph.d. studerende - Designskolen Kolding
  • Erasmus+ deltagere – Dialogisk rum og PBL
  • Uderum og båldialoger v/Linda Ahrenkiel
  • Innovation CFU DK konsulenter – Læremidler med I&E
  • Skolens rum som pædagogisk indsats v/Ulla Kjærvang 
    Rum er pædagogik – hvordan kan I bruge rummet som en pædagogisk medspiller i det daglige, så det understøtter jeres pædagogiske fundament og en fællesskabende didaktik gennem deltagelse og kreativitet? 
    Hvor starter man, og hvad er de første skridt for at få rum og pædagogik til at spille sammen?
    Hvad skal man have øje for, og hvad kan man konkret gøre?
    Vi kobler jeres erfaringer med præsentation af konkrete eksempler. (Kun i 1. runde)

Kl. 11.40 – 12.25 – Frokost

Kl. 12.25 – 13.25 – 2. Runde workshops

Gentagelse af formiddagens workshops +

  • Praksisfaglige miljøer: konkret inspiration og skab v/Ruben Kirkegaard (ProCraft) (Kun i 2. runde)

Kl. 13.30 – 14.10 – Når forskellighed bliver en styrke for fællesskabet v/Louise Klinge
Hvordan kan didaktik, fysiske rammer og relationer gå op i en højere enhed, så alle børn oplever deltagelsesmuligheder og er værdige deltagere i læringsfællesskaber?
Få konkret inspiration fra empirisk skoleforskning, bl.a. med fokus på PBL.

Kl. 14.10 – 14.20 – Kaffe og kage

Kl. 14.20 – 15.05 – Shareshops
Oplev CFU-standen med mange læremidler og scenarier.
Stjæl og del undervisningsforløb – en masse lærere deler ud.
Oplev konkrete lærings- og makermiljøer og deltag i små talks (10–15 min) ved:

  • ProCraft
  • Environment For Learning
  • Anni Nielsen – Leder af Filosofi i Skolen, SDU (Dialogiske – dannelse gennem filosofiske dialoger) midt i skoven

Kl. 15.05 – 15.45 – Det at skabe: Når undervisning bliver til praksisfællesskaber v/Helle Rabøl
Elever er stærke didaktiske ressourcer – når man vil.
Har vi alligevel tendens til primært at opfatte eleven som MODTAGER og ikke som MEDSKABER af undervisning?
Det spørgsmål danner udgangspunkt for oplægget om sammenhænge mellem skolelyst, deltagelse, fællesskab og undervisning.
Især vil betydningen af at skabe noget stå centralt – også for forslag til nye prøveformer.

Kl. 15.45 – 15.50 – Tak for i dag

Datoer og tilmeld

Forløb