Ny ældrelov
Ny retning på ældreområdet
Ældreloven udstikker retningen for, hvordan kommunerne skal sikre mere selvbestemmelse, omsorg og gode relationer for vores ældste borgere.
Helhedspleje, borgernær visitation, faste teams, forenklede dokumentations- og tilsynsprocesser og velfærdsteknologi skal bl.a. være med til at sikre et kvalitetsløft i ældreplejen.
UCL som partner
Vi kan hjælpe jer med at indfri ældrelovens intentioner om øget selvbestemmelse, mere omsorg og gode relationer for kommunens ældste borgere.
Lokal læring, udvikling og forankring med fokus på bl.a. faste teams, styring, kompetenceudvikling, lederudvikling og tværfagligt samarbejde.
Sikrer jer høj fleksibilitet i sammensætning af kompetenceforløb ved tæt samarbejde mellem UCL og Social- og Sundhedsskolen Fyn.
Kompetenceforløb
Nye krav i fremtiden
Inden for pleje og omsorg er der brug for nye tilgange og organiseringer, som bidrager til at løse udfordringerne nu og i fremtiden.
Fokus skifter fra ydelse og opgaver til personcentreret omsorg, helhed i indsatser og effektiv ressourceudnyttelse.
Teams i ældreplejen er vejen frem
Selvbestemmelse hos borgerne kræver fagpersoner, som kan lyse på borgers behov og ønsker. Og indarbejde disse i de faglige vurderinger, som skal træffes hos borgerne.
Frisat faglighed forudsætter, at faglige vurdering står i front fremfor lister, ydelser og opgaver.
De faglige vurderinger giver rum for helhedspleje, når det tværfaglige team reflekterer, vurderer, lægger plan for indsats og dokumenterer.
Kompetenceforløb: Teams i ældreplejen
- Tilpasset en travl drift
- Fokus på kerneopgaven
- Fra organisatorisk ramme til udvikling af omsorgspraksis
Undervisningen bygger på deltagernes erfaringer fra praksis og nuværende systematik.
Mellem undervisningsmodulerne udforsker deltagerne aktivt deres egen praksis ud fra forbedringsmodel metode.
- Erfaren praksis mobiliseres og organisationens mål gøres aktive og konkrete
- Udvikling af teamsamarbejde sker i praksis i samspil med medarbejdere og ledere.
- Medarbejdere, ledere og organisation er klædt på til at arbejde i, med og omkring team baseret tilgang.
- Viden om ændring fra central og ydelsesorienteret styring til decentralt fokus med team baseret tilgang
- At kunne balancere de nye tilgange ved at arbejde og samarbejde på tværs med de velfungerende dele af den konventionelle tilgang.
- Modeller til fælles tilgang i faglige indsatser, arbejde med systematik og faglig refleksion
- Viden og metoder til at skabe relation med borger, arbejde med at tilpasse forløbet til borgers situation
- Metoder til koordinering og klinisk lederskab, arbejde med konkret indhold, mandat og rammesætning.
Tilgang
- Erfaren praksis mobiliseres og organisationens mål gøres aktive og konkrete
- Udvikling af teamsamarbejde sker i praksis i samspil med medarbejdere og ledere.
- Medarbejdere, ledere og organisation er klædt på til at arbejde i, med og omkring teams.
Mindre undervisning og mere afprøvning i praksis
Kompetenceforløbet faciliterer anvendelse af teori og metode; Hvad kan I bruge i jeres praksis? Hvordan? Og igangsætter prøvehandlinger, som deltagerne arbejder med mellem forløbene.
Samskabende forandring som nøgle
Team organisering er en fremkommelig vej til, at væsentlige forhold som relationel koordinering, faglig kvalitet, værdig ældrepleje og et bæredygtigt arbejdsmiljø gøres konkret og operationelt.
Kompetenceforløbets elementer kan sammensættes fleksibelt, reduceres eller suppleres efter lokale målsætninger og strategi.
- Indledende møde + statusmøde + opfølgende møde med styre-/chefgruppe/lederforum.
- 3 timers forløb for ledelser, chefer, stabs- og udviklingsfolk.
- 1 times interview med hver enkelt drift-leder.
- 2 x 3 timers forløb for sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle i klinisk lederskab og koordinering.
- 3 x 3 timers fælles team-forløb for hjemmepleje, sygepleje, visitation, terapeuter, nærmeste leder, svarende til team enheden.
- 1 x 3 timer som samskabende forandring, fælles for leder- sygeplejerske og det fælles forløb.
- Coaching til drift-ledere, personlig, a 1 time. ,
Fra AMU kursus til diplomniveau
Via et samarbejde mellem UCL og SOSU Fyn tilbydes kompetence- og implementeringsforløbet på forskellige niveauer og med forskelligt indhold.
Alt sammen med afsæt i jeres praksis, behov og ønsker.
Med støtte fra Den Kommunale Kompetencefond dækkes 80% af udgifterne til SOSU-faggrupper og terapeuter.
Kontakt

Kontakt mig, hvis du har spørgsmål eller blot nysgerrige på at høre mere om fx.
- Muligheder for at udfolde den ønskede retning i ældreplejen.
- Dialog om hvordan et partnerskab med UCL kan understøtte jeres udvikling.
- En afsøgende samtale.
Tilskud
Med Den Kommunale Kompetencefond kan du få helt op til 30.000 kr. inden for en periode på 12 måneder til dit efteruddannelsesforløb.
Vi klargør tekst og bilag, så der kan laves fælles ansøgning via jeres lokale tillidsrepræsentanter.
Du kan søge om tilskud fra Den Kommunale Kompetencefond, hvis du er kommunalt ansat og omfattet af en overenskomst med
- FOA
- 3F
- Dansk Metal
- BUPL
- HK Kommunal
- Socialpædagogerne
- Teknisk Landsforbund
- Dansk Socialrådgiverforening
- Forhandlingskartellet
- Akademikerne
Webinar
Gratis webinarer om ny ældrelov.
Et tæt samspil med pårørende, frivillige og civilsamfund
Fra paragrafpuslespil til helhed
Faste teams og faglige fællesskaber
Selvbestemmelse, frisat faglighed og team
Hvert webinar er på 1 time.
Case: Pårørendesamarbejde i praksis – inspiration fra praksis
Hvordan skaber vi et bedre samarbejde mellem fagprofessionelle, pårørende og civilsamfundet i ældreplejen?
Dette var et af de centrale spørgsmål, da vi samlede deltagere fra 37 kommuner til webinaret om den nye ældrelov og det styrkede samspil mellem pårørende, frivillige og fagfolk.
Under webinaret blev der udvekslet erfaringer, udfordringer og konkrete eksempler på, hvordan samarbejdet kan styrkes.
