UCL-underviser modtager fornem undervisningspris

Lektor Henrik Juul Larsen modtager i dag Uddannelses- og Forskningsministeriets Undervisningspris for at gøre økonomifagene levende og læringen tryg.

Dato: 23.09.2025 - Forfatter: Nadia Lindegaard Arp

I dag hyldes Henrik Juul Larsen af uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund i Operaen i København, når hun overrækker ham Undervisningsprisen for hans evne til at skabe et trygt, legende og fagligt stærkt læringsmiljø. 

Som kun en ud af to undervisere fra landets professionshøjskoler bliver Henrik tildelt prisen, der inkluderer 500.000 kroner, hvoraf 300.000 er tiltænkt undervisningsaktiviteter.

Relationer, humor og kvajepligt skaber trygt rum for læring

Når Henrik underviser på UCL’s finansuddannelser, kan økonomisk teori lige så vel blive til en stafet på havnen eller en podcast i øregangen, som til mere klassisk holdundervisning.

Hans undervisning er kendetegnet ved energi, humor og en dyb interesse for den enkelte studerende.

- Det giver mening at være ironisk og bruge humor for at skabe et trygt læringsmiljø. Trygge rammer. Et sted, hvor man tør at være sig selv og tør at fejle, fortæller Henrik.


De studerende er enige og fremhæver i deres indstilling, at Henrik formår at gøre selv tunge fag som erhvervsøkonomi og regnskab tilgængelige, motiverende og sjove. Han skaber et rum, hvor det er tilladt – ja, nærmest en pligt – at begå fejl, fordi det er dér, læringen sker.

- Der er kvajepligt i mine lektioner. Jeg har en forventning om, at de rammer ved siden af skiven en gang imellem for det er i processen med at ændre det, der er forkert til noget, der er rigtigt at vi lærer sindssygt meget som individer, siger Henrik.

Feedback og selvrefleksion

Udover de studerendes mange rosende ord til Henriks undervisning, har prisudvalget også lagt vægt på Henriks selvrefleksion og vilje til at udvikle sig. Denne kommer til udtryk ved, at han tager sig tid til at få konstruktiv kritik fra de studerende. Den feedback han får, bruger han aktivt til at udvikle sine undervisningsmetoder, så de enkelte årgange og hold får det størst mulige udbytte af undervisningen

- De studerendes evalueringer er en mulighed for udvikling. De fortæller mig jo, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Det skal jeg lytte til. Jeg kan kun forvente deltagelse, hvis jeg selv er villig til at ændre kursen.

Om undervisningsprisen

Undervisningsprisen bliver uddelt af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Syv inspirerende og engagerende undervisere på de videregående uddannelser modtager prisen, som skal være med til at gøre det mere prestigefyldt at være en god underviser. To af priserne går til undervisere på landets professionshøjskoler.