Facilitering og organisering af mangfoldige fritidspædagogiske processer og aktiviteter (6-18 år)
Diplommodul
Det lærer du
Du lærer at planlægge og facilitere meningsfulde og inkluderende aktiviteter for børn og unge i alderen 6–18 år.
Du får indsigt i, hvordan fritidens rammer kan styrke trivsel, deltagelse og fællesskab, og hvordan du som fagperson kan skabe frirum for børn og unge.
Faglige perspektiver
Du lærer at se fritidspædagogikken som en platform for dannelse og udvikling, og som et sted, hvor du kan gøre en forskel for dem, der har brug for både struktur og frihed.
Tilrettelæggelse i praksis
Du får redskaber til at tilrettelægge inkluderende aktiviteter, der motiverer forskellige børne- og ungegrupper.
Organisering og samarbejde
Du lærer at koordinere indsatser på tværs af faggrupper og institutioner med fokus på helhed og sammenhæng.
Deltagelsesmuligheder
Du får konkrete redskaber til at arbejde med æstetiske, legende og kreative udtryksformer, der åbner for nye deltagelsesmuligheder
Eksamensperiode: 26. maj 2027 - 23. juni 2027
Datoer følger i forløbsplanen.
Transport, forplejning og overnatning i forbindelse med studieturene samt litteratur til modulet er egenbetaling. ECTS-belagt undervisning pålægges ikke moms.
Udbytte
Du styrker dine evner til at
- Udvikle aktiviteter, der engagerer børn og unge i fritiden.
- Skabe inkluderende fællesskaber med fokus på trivsel, deltagelse og medbestemmelse.
- Arbejde systematisk med fritidspædagogiske metoder i hverdagen.
- Reflektere over egen rolle og praksis i fritidstilbud.
- Omsætte teori til og skabe meningsfulde lærings- og udviklingsmiljøer for børn og unge.
- Inddrage børn og unge aktivet i planlægning og evaluering af aktiviteter.
Arbejdspladsen får en medarbejder, der kan
- Tilrettelægge målrettede fritidstilbud med afsæt i børn og unges behov og perspektiver.
- Bidrage til udvikling af fritidspædagogiske indsatser.
- Samarbejde tværfagligt om aktiviteter og processer, der skaber deltagelsesmuligheder.
- Dokumentere og evaluere fritidspædagogiske forløb systematisk.
- Implementere strategier, der styrker trivsel og fællesskab.
- Understøtte organisationens mål for fritidspædagogisk arbejde.
Deltagerprofil
Lærere og pædagoger
Du arbejder med børn og unge i fritidstilbud og ønsker at skabe aktiviteter, der gør en forskel både for fællesskabet og for den enkelte.
Klubmedarbejdere og fritidsvejledere
Du vil gerne blive bedre til at facilitere og organisere aktiviteter, der engagerer forskellige børne- og ungegrupper.
Modulet er også for dig…
der møder børn og unge i andre sammenhænge f.eks. som frivillig, mentor eller projektmedarbejder, og gerne vil blive endnu beder til at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn og unge.
Tilskud
Få hele eller dele af din efteruddannelse betalt. Der er forskellige støttemuligheder - afhængig af, hvor du er ansat.
Book vejledning
Kontakt
Faglig vejledning
Steffen Skovdal, konsulent
Arbejder bl.a. med udvikling af diplom- og akademiuddannelser på det pædagogiske område
30 46 50 13 stsk@ucl.dk Se LinkedIn-profilVejledning om ansøgning
Adgangskrav
Uddannelse og erhvervserfaring
For at tage et diplommodul skal du opfylde to krav.
1: Have en uddannelse svarende til mindst en kort eller- mellemlang relevant videregående uddannelse.
2: Have to års relevant erhvervserfaring - efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke adgangskravene?
Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du søge ind på baggrund af dine erfaringer.
Her skal du søge om en realkompetence-vurdering, hvor du får vurderet dine reelle kompetencer i forhold til en bestemt uddannelse.
Dine reelle kompetencer består af færdigheder fra arbejdsliv, skolegang, kurser og fritidsliv.
RealkompetencvurderingStudieforberedende kursus
God studieteknik er både en investering i din tid og dit udbytte af uddannelsen.
- Studietekning
- Projektskrivning
- Eksamensformer og -træning
Eksamenstræning
Har du oplevet, at din nervøsitet har taget over ved en eksamen, og at klappen er gået ned?
Følg tre gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem eksamen.
Eksamenstræning