AKT og inklusion modul 2
At videreudvikle kursisternes kompetencer og muligheder for på teoretisk og vidensbaseret grundlag at arbejde inkluderende og støtte udfordrede elever i udsatte positioner i deres læringsmiljøer. Der introduceres mange praksisideer baseret på teorierne.
Faglig indhold:
På baggrund af relevant teori og forskningsinformeret viden arbejdes der med AKT-lærerens/pædagogens/vejlederens ideer til at udvikle anerkendende og trivselsskabende læringsmiljøer. Desuden præsenteres redskaber og modeller til at kvalificere undervisning, observation og kollegial vejledning, samt til at indgå tværprofessionelt i understøttende funktioner som co-teaching og delt klasseledelse.
Casearbejde og afprøvning af konkrete arbejdsmodeller indgår.
Der arbejdes med anerkendende klasseledelse, og læringsstrukturer i klassen.
Sprogets konstruerende betydning for positionering og identitetsdannelse udfoldes.
Kurset bygges op som en vekselvirkning mellem oplæg, dialoger og casearbejde. Der skal påregnes afprøvning i praksis mellem kursusgangene.
Udbytte:
AKT og inklusionsmodulet er nr. to ud af tre, hvor modul et primært har fokus på anerkendende og inkluderende teori og praksis i feltet imellem lærere/pædagoger og elever. Dette modul har mere fokus på praksisformer og præsentation af praksisideer – en værktøjskasse indenfor denne ramme.
(Modul 3, der anbefales i forlængelse heraf, har fokus på AKT- og inklusionsvejlederfunktionen i forlængelse af de to første moduler, arbejder med relevante processer til at udfolde inkluderende aktiviteter i samspil med kolleger og forældre.
Formålet med modul 2 er således:
- At videreudvikle kursisternes kompetencer og muligheder for på teoretisk grundlag at arbejde inkluderende med praksisideer til at skabe inkluderende læringsmiljøer der kan rumme udfordrede og udfordrende elevgrupper.
- At skabe mulighed for at inddrage AKT- og inklusionsressourcerne i almenundervisning og klasseledelse.
- At kursisterne kan arbejde procesorienteret med egne cases og konkrete modeller i praksis.
- At kursisterne får et bredere spektrum af teorier og konkrete metoder til at inspirere og kvalificere almenundervisningen
- At kursisterne kender og på baggrund af teori forholder sig analytisk til forskellige funktioner og organisationsformer i AKT- og inklusionsarbejdet i forhold til egen kontekst.
- At kursisterne får et netværk lokalt og tilbydes et vidensgenererende AKT- og inklusionsnetværk i UCL-regi.
Målgruppen:
Lærere og pædagoger, der arbejder med AKT- funktioner og inklusionsarbejde i folkeskolen eller i tilsvarende sammenhænge. Deltagerne skal have gennemført modul 1 eller tilsvarende.
Datoer og tilmeld
Der er desværre ikke nogen startdatoer på dette hold i øjeblikket. Skriv dig op og få besked, når du kan tilmelde dig næste hold.