Børn og familie i udsatte positioner
Vil du udvide dine handlemuligheder i samarbejdet om tidlige indsatser for børn i udsatte positioner? Vi tager afsæt i en case fra din egen praksis, som kobles til aktuelle teorier om børns udvikling og deltagelse, resiliens og sårbarhed.
Udbytte
Vi fokuserer på, hvad det vil sige at et barn er i en udsat position, og hvordan professionelle kan støtte barnets trivsel og udvikling.
Vi stiller skarpt på samarbejdet om en forebyggende indsatser
Vi udfolder det potentiale, der ligger i at inddrage børn og forældres perspektiver i samarbejdet
Gennem kurset får du kompetencer til:
- at initiere udviklingsstøttende relationsarbejde med en særlig opmærksomhed på de yngste børns grundlæggende behov for ret til samt mulighed for deltagelse, trivsel, læring og udvikling i fællesskabet
- at indgå i ressourceorienteret samarbejde med kollegaer, forældre og tværprofessionelle instanser både forebyggende og vedmålrettede helhedsorienterede indsatser i forhold til børn og familier i udsatte positioner.
- at indgå i samarbejde omkring det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse med en særlig opmærksomhed på familiens deltagelsesmuligheder samt deltagerforudsætninger.
- Kan iagttage, analysere, begrunde og udvikle særlige trivsels- og udviklingsfremmende metoder og indsatser for børn individuelt og i børnegruppen.
- at anvende erfaring, viden og teorier til belysning af roller og positioners betydning samt håndtering af dilemmaer forbundet med samarbejdet omkring børn i udsatte positioner.
- i samarbejde med leder og kolleger tilrettelægge og forebyggende og inkluderende pædagogisk læringsmiljø af høj kvalitet, der medtænker barnets og familiens perspektiver og situation.
- at indgå i og skabe rammer for forældresamarbejde i forhold til børn i udsatte positioner.
Målgruppen
Kurset er for dig der arbejder i dagtilbud og ønsker nye handlemuligheder i det pædagogiske arbejde med børn og familier i vanskeligheder
Fagligt indhold
Tirsdag d. 4 marts: Børn i udsatte positioner risiko og beskyttelsesfaktorer. Udarbejde case til brug på alle kursusgange
Onsdag d. 19 marts: Udvikling, deltagelse og børneperspektiver
Torsdag d. 10 april: Tilknytning og resiliens
Onsdag d. 23 april: Forældresamarbejde og forældreperspektiver
Tirsdag d. 6 maj: Tværprofessionelt samarbejde
Datoer og tilmeld
Der er desværre ikke nogen startdatoer på dette hold i øjeblikket. Skriv dig op og få besked, når du kan tilmelde dig næste hold.