AKT og fællesskabende pædagogik modul 3 - Vejlederfunktion og samskabelsesprocesser

Kursus

Reflekterende processer og læringsstrukturer, der understøtter en god AKT- vejledningspraksis i forhold til kolleger/teams, forældre og andre relevante samarbejdspartnere.

Datoer og tilmeld

Det lærer du 

Som AKT- og inklusionsvejleder bidrager du til at skabe fællesskabende læringsmiljøer for børn og unge – og du skal også kunne vejlede både kolleger og forældre.

På modul 3 af vores AKT-uddannelse får du redskaber til at facilitere læringsprocesser og vejlede kolleger i arbejdet med børn og unges trivsel. 

Hvordan udvikler du din vejlederrolle?

Vi har særlig opmærksomhed på, hvordan du gennem vejledning finder nye handlemuligheder, håndterer konflikter og herigennem styrker samarbejdet og samskabelsesprocesserne omkring barnet eller den unge.

Hvordan understøtter du læring i inkluderende fællesskaber?

Vi arbejder med at skabe fællesskabende læringsmiljøer, hvor alle børn og unge får reelle deltagelsesmuligheder.
Du får indblik i, hvordan læringskulturen på skolen påvirkes af både synlige og usynlige logikker og diskurser – og hvordan du kan være med til at forme en kultur, der inkluderer frem for at ekskluderer.

Hvordan arbejder du med læreprocesser og refleksion?

Du bliver introduceret til metoder, der styrker din evne til at facilitere refleksion og læring i professionelle fællesskaber, herunder hvordan du arbejder med at:

  • facilitere refleksive processer
  • forebygge, foregribe og indgribe
  • håndtere og opløse konflikter
  • udvikle fællesskabende læringsledelse

Personligt udbytte 

Du styrker dine evner til at: 

  • anvende vejledningsmetoder i pædagogiske kontekster 
  • planlægge og gennemføre vejledningsforløb
  • reflektere over egen vejlederpraksis
  • understøtte kollegers læring og udvikling
  • fremme inkluderende læringsmiljøer
  • facilitere professionelle læringsfællesskaber 

Arbejdspladsens udbytte 

Du bidrager til arbejdspladsen ved at: 

  • Skabe en stærkere vejledningskultur – du bruger systematiske metoder til vejledning
  • Fremme inklusion – du er med til at skabe læringsmiljøer, hvor flere børn og unge kan trives
  • Styrke samarbejdet – du bidrager til tværfagligt samarbejde og deler din viden med kolleger
  • Understøtte kollegers udvikling – du hjælper andre med at vokse fagligt
  • Arbejde målrettet og fagligt – du bruger metoder, der virker, i det daglige arbejde

Deltagerprofil 

Lærere eller pædagoger 

Du ønsker at udvikle dine vejledningskompetencer og skabe inkluderende læringsmiljøer i skolen eller institutionen. 

Ressourcepersoner eller vejledere 

Du vil gerne styrke din rolle som faglig sparringspartner og bidrage til kollegers professionelle udvikling. 

Kurset er også for dig… 

der arbejder med børn og unges trivsel og læring og ønsker at kvalificere din vejledningspraksis gennem et målrettet kursus. 

Kurset er det tredje ud af tre 

Modul 1: AKT og fællesskabende pædagogik  

Modul 2: AKT og fællesskabende pædagogik, vejlederfunktioner og samskabelsesprocesser 

Det er muligt at tage modulerne individuelt. Ønsker du at blive uddannet AKT-vejleder, skal du tage de tre kurser i forlængelse af hinanden.

Datoer og tilmeld

Forløb