Narrativ teori og praksis
Diplommodul
Det lærer du
Vil du lære at bruge fortællinger som et aktivt redskab i dit arbejde? På modulet bliver du klædt på til at skabe nye perspektiver i professionelle samtaler og åbne døre til udvikling.
Undervisningen veksler mellem teori, praksis og refleksion, og du får rig mulighed for at afprøve metoderne direkte i din egen praksis.
Samtaleteknik
Du får konkrete greb til at stille spørgsmål, der ikke lukker samtalen, men åbner den. Spørgsmål, der giver plads til nye forståelser og nye handlemuligheder.
Sprogets betydning
Sproget former identitet og relationer. På modulet undersøger vi, hvordan narrativ teori kan bruges til at skabe udvikling hos børn, unge, voksne og familier.
Professionel refleksion
Du udvikler din evne til at reflektere systematisk over samtaler og relationer og får redskaber til at analysere og forstå, hvordan sproget skaber virkelighed og påvirker professionel praksis.
Der er desværre ikke nogen startdatoer på dette hold i øjeblikket. Skriv dig op og få besked, når du kan tilmelde dig næste hold.
Udbytte
Du styrker dine evner til at
• Bruge fortællinger til at skabe mening i komplekse situationer
• Stille spørgsmål, der åbner for nye perspektiver
• Reflektere over din egen rolle i samtaler og relationer
• Arbejde metodisk med sproglige greb i din praksis
Arbejdspladsen får en medarbejder, der kan
• Kommunikere og samarbejde endnu stærkere
• Bringe nye tilgange til udvikling og forandring i spil
• Facilitere refleksion og læring i teams
• Bidrage med viden om narrativ teori i uddannelses- og praksissammenhæng
Deltagerprofil
Lærere og pædagoger
Du ønsker at styrke dine samtalekompetencer og skabe en bedre dialog med børn, unge og forældre med afsæt i narrativ teori.
Socialrådgivere og sundhedspersonale
Du arbejder tæt på mennesker i sårbare eller komplekse livssituationer og vil gerne have redskaber til at skabe håb og nye handlemuligheder gennem samtaler – og til at bruge sproget aktivt som en del af din faglige indsats.
Modulet er også for dig…
…der arbejder med mennesker i vejlednings-, omsorgs- eller ledelsesfunktioner – og som vil bruge fortællinger til at skabe mening, udvikling og retning.
Tilskud
Få hele eller dele af din efteruddannelse betalt. Der er forskellige støttemuligheder - afhængig af, hvor du er ansat.
Book vejledning
Kontakt
Faglig vejledning
Jacob Cilius
Lektor, studieleder og ph.d.-studerende
28 49 11 75 jchu@ucl.dk Projekter og publikationer på UC VidenVejledning om ansøgning
Adgangskrav
Uddannelse og erhvervserfaring
For at tage et diplommodul skal du opfylde to krav.
1: Have en uddannelse svarende til mindst en kort eller- mellemlang relevant videregående uddannelse.
2: Have to års relevant erhvervserfaring - efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke adgangskravene?
Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du søge ind på baggrund af dine erfaringer.
Her skal du søge om en realkompetence-vurdering, hvor du får vurderet dine reelle kompetencer i forhold til en bestemt uddannelse.
Dine reelle kompetencer består af færdigheder fra arbejdsliv, skolegang, kurser og fritidsliv.
RealkompetencvurderingStudieforberedende kursus
God studieteknik er både en investering i din tid og dit udbytte af uddannelsen.
- Studietekning
- Projektskrivning
- Eksamensformer og -træning
Eksamenstræning
Har du oplevet, at din nervøsitet har taget over ved en eksamen, og at klappen er gået ned?
Følg tre gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem eksamen.
Eksamenstræning