UCL får nøglerolle i internationalt teknologiprojekt
UCL er med i MYREcross, et nyt danske-tysk projekt støttet med 1,3 mio. kr. fra Interreg. Projektet skal styrke unges teknologiforståelse og skabe nye fælles undervisningsforløb fra grundskole til videregående uddannelser.
- MYREcross handler om at give unge mulighed for at prøve kræfter med den teknologi, der former deres hverdag og fremtid – og samtidig bygge bro mellem uddannelser, så vi kan inspirere og samarbejde på tværs, siger Mads Thorup Langelund, lokal projektleder MYREcross og chefkonsulent i UCL.
Projektet fokuserer på teknologier som kunstig intelligens, XR, kvanteteknologi, robotter og simulation. Målet er at udvikle en fælles forståelse af, hvordan teknologien kan bruges i undervisning – og dermed understøtte didaktikken - både i Danmark og på tværs af landegrænser.
UCL bliver central partner i et bredt samarbejde
UCL er en central partner i projektet og har til opgave at udvikle og teste undervisningsforløb sammen med de øvrige partnere og netværkspartnere i projektet.
I den fynske partnerkreds er desuden SOSU Fyn, SDU, Svendborg Erhvervsskole og Gymnasier og en række fynske netværkskommuner. Udover det består kredsen af ZBC, BC Syd samt en række tyske uddannelsesinstitutioner.
- For UCL skal projektet munde ud i mindst 12 undervisningsforløb, som udvikles og testes i samarbejde med partnere. Forløbene kan variere i form og længde. Og de kan i større eller mindre grad inkludere sparring og bidrag fra de involverede partnere, siger Mads Thorup Langelund.
- Det kan fx være AI i sundhedsvæsenet, robot- og simulationsteknologi i undervisningen eller samarbejde med gymnasier om teknologiforståelse. Vi ser stort potentiale i, at projektet kan booste eksisterende undervisning og understøtte og inspirere undervisere, der allerede arbejder med teknologi, siger han.
UCL’s sundhedsområde ser store muligheder
Et af de områder, hvor potentialet er størst, er sundhedsområdet, hvor også UCL’s sundhedsuddannelser ser store perspektiver i at være med i projektet.
Det handler både om at fremme de studerendes digitale kompetencer og om at skabe nye samarbejder på tværs af sektorer.
- Vi får mulighed for at udvikle undervisningsforløb, som forbereder de studerende på en virkelighed, hvor digitale løsninger og teknologi spiller en stadig større rolle i mødet med borgere og patienter, siger Kirsten Sørensen, uddannelseschef for Ergoterapeut- og Sygeplejerskeuddannelsen i Odense.
- Samtidig åbner projektet for et øget samarbejde med SOSU-skolen, kommuner, gymnasier og internationale partnere, som kan give vores uddannelser ny energi og inspiration samt forhåbentligt også inspirere flere til at vælge UCL, siger hun.
Projektet har netop haft sit kickoff og løber frem til oktober 2028.