Tag din markedsføring til nye højder gennem søgemaskine-optimering

SEO står for søgemaskineoptimering eller på engelsk ”search engine optimization”. Det er en af de vigtigste digitale markedsføringskanaler, der handler om at øge både kvaliteten og mængden af din hjemmesides trafik. I SEO arbejder vi med eksponering af dine produkter og/eller services såvel som din virksomheds generelle brand i søgemaskiner som Google, Yahoo, Bing.

SEO handler om at give dig synlighed over for de brugere, der søger online efter det indhold og de løsninger, du tilbyder. For at lykkes med SEO, skal du kende din målgruppe, og du skal levere dit indhold på en måde, som søgemaskinekravlere kan finde og forstå. I dette blogindlæg ser vi nærmere på, hvordan du kan optimere begge dele.

Til sidst får du vores 5-trins-tjekliste til SEO, så du kan komme i gang med at levere bedre information til søgemaskiner med det samme!

Dato: 04.09.2020 - Forfatter: Nicolaj Hannesbo Petersen

Hvorfor søgemaskineoptimere?

Søgemaskiner er uden tvivl den bedste marketingkanal til at få opmærksomhed og interesse for dit brand. Ifølge Google er forbrugernes fortrukne kanal til at lære nye produkter og brands søgemaskiner.

Med hensyn til virksomheder bruger 89% af Business to Business-købere søgemaskiner til at undersøge nye produkter og tjenester inden køb. Ligeledes er søgemaskiner også en af ​​de højest konverterende marketingkanaler.

I og med at folk aktivt søger svar på deres spørgsmål samt løsninger på deres problemer, øges sandsynligheden markant for at anvende din virksomheds tilbud, hvis du kan give dem det, de leder efter. Forskningen påpeger også, at virksomheder skal prioritere de digitale kanaler og her særligt søgemaskineoptimering af websitet (Zhao et al. 2018 ; Taiminen, and Karjaluoto. 2015).

Handler det så alene om søgemaskiner og deres indekseringsrobotter?

Nej, SEO handler lige så meget om mennesker, som det handler om søgemaskinerne selv. Det handler om at forstå, hvad folk søger på online, hvilke svar de søger, hvilke ord de bruger, og hvilken type af indhold de ønsker at forbruge. Med andre ord: du skal kende din målgruppe og deres søgemaskineadfærd. Fx er kundens søgninger ofte motiveret af bekvemmelighed, øget information og gennemsigtighed samt pris- og tidsbesparelse.

Kunden anno 2020 uddanner sig selv gennem produktanmeldelser, influencers, andre kunders anbefalinger m.m. Desuden kan kunden nemt finde det tilbud, der dækker deres behov bedst muligt. Dernæst kan de let og bekvemt undgå køen i den fysiske butik, og få varerne leveret hurtigt i en travl hverdag. Det betyder dog ikke, at den fysisk butik og god service er dødsdømt, men at konkurrencen fra digitale medier er hård.

SEO kan ikke gøre det alene – husk dit brand

SEO er en langsigtet strategi, fordi det kræver, at du løbende optimere hjemmesiden, links og det indhold, du tilbyder kunden. Du konkurrerer mod de organiske søgeresultater, her er det bedst at være blandt de 10 første resultater, da 90 % ikke klikker videre.

Desuden får søgeresultat 1, 2 og 3 oftest de fleste klik, men dit brand har også betydning for købsprocessen. Vi er nemlig tilbøjelige til at vælge de brands, vi kender godt og har haft en god oplevelse med før. Det vil sige, at her kan et stærkt brand på placering tre i søgningen godt få flere kliks end svagere brands på placering 1 og 2.

Forskningen viser også, at vi er tilbøjelige til at søge direkte efter brands, vi kender i forvejen og har gode erfaringer med (Dotson et al 2017). Eksempelvis blev LEGO i 2017 vurderet som verdens stærkeste brand af Brand Finance, og vurderes i 2020 stadigvæk som markedsleder i brandkategorien ”leg og legetøj”. Hvis man sammenligner søgemaskinesøgninger på ”legetøj” vs. ”Lego i Danmark”, er den månedlige volumen på legetøj 14.800 og på Lego er den 40.500. Det er en udmærket indikator på, hvad brandkendskab og -loyalitet har af betydning for søgeadfærden. Dog er det stadig eftertragtet for alle at ligge højest muligt.

Men hvad er prisen så for at blive nummer 1 eller 2 på udvalgte emner, søgeord og fraser? I princippet er det ’gratis’, men det kommer an på konkurrencen, og at du løbende arbejder med søgemaskineoptimering.

Start med Google

I Danmark anvender vi primært Google til vores søgninger, både på computer (95,5 %), tablet (98,5 %) og mobil (99 %). I resten af verden er Googles søgemaskine også markedsleder med 92 % af alle søgninger. Google vil derfor oftest være den primære søgemaskine at optimere dit website og contents rangering imod.

De andre søgemaskinekonkurrenter er Baidu, Yahoo, Bing og Yandex. Statcounter - Global Stats er et godt værktøj til at finde statistik om anvendte søgemaskiner internationalt og globalt.

Hvordan kommer du i gang med SEO?

Din hovedopgave er at levere bedre information til søgemaskiner, så dit indhold kan indekseres korrekt og vises i søgeresultaterne. Du få her en 5-trins tjekliste til SEO:

Mød Nicolaj Hannesbo Petersen

Nicolaj er underviser og forsker ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Som tidligere marketing og innovationskonsulent og som underviser og forsker arbejder Nicolaj teoretisk og praktisk (anvendt) med udvikling af Marketing, Kommunikation, Innovation, Netværk og Internationalisering.

Han har tidligere skrevet om Platforms for Innovation and Internationalization ved tidsskriftet Technology Management Review.

Han har er en særlighed kærlighed til forretningsudvikling i små og mellemstore virksomheder. Som han har hjulpet som konsulent og senere hen som underviser EU projekter inden for digital udvikling. Fx projekter som Styrket Erhverv i Gadeplan og Digital Ledelseskultur.

I 2018 fik han sin Ph.d. fra Syddansk Universitet ved Institut for Marketing Management.

Nicolaj Hannesbo Petersen

22 53 58 55

nhpe1@ucl.dk