Vejledning og samarbejde i en inkluderende praksis
Diplommodul
Det lærer du
Vil du styrke din rolle som vejleder og være med til at skabe inkluderende indsatser, der gør en reel forskel for børn og unge?
På dette modul lærer du at vejlede professionelt og samarbejde målrettet med kolleger, ledelse og pårørende med fokus på deltagelse, trivsel og fællesskab.
Vejledningsteori og metode
Du lærer at planlægge og gennemføre vejledningsforløb på individ-, gruppe- og organisationsniveau.
Kommunikation og samarbejde
Du får redskaber til at facilitere samarbejde med kolleger, ledelse og pårørende.
Etik og dilemmaer
Du lærer at håndtere komplekse situationer med blik for etik og faglig ansvarlighed.
Organisatorisk positionering
Du får forståelse for inklusionsvejlederens rolle og funktion i en pædagogisk organisation.
Eksamensperiode: 26. maj 2026 23. juni 2026.
Der tages forbehold for datoændringer.
Eksamensperiode: 4. januar 2027 22. januar 2027.
Datoer følger i forløbsplanen.
Eksamensperiode: 26. maj 2027 - 23. juni 2027
Datoer følger i forløbsplanen.
Transport, forplejning og overnatning i forbindelse med studieturene samt litteratur til modulet er egenbetaling. ECTS-belagt undervisning pålægges ikke moms.
Udbytte
Du styrker dine evner til at
• Reflektere over vejledningsprocesser og deres betydning i hverdagen.
• Facilitere samarbejde med relevante aktører om inkluderende indsatser.
• Planlægge og evaluere vejledningsforløb med fokus på deltagelse og trivsel.
• Udvikle din faglige rolle som vejleder og skabe retning i inkluderende arbejde.
• Arbejde systematisk med vejledning i pædagogiske kontekster.
• Bidrage til lærings- og udviklingsmiljøer, hvor alle børn og unge har mulighed for at lykkes.
Arbejdspladsen får en medarbejder, der kan
• Styrke den inkluderende praksis gennem professionel vejledning.
• Understøtte kollegers arbejde og bidrager til fælles refleksion og udvikling.
• Facilitere samarbejde på tværs af faggrupper og organisatoriske niveauer.
• Dokumentere og evaluere vejledningsforløb med blik for organisatorisk læring.
• Arbejde med inkluderende perspektiver i vejledningsopgaver og beslutningsprocesser.
• Bidrage til at skabe en fælles retning og kultur, hvor alle børn og unge bliver mødt med forståelse og mulighed for deltagelse.
Deltagerprofil
Lærere og pædagoger
Du arbejder som inklusionsvejleder og ønsker at styrke din praksis med vejledning og samarbejde.
Ressourcepersoner og konsulenter
Du understøtter inkluderende indsatser og vil kvalificere dine vejledningskompetencer.
Modulet er også for dig
… der arbejder med vejledning i skole, dagtilbud eller rådgivning og vil styrke din evne til at skabe inkluderende fællesskaber i samarbejde med andre.
Tilskud
Få hele eller dele af din efteruddannelse betalt. Der er forskellige støttemuligheder - afhængig af, hvor du er ansat.
Book vejledning
Kontakt
Faglig vejledning
Steffen Skovdal, konsulent
Arbejder bl.a. med udvikling af diplom- og akademiuddannelser på det pædagogiske område
30 46 50 13 stsk@ucl.dk Se LinkedIn-profilVejledning om ansøgning
Adgangskrav
Uddannelse og erhvervserfaring
For at tage et diplommodul skal du opfylde to krav.
1: Have en uddannelse svarende til mindst en kort eller- mellemlang relevant videregående uddannelse.
2: Have to års relevant erhvervserfaring - efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke adgangskravene?
Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du søge ind på baggrund af dine erfaringer.
Her skal du søge om en realkompetence-vurdering, hvor du får vurderet dine reelle kompetencer i forhold til en bestemt uddannelse.
Dine reelle kompetencer består af færdigheder fra arbejdsliv, skolegang, kurser og fritidsliv.
RealkompetencvurderingStudieforberedende kursus
God studieteknik er både en investering i din tid og dit udbytte af uddannelsen.
- Studietekning
- Projektskrivning
- Eksamensformer og -træning
Eksamenstræning
Har du oplevet, at din nervøsitet har taget over ved en eksamen, og at klappen er gået ned?
Følg tre gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem eksamen.
Eksamenstræning