Faglige forløb
Koncept
Tilbud fra UCL
Forløb
Vi tilbyder en række faglige forløb, som giver eleverne en dybere forståelse for praksisnære problemstillinger og karrierelæring.
Forløbene foregår hos UCL og omfatter ofte brug af vores labaratorier, som gør undervisningen mere praksisnær.
Udbytte for ungdomsuddannelse
Forløb
Kommunikation, bioteknologi, kemi og bærerdygtighed
Forløbene er blot et udpluk af eksempler, der skal illustere, at UCL har fag og uddannelser med relevans inden for de forskelllige studieretninger.
Kontakt os for at høre nærmere i forhold til dine fag og din undervisning.
Faglige forudsætninger
Mediefa B eller C-niveau.
Indhold
Forløbet understøtter arbejdet med at producere og formidle indhold til SoMe indlæg for såvel bloggere, som for virksomheder, samt hvad dette indhold betyder for vores købsadfærd.
Forløbet har fokus på refleksionerne omkring, og analytisk bearbejdning af levende billeder og den kontekst, de indgår i.
Der vil være fokus på at lave produktioner, der skal bruges i SoMe opslag i MediaLab.
De studerende vil ud over produktionerne også få et oplæg, der vil understøtte, hvordan disse produktioner bliver brugt i industrien, og inkludere data, der viser effekten af de velproducerede opslag.
Udbytte for eleverne
Eleverne får indblik i kompleksiteten af produktionen af gode SoMe-opslag, samt den effekt disse kan have på købsadfærd.
Odense
UCL, Seebladsgade 1, 5000 Odense C.
Omfang
4 lektioner af 45 minutter.
Kort forløbsbeskrivelse
Med et besøg på produktionsteknologuddannelsen vil dine elever prøve kræfter med design, produktudvikling og konstruktion i teori og praksis ud fra en konkret case.
I løbet af dagen vil dine elever blive udfordret med en konkret case, hvor de skal udvikle og konstruere eksempelvis en bro eller en stol til en kunde med specifikke krav.
Eleverne vil gennemgå flere faser af produktudvikling, herunder funktionsanalyse og brainstorm, og de vil arbejde med økonomiske aspekter af opgaven for at sikre, at produktet er både bæredygtigt og overkommeligt for kunden.
Efter at have udviklet deres design vil eleverne bygge en konkret prototype i UCL´s kreative prototype værksted FabLab. Sidst på dagen vil prototyperne blive testet og vurderet for konstruktion, design og bæredygtighed.
Hvis du har en specifik case, du gerne vil have dine elever til at arbejde med, er du velkommen til at kontakte os, så vi kan tone forløbet efter dine ideer og ønsker.
Faglige formål
Under forløbet får eleverne konkrete erfaringer med, hvordan man anvender fag, som matematik og fysik i både teori og praksis i forbindelse med virkelige problemstillinger.
Dette kan give dine elever nye perspektiver på, hvordan de kan bruge de forskellige fagligheder på en videregående uddannelse og i et fremtidigt job.
Omfang
Vi vil foreslå at I sætter en dag eller to halve dage af til besøget på produktionsteknologuddannelsen. Har du ønske om et kortere forløb, så kontakt os, så vi kan afklare, hvad der kan lade sig gøre.
Forløbets indhold fx
-
Introduktion med kort oplæg fra UCL´s underviser og/eller studerende fra produktionsteknolog.
-
Produktudvikling og prototyping i FabLab i samarbejde med studerende fra produktionsteknolog
-
Casearbejde faciliteret af studerende fra produktionsteknologi
-
Elevpræsentationer og evaluering
-
Rundvisning
Beskrivelse
Dette faglige oplæg er opbygget som et natur- og sundhedsfagligt eksperiment, hvor der måles blodsukker under forskellige interventioner.
Det er eleverne selv, der deltager som forsøgspersoner og de vil blive inddelt i mindre grupper. Interventionerne kan tilpasses gymnasiets behov og interesser.
Eksempler på interventioner kan være kostens betydning på blodsukkerrespons, fx en sammenligning af højtforarbejdet fødevarer som energidrik, hvidt brød eller lignende overfor mere minimalt forarbejdet fødevarer som grøntsager, fuldkorn og lignende.
Herudover kan der også undersøges effekten af motion/fysisk aktivitet på blodsukker, stress- og kuldeeksponering.
Undervejs i eksperimentet vil eleverne blive stillet overfor faglige refleksioner knyttet til natur- eller sundhedsfaglige fag. Indledningsvist vil der være en kort præsentation af UCL Sygeplejerskeuddannelsen med fokus på campus Svendborg.
Omfang og kapacitet
4 timer (morgen/formiddag).
Hold op til 60 elever kan deltage. Vær opmærksom på at det heraf typisk kun vil være en mindre andel (op til ca. 15-30 elever) der kan være aktive forsøgspersoner og få målt blodsukker på grund af praktiske og økonomiske forhold.
Antallet af aktive forsøgspersoner afhænger i høj grad af tilgængelige blodsukkermålere (testmålere, engangsprikkere og målestrimler). De resterende elever vil få andre roller (testleder, dataansvarlig mv.).
