EduMeasure: Pædagogisk-psykologiske test, måleskalaer og spørgeskemaer

Et tværgående forskningsprogram med det overordnede formål at fremme udviklingen og anvendelsen af validerede og kvalitetssikrede test og måleredskaber i anvendt pædagogisk og samfundsfaglig forskning.

Programmet er organisatorisk placeret i afdelingen for Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund.

Programmet ledes af cand.psych., ph.d., lektor Tine Nielsen, med deltagelse af cand.scient.pol., ph.d., lektor Morten Pettersson, cand.psych., forskningsassistent Anders Houe Wisnewski og BA psych., forskningsassistent Beate Vang Tommerup.

Vi arbejder med at:

  • Sikre en kontinuerlig strøm af danske validerede måleredskaber og spørgeskemaer – af høj kvalitet – gennem udvikling af nye redskaber samt oversættelse og tilpasning af eksisterende redskaber til den danske kontekst. Dette sikres gennem anvendelse af psykometriske metoder indenfor et moderne test-teoretisk paradigme med fokus på Rasch-modeller og andre modeller indenfor item respons teori, hvor fokus er på kvaliteten af spørgsmål/items.
  • Gennemføre undersøgelser ved hjælp af de udviklede og validerede redskaber og undersøgelser, der belyser processer og effekter af testning og brug af måleredskaber. Det kan være undersøgelser, der belyser sammenhænge, forskelle og ændringer i det, der måles. Det kan også være undersøgelser af de intra- og interpersonelle processer, der er i spil i forhold til testning og anvendelse af måleredskaber.
  • Bidrage til metodeudvikling, særligt i relation til problemstillinger omkring A) retfærdig/fair testning og måling, B) sammenlignelighed af resultater for undergrupper og C) korrekt måling over tid af udvikling.
  • Formidle resultaterne til både forsknings- og praksisfelter, herunder formidle hvad tests, måleskalaer og spørgeskemaer kan – og ikke kan – bruges til.

Programmet er tværgående i den forstand, at vi samarbejder bredt med andre forskere og institutioner på tværs af emner og områder.

Dette gør vi både ved at gennemføre egne projekter i samarbejde med andre og gennem deltagelse i andres projekter.

Den røde tråd i vores projekter er, at de på en eller anden måde beskæftiger sig med pædagogisk-psykologiske test, måleskalaer eller spørgeskemaer, som har relevans for et bredt uddannelses- og pædagogisk felt. Vores projekter har et stærkt fokus på professionsuddannelse (fx læreruddannelsen) og efter-uddannelse (fx for dagtilbudspersonale), professioner (fx grundskolen eller primærsektoren indenfor sundhedsområdet), eller professioners slutbrugere (fx skoleelever).

Vi arbejder desuden med projekter, som rækker ind i andre uddannelsesområder, og projekter med en bred relevans qua deres metodefokus.

Projekt-eksempler:

  • Self-efficacy for skole-hjem-samarbejde (projektleder Tine Nielsen)
  • Måling af læseglæde (projektleder Morten Pettersson)
  • Praksis self-efficacy i professionsuddannelse (projektleder Tine Nielsen)
  • VMPO: Vurdering af menneskelig pleje og omsorg i primærsektoren (projektleder Helle Elisabeth Andersen, Anvendt Sundhedsforskning)
  • Self-efficacy for specifikke lærerpraksisser, muligheder for læring og frafald (projektleder Tine Nielsen)
  • Relationskompetence skala (projektleder Ida Skytte Jakobsen, Anvendt Velfærdsforskning)
  • Trivsel blandt danske børn og unge målt med KIDSCREEN-spørgeskemaerne: validitetsstudier og normfremstilling (projektleder Tine Nielsen)
  • Differentiel item funktion over tid (projektleder Tine Nielsen)