Metodefetichismen står i vejen for den pædagogiske refleksion

I en ny kronik slår Lea Lund og Malene Slott et slag for rum til den pædagogiske refleksion.

Dato: 29.09.2020 - Forfatter: Kasper Duus

Når pædagoger skal på kursus og videreuddanne sig, foregår det ofte efter fastlagte koncepter og metoder. Men når en pædagog skal udvikle sin pædagogfaglighed, så kræver det rum til refleksion over den daglige praksis, skriver Lea Lund og Malene Slot, henholdsvis ph.d. og afdelingsleder og ph.d. og lektor på UCL.

- Når kommuner iværksætter tiltag for at opkvalificere det pædagogiske personale, sker det ofte ved, at alle kommunens pædagoger undervises i det udvalgte koncept, uanset om den enkelte pædagog eller det enkelte dagtilbud efterlyser den arbejdsmetode, skriver Lea Lund og Malene Slot i på Altinget.dk.

Læs kronikken på Altinget.dk

Malene Slott Nielsen, konsulent Lektor, ph.d.