Kursus
Vil du videreudvikle dine kompetencer og muligheder for på teoretisk og evident grundlag at arbejde inkluderende, hvor du støtter udfordrede elever i udsatte positioner i deres læringsmiljøer?
TilmeldLærere og pædagoger, der arbejder med AKT- funktioner og inklusionsarbejde i folkeskolen eller i tilsvarende sammenhænge.
Deltagerne skal have gennemført modul 1 eller tilsvarende.
AKT og inklusionsmodulet er nr. to ud af tre.
Modul 1 har primær fokus på anerkendende og inkluderende teori og praksis i feltet imellem lærere/pædagoger og elever.
Dette modul har mere fokus på praksisformer og præsentation af praksisideer – en værktøjskasse indenfor denne ramme og endelig modul 3, der har fokus på AKT- og inklusionsvejlederfunktionen og arbejdet med relevante processer til at udfolde inkluderende aktiviteter i samspil med kolleger og forældre.
Formålet med modul 2 er således, at kursisterne:
Kurset er inkl. forplejning.
På baggrund af relevant teori og forskningsinformeret viden arbejdes der med AKT-lærerens/pædagogens/vejlederens ideer til at udvikle anerkendende og trivselsskabende læringsmiljøer.
Desuden præsenteres redskaber og modeller til at kvalificere AKT undervisning, observation og kollegial vejledning, samt til at indgå tværprofessionelt i Understøttende undervisning og klasseledelse.
Der arbejdes med anerkendende klasseledelse, herunder læringsstrukturer i klassen.
Sprogets konstruerende betydning for positionering og identitetsdannelse udfoldes.
Kurset bygges op som en vekselvirkning mellem oplæg, dialoger og casearbejde. Kurset introducerer teori og kobler til praksis i form af konkrete arbejdsmodeller, handlemuligheder og praksisideer.
Der skal påregnes afprøvning i praksis mellem kursusgangene.