Placering
Blodsukkereksperimentet kan både udføres på gymnasiet eller på UCL Sygeplejerskeuddannelsen Svendborg. Hvis det udføres på UCL kan der arrangeres rundvisning i tillæg til eksperimentet.
Forudsætninger
Gymnasiet betaler for omkostninger til blodsukkerudstyr og eventuelt omkostninger til forsøgsmad (kontakt os for uddybende informationer).
Det er yderligere en fordel, hvis klassens faglærer deltager.
OBS: De elever der skal være aktive forsøgspersoner skal møde fastende ind om morgenen til eksperimentet.
Det vil sige, at de må spise indtil de går i seng, men om morgenen må de ikke spise morgenmad (ej heller mælk/sukker i kaffe og undlad fx tyggegummi). Det er OK at drikke almindelig vand eller kaffe/te uden mælk/sukker.
Forløbet er rettet mod elever, der har kemi, biologi eller bioteknologi.
Ved heldagsforløb tages der typisk udgangspunkt i en diagnostisk case og udvalgte analyseprincipper, som eleverne introduceres til gennem et oplæg.
Herefter vil der være praktisk laboratoriearbejde, hvor eleverne lave hele eller dele af analysen. Resultaterne bearbejdes efterfølgende med støtte fra underviserne og der samles op i fællesskab.
Hvis man kun kommer en halv dag, vil muligheden for at lave praktisk laboratoriearbejde dog være minimal, men vi kan sagtens lave et meningsfyldt forløb uden.
Herudover vil der i løbet af dagen være en kort introduktion til Bioanalytikeruddannelsen med mulighed for at stille spørgsmål og rundvisning på Campus.
Vi inddrager så vidt muligt vores egne studerende i løbet af dagen.
Vi har erfaring for, at vi bedst lykkes, hvis der skabes en sammenhæng med et fagligt forløb som eleverne arbejder med ”hjemme” og vi går derfor gerne i dialog med klassens fagunderviser ift. valget af diagnostisk case og analyseprincip.
Eksempler på tidligere forløb er:
-
Cystisk fibrose og Real-time PCR samt kvalitetssikring
-
Colon cancer eller mamma cancer og immunhistokemi, Impedans og flowcellefotometri samt introduktion til kvalitetssikring på udstyr.
Omfang
Heldags forløb af ca. 6 timer varighed
Halvdags forløb af ca. 3 timer varighed
Faglige forudsætninger
Kemi, biologi eller bioteknologi
Andre krav
Det forventes at klassens fagunderviser deltager i besøget.
Praktiske oplysninger
Forløbet foregår på UCL, Niels Bohrs Alle 1, 5230 Odense C.
Dette forløb er rettet mod alle elever som er interesserede i omsorg, sundhed, sygdom og førstehjælp.
Forløbet har en varighed på 2 timer. Først introduceres scenariet og historien om Flemming, som er blevet bidt af en hugorm, præsenteres. Herefter deles eleverne i fire grupper, som på skift skal løse en række opgaver.
Opgaverne omhandler sygeplejefaglige observationer og målinger, kommunikation med tværprofessionelle samarbejdspartnere samt livsreddende førstehjælp.
Ved hver opgave vinder de studerende en genstand. Ved at have samlet alle fire genstande bliver eleverne til slut i stand til at løse den sidste og endelige opgave i lægemiddelregning, som kan sikre at Flemming overlever. Scenariet afsluttes med, at eleverne giver Flemming modgift.
I scenariet benyttes uddannelsens højteknologiske simulations-dukker, Nursing Anne. Dukkerne kan bl.a. simulere besværet vejrtrækning og eleverne kan måle vitale værdier som blodtryk, puls og respirationsfrekvens. Dukkerne bruges også til at øve livsreddende førstehjælp.
I sidste opgave får eleverne lov til at udregne medicindosis, hvorefter de må trække medicinen op og injicere denne i en appelsin.
Alle opgaverne er guidede af enten underviser fra sygeplejerskeuddannelsen eller sygeplejestuderende. Der er således rum til refleksion og guidning i alle dele af scenariet.
Til slut laves en debriefing, hvor der samles op på scenariet med Flemming. Her er der også plads til at stille spørgsmål til undervisere og studerende om at studere sygepleje.
Faglige forudsætninger
Elever som har biologi vil opleve genkendelighed med deres daglige undervisning, men der er ingen faglige krav for at kunne deltage. Elever der har taget kørekort vil kunne anvende kompetencer fra førstehjælpskurset derfra.
Andre krav
Det forventes at klassens fagunderviser deltager i besøget.
Praktiske oplysninger
Forløbet afvikles på UCL, Campus Svendborg, Klostervænget 2-4, 5700 Svendborg. Efter særlig aftale kan det også aftales, at undervisningen afvikles på gymnasium, HF eller VUC.
Kontakt

Kontakt Andreas, hvis du vil høre nærmere om et forløb eller allerede har et tidpunkt, hvor I ønsker at komme til UCL.