“Sorte svaner” – er måske svaret på din virksomheds overlevelse?

Klassisk versus moderne strategiarbejde i vores nye digitale tidsalder er som at fremskrive udviklingen i antallet af hestepærer i London i 1800-tallet og lede efter de såkaldte “Black Swans”, sorte svaner.

Måske er din svane gemt i de store mængder digitale data i din virksomhed.

Dato: 04.11.2020 - Forfatter: Søren Jensen

I slutningen af 1800-tallet blev der udarbejdet en dyster trafikprognose for London. Den forudsagde, at det inden for en årrække ville være umuligt at komme rundt, da den stigende trafik med hestevogne ville betyde bjerge af hestepærer i Londons gader. 

I den digitale tidsalder arbejder moderne virksomheder med at finde ’black swans’ (sorte svaner): En idé, produkt eller forretningsmodel, som er svær at finde, men som har så stor værdi, at den er værd at jage. I London viste den sorte svane sig at være motorkøretøjet, der en gang for alle udryddede hestepærerne.

 Forudsætningen for at gå på jagt efter svanerne er, at man forstår at man lever i en digital tidsalder, og at man har indgående viden om sine kunders og brugeres adfærd.

 I denne artikel belyser vi tre parametre, der er afgørende for at finde nøglen til succes:

  1. At forstå de disruptive teknologier
  2. At skaffe viden og overblik over data og opnå “datamodenhed”
  3. At have tilstrækkelig indsigt i nutidens nye platformsøkonomier.

At forstå de disruptive teknologier

Hvor vi tidligere har været vant til en lineær udvikling i de teknologier som driver forandringerne, er vi nu vidne til, at de enkelte teknologiers udvikling stiger eksponentielt. Nogle af de disruptive teknologier, som har eller får indflydelse lige om lidt, er:

  • 3D-print i mange forskellige materialer. De første skibsskruer og motorblokke er blevet 3D-printet
  • Den store stigning i datahastighed
  • Den hastigt udbredende internetdækning. SpaceX er i Starlink-programmet ved at opsende 12.000 satellitter for global internetdækning

Ud over at de enkelte teknologier er i hastig udvikling, er der også den helt ubekendte faktor: Hvad sker der når vi kombinerer de hastigt udviklende teknologier til endnu ikke forudsete eller forestillede løsninger? Dette er i sandhed det ukendte ukendte.

Datamodenhed og Black Swans

Nogle virksomheder nøjes med at registrere en stigning eller et fald i antal brugere og kunder og har måske også en opfølgning på den tilfredshed, der har været hos forbrugeren. Andre mere moderne virksomheder går mere radikalt til værks, og forsøger at indfange og høste alle tilgængelige data om forbrugeres adfærd, holdninger, alder, køn, estimerede indtægt, uddannelse og antal børn for at få et mere nuanceret billede af forbrugeren som baggrund for målrettede tiltag. Ved at have en sådan viden er det muligt også at præge forbrugere holdningsmæssigt og købsmæssigt.

En Black Swan er den idé, produkt, forretningsmodel, som er svær at finde, men som, når man finder den, giver pengene mange gange igen. I ’Testing Business Ideas’, Osterwalder m.fl., (Wiley 2020), gives en drejebog for, hvordan mange virksomheder i de digitale økonomier arbejder med at finde Black Swans:

  • Services og produkter testes på udvalgte målgrupper: Geografi, alder, køn, ægteskabelig status, småbørnsforældre etc. Lav altså en demo og test denne af og lær hurtigt.
  • Der iværksættes systematisk track af data på adfærd udfra devisen: Platformen og data er kongen!
  • Scale fast or fail fast. Hurtighed er afgørende.
  • Det gør ikke noget at du mister mange penge på mange fails, hvis du bare kan finde én Black Swan!

Dette kan så give anledning til nogle overvejelser, som man må stille til sig selv som virksomhed:

  • Hvem ejer dine data på dine kunder og brugere?
  • Hvordan får du adgang til andres opbevarede data om kunder?
  • Skal I selv høste mere data?

Platformsøkonomier

Nogle af dem, som er lykkedes med at arbejde med datamodenhed og lancere digitale platforme, er Alibaba Group, der er verdens største forhandler uden at eje nogle varer, Uber, som er verdens største taxi-firma uden at eje nogle taxier, og Facebook, der er verdens største nyhedsmedie uden at fremstille nogle nyheder.

Jim Hageman Snabe, bestyrelsesformand i Mærsk og medforfatter på bogen ’Dreams and details’ har stor erfaring med at transformere virksomheder i en digitaliseret retning. I bogen argumenterer han for en ny forretningslogik med følgende tre pejlemærker:

#1: Segmenteringen er død! ’Big data’ og ’Internet of things’ gør, at alle kan få noget unikt. Og kunden skal nok selv finde det.

#2: Platformen er konge! Adgang til og brug af ’big data’ vinder. Vi skal indsamle oplysninger om vores kunder. Det kan benyttes til at forudsige og præge kundernes kommende adfærd.

#3: Rækkevidde vinder! Stordriftsfordele (economies of scale) bliver afløst af ’Economies of scope’, hvilket er fordelene ved stor rækkevidde. Vi skal gå fra optimering af specifikke dele i værdikæden til at udvikle forholdet til vores kunder. Det kunne eksempelvis være ved at gå fra salg af en vindmølle til at kunne sælge en aftalt mængde energi fra en vindmøllepark.

Hvad kan I gøre?

Hvad kan ejer, ledelse, bestyrelse mv. så gøre, hvis man f.eks. er i en produktionsvirksomhed eller ikke er en (meget) digital virksomhed? Ja, I kan begynde at overveje, i hvilken grad I har afdækket Jeres digitale muligheder. Det kan godt være, at jeres virksomhed ikke skal være en digital virksomhed, men måske ligger der også store muligheder gemt i at samarbejde med andre som har digitale kompetencer eller relationer til kunder, som I ikke selv har. Så kan det være, at I får øje på sorte svaner i stedet for bjerge af hestepærer.

Deltag i webinar om forretningsstrategier i en ny verden den 25. november

Vil du vide mere om, hvordan I kan lave forretningsstrategier i en ny verden? Så tilmeld dig vores webinar den 25. november 2020 kl. 10.30-11.30, hvor chefkonsulent ved Ledelse og organisation, UCL og Morten Damgaard Nielsen, Erhvervschef i Vejle Erhverv - Erhvervsservice og Turisme, bl.a. vil se nærmere på nyere og disruptive metoder til at udvikle digitalisering og platformsøkonomier.

Tilmeld dig

 

 

 

Jens Linder, chefkonsulent Arbejder bl.a. med forretningsudvikling, lederuddannelser og virksomhedsrådgivning

Mød Jens Linder

Jens Linder er underviser, forfatter og chefkonsulent i Ledelse og Organisation hos UCL. Han er uddannet navigatør, lærer og master i ledelse. 

Jens Linder er programleder på Blue Diploma, den maritime diplomuddannelse i ledelse, hvor han har særligt fokus på forretningsudvikling og virksomhedsrådgivning. 

Jens er desuden en af forgangsmændene for den nye bestyrelsesuddannelse i UCL.

Jens Linder

20417675

jeli@ucl.dk 

Vil du modtage lignende indhold direkte i din indbakke?