UCL åbner PlayLab nummer to i Jelling
Det var en historisk dag, da UCL fredag kunne klippe det røde bånd til det nye PlayLab i Jelling. Både fordi UCL som den eneste professionshøjskole åbner mere end ét PlayLab, men også fordi Jellings legelaboratorium har tætte bånd til historien.
Skiltet ved PlayLab i Jelling står både med almindelige bogstaver og med runer. Der skal ikke herske tvivl om, at man i Jelling føler sig tæt knyttet til de historiske Jellingesten, der knejser i umiddelbar nærhed af campusset.
Det nye PlayLab, som skal være arnested for nye former for leg og læring, blev indviet med taler og sang. Åbningen var velbesøgt, og gæsterne blev blandt andet budt på mjød af vikingekvinder, som en venlig hilsen til de harnisk klædte kæmper, der hvile deres bene bag højens bautasten.
I hjertet af campus
PlayLabbet ligger i hjertet af Campus Jelling og er således ikke til at komme udenom for studerende, medarbejdere og gæster i huset. Centralt er en stor amfitrappe, som både vil danne ramme for faglige oplæg, pitches, gruppearbejde og opholdssted for de studerende i hverdagen.
Grænsen mellem PlayLab og det øvrige byggeri er flydende. Man er ikke i tvivl om, hvor det ligger, men det er ikke lige til at sige, hvor det ender. Derudover er der direkte adgang til et inspirerende og smukt udeområde med gårdhavemiljø, legespots og selvfølgelig monumentområdet ved Jellingestenene, som især i årets lunere måneder giver nogle helt særlige muligheder for legende læring.
Playful Learning
PlayLab er et led i projektet Playful Learning, som har til formål at skabe mere legende læring i lærer- og pædagoguddannelserne på de 6 professionshøjskoler. Projektet løber over 5 år og er støttet af LEGO Fonden med 57 millioner kroner.
Projektleder Jesper Zimmer Wrang er begejstret for det nye Playlab i Jelling.
- Vi er både glade for og stolte over at åbne UCL’s andet PlayLab. PlayLab skal inspirere til legende tilgange til læring i vores undervisning af pædagog- og lærerstuderende, og er et fysisk sted hvor studerende og undervisere kan eksperimentere med legende professionsdidaktik. Derfor er lokalerne helt anderledes at træde ind i end de almindelige undervisningslokaler, forklarer han.