EduMeasure: Pædagogisk-psykologiske test, måleskalaer og spørgeskemaer

Et tværgående forskningsprogram med det overordnede formål at fremme udviklingen og anvendelsen af validerede og kvalitetssikrede test og måleredskaber i anvendt pædagogisk og samfundsfaglig forskning.

Programmet er organisatorisk placeret i afdelingen for Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund.

Programmet ledes af cand.psych., ph.d., lektor Tine Nielsen, med deltagelse af cand.scient.pol., ph.d., lektor Morten Pettersson, cand.psych., forskningsassistent Anders Houe Wisnewski og BA psych., forskningsassistent Beate Vang Tommerup.

Vi arbejder med at:

  • Sikre en kontinuerlig strøm af danske validerede måleredskaber og spørgeskemaer – af høj kvalitet – gennem udvikling af nye redskaber samt oversættelse og tilpasning af eksisterende redskaber til den danske kontekst. Dette sikres gennem anvendelse af psykometriske metoder indenfor et moderne test-teoretisk paradigme med fokus på Rasch-modeller og andre modeller indenfor item respons teori, hvor fokus er på kvaliteten af spørgsmål/items.
  • Gennemføre undersøgelser, der belyser processer og effekter af testning og brug af måleredskaber – herunder sammenhænge, forskelle og udvikling over tid.
  • Bidrage til metodeudvikling, særligt i relation til problemstillinger omkring A) retfærdig/fair testning og måling, B) sammenlignelighed af resultater for undergrupper og C) korrekt måling over tid af udvikling.
  • Formidle resultaterne til både forsknings- og praksisfelter, herunder formidle hvad tests, måleskalaer og spørgeskemaer kan – og ikke kan – bruges til.

Programmet er tværgående i den forstand, at vi samarbejder bredt med andre forskere og institutioner på tværs af emner samt i egne og andres projekter.

Den røde tråd er, at vi beskæftiger os med pædagogisk-psykologiske test, måleskalaer eller spørgeskemaer med relevans for især professionsuddannelser  (fx læreruddannelsen) og efteruddannelse (fx for dagtilbudspersonale), professioner (fx grundskolen eller primærsektoren indenfor sundhedsområdet), eller professioners slutbrugere (fx skoleelever).

Vi arbejder desuden med projekter, som rækker ind i andre uddannelsesområder, og projekter med en bred relevans qua deres metodefokus.