Christian gør det cool at være klog

Siden teenage-tiden har Christian Storm Tholberg elsket at lave forsøg. Nu er han kemi- og fysiklærer og laver talentforløb for de dygtigste elever.

Sejt at være klog

– Jeg vil gøre det sejt at være klog, siger Christian Storm Tholberg, der er lærer og talentvejleder på Erritsø Fællesskole.

Han laver bl.a. særligt tilrettelagte forløb for elever med talent indenfor naturvidenskabelige fag.

– Vi har for eksempel haft en matematik

-camp, hvor udvalgte elever skulle bygge raketter og beregne, hvor langt de kunne flyve. Vi har også haft en science-camp på 3 dage, hvor de dygtigste elever fra de ældste klasser selv skulle bygge broer ud fra teoretiske oplæg, siger Christian Storm Tholberg.

– Det er vildt at se, hvor meget vi kan rykke de dygtigste elever med det her talentarbejde, hvor vi bryder med den vante undervisning. Det er virkelig med til at motivere eleverne, når de bliver udfordret ekstra på noget, de brænder for, siger han.

Det giver overskud at arbejde med sin hobby

Passionen for især fysik og kemi har Christian Storm Tholberg haft siden de tidlige teenageår. Og den rækker noget ud over det sædvanlige.

Hans 1-årige søn har en plakat af det periodiske system hængende på børneværelset. Den 7-årige niece fik selvfølgelig et kemisæt i julegave. Og så har han altid været vild med at lave forsøg.

– I gymnasiet lavede jeg rigtig mange forsøg i fritiden. Efter skole fik jeg tit låst op til fysik- og kemilokalet og fik adgang til at lave forsøg med forskellige materialer, kemikalier og reagensglas, siger Christian Storm Tholberg.

– Det giver overskud, at jeg nu som lærer får lov at undervise i noget, der også er min hobby. Både på jobbet og på hjemmefronten. Og så giver det mig en stor glæde at kunne give motivation og interesse for min passion videre til mine elever, siger han.

Fritidsfornøjelser bliver en del af undervisningen

Nysgerrigheden og lysten til at lave fysik- og kemiforsøg fylder stadig meget hos læreren Christian Storm Tholberg.

– Ofte finder jeg inspiration i forsøg, jeg har set på Youtube eller Facebook i min fritid. Det gør jeg, fordi jeg ikke kan lade være, men også fordi jeg gerne vil være med til at inspirere mine elever til at være aktive, undersøgende og eksperimenterende, siger Christian Storm Tholberg.

– For de naturvidenskabelige fag handler jo for eksempel også om at forstå global opvarmning, hvordan man opfinder smartere energikilder og andre samfundsmæssige problematikker.

– Så derfor bliver jeg også glad, når jeg via min passion kan motivere mine elever til at blive klogere på de naturvidenskabelige fag og endda inspirere nogle af dem til at uddanne sig i den retning, siger han.