Børn og familie i udsatte positioner

Kursus

Vil du udvide dine handlemuligheder i samarbejdet om tidlige indsatser for børn i udsatte positioner? Vi tager afsæt i en case fra din egen praksis, som kobles til aktuelle teorier om børns udvikling og deltagelse, resiliens og sårbarhed.

Ingen holdstart - få besked om næste hold nederst på siden.

Udbytte

Vi fokuserer på, hvad det vil sige at et barn er i en udsat position, og hvordan professionelle kan støtte barnets trivsel og udvikling.

Vi stiller skarpt på samarbejdet om en forebyggende indsatser

Vi udfolder det potentiale, der ligger i at inddrage børn og forældres perspektiver i samarbejdet

Gennem kurset får du kompetencer til:

  • at initiere udviklingsstøttende relationsarbejde med en særlig opmærksomhed på de yngste børns grundlæggende behov for ret til samt mulighed for deltagelse, trivsel, læring og udvikling i fællesskabet
  • at indgå i ressourceorienteret samarbejde med kollegaer, forældre og tværprofessionelle instanser både forebyggende og vedmålrettede helhedsorienterede indsatser i forhold til børn og familier i udsatte positioner.
  • at indgå i samarbejde omkring det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse med en særlig opmærksomhed på familiens deltagelsesmuligheder samt deltagerforudsætninger.
  • Kan iagttage, analysere, begrunde og udvikle særlige trivsels- og udviklingsfremmende metoder og indsatser for børn individuelt og i børnegruppen.
  • at anvende erfaring, viden og teorier til belysning af roller og positioners betydning samt håndtering af dilemmaer forbundet med samarbejdet omkring børn i udsatte positioner.
  • i samarbejde med leder og kolleger tilrettelægge og forebyggende og inkluderende pædagogisk læringsmiljø af høj kvalitet, der medtænker barnets og familiens perspektiver og situation.
  • at indgå i og skabe rammer for forældresamarbejde i forhold til børn i udsatte positioner.

Målgruppen

Kurset er for dig der arbejder i dagtilbud og ønsker nye handlemuligheder i det pædagogiske arbejde med børn og familier i vanskeligheder

Fagligt indhold

Tirsdag d. 4 marts: Børn i udsatte positioner – risiko og beskyttelsesfaktorer. Udarbejde case til brug på alle kursusgange

Onsdag d. 19 marts: Udvikling, deltagelse og børneperspektiver

Torsdag d. 10 april: Tilknytning og resiliens

Onsdag d. 23 april: Forældresamarbejde og forældreperspektiver

Tirsdag d. 6 maj: Tværprofessionelt samarbejde

Datoer og tilmeld

Der er desværre ikke nogen startdatoer på dette hold i øjeblikket. Skriv dig op og få besked, når du kan tilmelde dig næste hold.

Forløb