Ny bog gør op med læringsficering af lærernes sprog
Keld Skovmand, ph.d. og lektor på læreruddannelsen på UCL, og Lene Tanggaard, rektor på Designskolen i Kolding, har sammen skrevet bogen ”Hvad taler vi om, når vi taler om at lære”.
I bogen tager de to forfattere læringsbegrebet under behandling, og de mener, at der er gået inflation i brugen af begrebet ”læring” i skolen. De kritiserer begrebet for at være tomt og ikke referere til andet end sig selv som proces.
"Læring bliver en slags glasur, man lægger henover det hele for at minde os selv om, at det handler om, at eleverne skal lære noget. Men det tilføjer ikke betydning", siger Keld Skovmand til Folkeskolen.dk.
I bogen argumenterer forfatterne for, at grundskolen i dag er domineret af et indholdsløst sprog om læring, som dermed definerer skolens praksis om læring. De ønsker et mere nuanceret bebreg om det at lære, som gør fordybelse og åndsfrihed til pejlemærker.
Keld Skovmand er tilknyttet Center for Anvendt Skoleforskning på UCL.
- Se video-interview med forfatterne på forlagets hjemmeside.
- Læs interview med forfatterne på Folkeskolen.dk.