Forandringsledelse sætter kerneopgaver i centrum!

Servicelederne Mikkel Achton og Allan Stauning fra skoleområdet i Gladsaxe kommune har netop afsluttet eksamen i AU-modulet forandringsledelse.

Sammen med andre førstelinjeledere i kommunen efteruddanner de sig i et målrettet forløb, der klæder dem på til bedre daglig ledelse og styrker både deres netværk og samarbejdsevne.

Dato: 20.02.2019

”Jeg er først og fremmest blevet bekræftet i, at den måde jeg leder på, faktisk også er rigtig ifølge lærebøgerne. Det er en god fornemmelse, fordi du som leder nogle gange kan komme i tvivl, om den måde du handler på i en given situation, nu også er den rigtige,” siger Allan Stauning, Teknisk serviceleder på Grønnemose skole.

Sammen med blandt andre Mikkel Achton, teknisk serviceleder på Vadgård skole, er han ved at uddanne sig på et kompetencegivende uddannelsesforløb tilpasset Gladsaxe kommunes ledere i første række.
Lederuddannelsen består af et forløb der bygger bro mellem AMU (arbejdsmarkedsuddannelse) og AU (akademiuddannelse).

Allan Stauning og Mikkel Achton har netop afsluttet AU-modulet forandringsledelse. For Mikkel Achton har uddannelsen på mange måde været en øjenåbner.

”Det jeg kan nu, er er sætte ord på, hvordan min ledelse påvirker andre mennesker og jeg kan bedre aflæse, hvad det er for mennesker jeg har med at gøre. Jeg har også lært meget om mig selv og vigtigheden af, at du hviler i dig selv og dine beslutninger for at kunne lede godt.”

Værdifuldt netværk med andre kommunale ledere

Uddannelsesforløbet har givet mig en bedre forståelse for ledelse og
forandringer, siger Mikkel Achton, teknisk serviceleder på Vadgård skole.

For Mikkel Achton er et af de andre positive elementer ved uddannelsesforløbet i Gladsaxe Kommune også det netværk, der etableres. Den del kan Allan Stauning også genkende.

”Ja, helt klart. Netværket er noget af det bedste ved uddannelsen. Vi får en værdifuld forståelse for hinandens opgaver og vilkår, og da vi lærer andre ledere at kende, er det ganske enkelt blevet nemmere at få fat på og
kommunikere med andre afdelinger. Det skaber et sammenhold der er med til at give et generelt bedre arbejdsmiljø i kommunen, ” siger Allan Stauning, der sagtens kan se sig selv på et nyt modul på et eller andet tidspunkt – især i kombinationen med både AMU og AU.

”Som 55-årig så er det der med at sidde på skolebænken ikke lige mig, troede jeg, men jeg har fundet ud af, at det altså er guld værd, når du har nogle at sparre med, og dem du er sammen med i forløbet faktisk gider at
være der alle sammen. Det forpligter på en positiv måde, som virkelig har motiveret mig til at følge med.”

Ny viden løfter ledelsesopgaven

Hvis Mikkel Achton skal læse videre, må det meget gerne være et modul i projektledelse. Men i første omgang skal de nye kompetencer fra det netop beståede modul i forandringsledelse fordøjes og tages i brug. ”

”På grund af det jeg har lært, kan jeg nu se, hvor mange forandringer der foregår hele tiden i Gladsaxe Kommune med reorganiseringer, besparelser etc. Det er meget vigtigt, hvordan vi alle sammen hjælper bedst muligt med at få de forandringer til at glide og skabe mening, så vi kan tackle dem bedst muligt. Jo bedre vores ansatte kan se, forstå og trives i en given forandring, jo bedre kan vi alle sammen bidrage til at løfte kerneopgaverne overfor borgerne i kommunen.”

Mikkel Achton mener at uddannelsen har givet ham en generel bedre forståelse for de forandringer Gladsaxe kommune gennemgår, og at uddannelsen i forandringsledelse derfor dybest set bidrager til, at det kommunen besluttes politisk, bliver bedre oversat i den kommunale dagligdag.

Mere sikker som leder

Uddannelsesforløbet har gjort mig mere sikker som leder, siger Allan Stauning, Teknisk serviceleder på Grønnemose skole.

Selv om Allan Stauning føler sig bedre klædt på til sin ledelse med kendskab til ledelsesteorier er det ikke noget han går og kaster om sig med i dagligdagen. Teorierne er der bare.

”Jeg har min nye viden om ledelse i baghovedet nu, og det gør mig mere sikker som leder. Gennem arbejdet med opgaverne på AU-modulet har jeg kunnet genkende de daglige ledelsessituationer, og her på den anden side af modulet kan jeg omvendt genkende teorierne om ledelse i mit lederskab. Det giver mig en sikkerhed og en tryghed, der gør, at jeg ikke længere spekulerer så meget over det at lede, som jeg gjorde før den her uddannelse. Det giver mig mere plads til ledelse.”

Førstelinjeledelse er vigtig for Gladsaxe kommune

I Gladsaxe Kommune ser man den praksisnære ledelse, som en vigtig faktor, når det handler om at sætte borgeren i centrum, men desværre er førstelinjeledere en gruppe ledere, som let kan blive overset, når det
kommer til kompetenceudvikling. Derfor er netop det her tilbud til førstelinjeledere så vigtigt, mener kursuskoordinator i Gladsaxe Kommune Lisbeth Alcover Chulvi.

”Da vi startede med første forløb i 2017, vidste vi godt at målgruppen ikke er vant til at få lederkurser, og derfor er det simpelthen så skønt at se, hvordan de her førstelinjeledere hen over forløbet bliver mere og mere bevidste om deres vigtige ledelsesfunktion i kommunen,” siger Lisbeth Alcover Chulvi.

Sammen med UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, som står for uddannelsen, har Gladsaxe Kommune koblet egen organisation til forløbet ved at bruge egen projektmodel, interne strategier, oplægsholdere fra egen organisation mm. Derudover arbejder man meget bevidst på at skabe den optimale sammenhæng mellem AMU-fag og AU-fag, da det er med til at hjælpe flere i gang med tage en hel akademiuddannelse i ledelse.

”Vi har brug for at skabe kommunale ledelsesforløb, der bliver så relevante og brugbare for deltagerne, som overhovedet muligt. Det er på den måde vi som organisation får mest muligt ud af at uddanne vores førstelinjeledere.”


Vil du vide mere om, hvordan vi kan understøtte ansatte i din organisation – gennem kompetencegivende uddannelse, så kontakt

Chefkonsulent Marie Nørgaard Laursen mail: mnla@ucl.dk – tlf.: 4022 8748 eller
Uddannelseskonsulent Marie-Louise Bredvig, mail: mlbr@ucl.dk – tlf.: 2133 6012.

 

Facts on Lederuddannelse i Gladsaxe Kommune

  • 5 AMU-fag (ledelse og samarbejde, Projektledelse, Ledelse af forandringsprocesser, kommunikation som ledelsesværktøj, Medarbejderen som deltager i forandringsprocesser)
  • 1 Akademi fag (Forandringsledelse med eksamen, 10ECTS)

Opstart den 5.september 2018 Eksamen/afslutning den 6. februar 2019

Marie-Louise Bredvig
Marie-Louise Bredvig Konsulent
Marie Nørgaard Laursen
Marie Nørgaard Laursen Konsulent