Effektiv kommunikation og gennemsigtighed er en af de vigtigste opgaver for lederen i en krisetid. Her får du 5 tips til, hvordan du kan blive en bedre leder i en krisetid.
Hvad kan du gøre generelt? Kommuniker følgende:
At skjule dårlige nyheder er en refleks for mange ledere i en krisetid, også i en hurtigt eskalerende krise som COVID-19, men det er ikke brugbart, når åbenhed og hurtighed er altafgørende for at komme helskindet igennem krisen. Ingen leder har nogensinde haft succes med at lede på baggrund af det skjulte. Maksimal åbenhed giver maksimal feedback. Det er altafgørende, når tingene går så stærkt, som de gør i krisetider.
I krisetider er det vigtigt, at du kan håndtere den utryghed, der naturligt følger med. Det er vigtigt, at du kan skabe et rum med højt til loftet og masser af lys, hvor det er tilladt at stille alle spørgsmål.
Det kræver mod at vælge åbenhed – og visdom at vide, hvad der er det rigtige at gøre. Den afgørende erkendelse er, at hvis du ønsker, at andre skal tale ærligt og sige det, de undrer sig over eller bekymrer sig for, er du som leder nødsaget til at skabe et miljø af åbenhed og tryghed.
Med nøjagtige oplysninger fra ledelsen kan medarbejderne vende deres opmærksomhed mod udfordringerne og bruge deres færdigheder til at udvikle nye løsninger på de hurtigt opståede problemer.
Forskning viser, at tillid er grundlaget for et samarbejdende lederskab, specielt i krisetider. COVID-19-pandemien tilbyder adskillige muligheder for at brænde igennem som den kompetente leder for teamet, interessenter og virksomheden som helhed.
Spørgsmålet, du bør stille dig selv, er: ”Hvordan kan vi være fuldt pålidelige for hver enkelt af vores interessenter i denne svære periode?”
Det er vigtigt at huske, at tillid er opbygget gennem dialog og handlinger, ikke kun gennem intentioner og planlægning, specielt når tingene går hurtigt. Du skal involvere dine medarbejdere og spørge dem, hvorledes vi skaber maksimal tillid til vores interessenter i en svær tid. Pas på med at tro, at du som leder ved bedst.
Prioriteringer kan ændre sig markant i krisetider. Derfor er det vigtigt, at du kommunikerer om, hvilke opgaver der bør udføres straks, og hvilke der kan vente.
Tip: Fokusér på de kritiske opgaver, som har betydning for organisationens interessenter, som dit team kan udføre og er motiverede for at udføre.
I usikre tider er det vigtigt, at engagementet holdes i top. Til at starte med er det normalt højt, men det falder typisk, hvis teamet ikke engageres.
Tip: Fokusér din kommunikation på de langsigtede positive virkninger uden at negligere de negative konsekvenser.
Når det for alvor begynder at blive svært, er empatien din nøgle til at komme helskinnet igennem krisen.
Tip: Når der sker dramatiske hændelser, der vender op og ned på hverdagen, er det vigtigt, at medarbejderne kan udtrykke deres følelser. Du vil ikke kunne forstå alle bekymringer, men det er din opgave at give rum, være tålmodig og lytte med empati.
Krisetid er din mulighed for at vise, hvilket stof du som leder og menneske er gjort af. Gør du det rigtige, og lærer du af dine udfordringer, vil du i mange år fremover kunne drage nytte af dine beslutninger. Det er nu, du har mulighed for at vise, hvad du og dit team er i stand til.
Allan Folke Larsson underviser bl.a. på Diplom i ledelse. Han har mange års ekspertise inden for strategisk planlægning og retning af arbejdsstyrke, talentstyring, forretningstransformation, medarbejderengagement, performance management og organisatorisk effektivitet.
Allan Folke Larsson går efter at være tankevækkende, velbevandret og altid bringe en afbalanceret tilgang til enhver situation. Ud over ledelse underviser han i fag som salgspsykologi og grundlæggende salg.
Allan Folke Larsson
2946 1944