Leg påvirker børns udvikling positivt – så leg med!

Risikofyldt leg er en stor del af børns udvikling.

Forskning viser, at det har stor betydning at lade børn kaste sig ud i forskellige former for leg, selvom det kan virke risikabelt set fra et voksenperspektiv.

Dato: 24.04.2020 - Forfatter: Lis Rahbek

Grænsen mellem risikofyldt leg og farlig leg skal udforskes af børnene, og den skal findes på egen hånd igennem netop legen. Derfor er det vigtigt, at du som pædagog ikke sætter begrænsninger for børnenes udvikling, blot fordi der kan være en risiko til stede.

Dette har Lis Rahbek, lektor på eftervidereuddannelsesafdelingen Pædagogik & Læring, skrevet en artikel om. Du får et overblik over, hvordan børn oplever stor glæde og begejstring igennem leg og samtidig gennemgår en omfattende udvikling.

Nogle af de egenskaber, der særligt udvikles hos børn igennem risikofyldt leg, er motorikken, sociale kompetencer og nysgerrighed på nye oplevelser. Opnår børnene succes ved at involvere sig aktivt på egen hånd, vil disse kompetencer danne base for deres fremtidige dannelse og udvikling.

Lis Rahbek præsenterer forskningen i tre cases fra virkeligheden, hvor du kan se forskellige eksempler på vigtigheden af leg og kreativ udfoldelse. Her illustreres det, hvordan du kan og skal benytte din faglighed til at undgå den tiltagende forsigtighedskultur, der opstår på baggrund af forældrenes efterspørgsel på omsorg.

Læs med i artiklen, og lær mere om, hvordan du sætter leg på dagsordenen.

Lis Rahbek, konsulent Underviser bl.a. i leg, kreativitet og læring

Mød Lis Rahbek

Lis Rahbek er lektor og konsulent på UCL i eftervidereuddannelsesafdelingen Pædagogik & Læring. Hun har en baggrund som lærer, har efterfølgende taget en master i Drama- og teaterpædagogik og er nu udvikler af og underviser på diplomuddannelsen i Leg, kreativitet og læring på UCL.

Lis Rahbek brænder for motion og sundhed i arbejdet med børn, og hun er tilknyttet adskillige idrætsefterskoler og -foreninger.

Lis Rahbek underviser blandt andet i Kommunikation, Motorik og læring, Bevægelse og Konflikthåndtering.

Lis Rahbek

23 65 95 69

lira@ucl.dk