Diplommodul
Har du brug for at kunne anvende data og dokumentation til at kvalificere ledelsesmæssige beslutninger i arbejdet med kvalitetsudvikling af skolens og institutionens kerneydelser, herunder forbedringer af børn og elevers læring? På modulet får du viden om, hvad datainformeret ledelse er, og hvordan du kan forstå og nuancere brugen af forskellige typer af data.
TilmeldModulet klæder dig på til at fokusere på din ledelsespraksis i systematisk brug af data i form af empirisk viden fra skolens eller institutionens organisation, og den didaktiske undervisningsmæssige praksis til kvalitetsudvikling af skolens og institutionens kerneydelser, herunder forbedringer i elevers og børns læring og trivsel. Du vil møde den nyeste teori og forskningsviden om ledelse med data og kvalitetsudvikling af organisationens kerneydelser. Teorier og metoder sættes i spil i forhold til din og holdets viden om modulets temaer via drøftelser og refleksion på holdet.
Du kommer bl.a. til at arbejde med at:
For at skabe værdifuld læring må du regne med, at du mellem de enkelte studiedage skal arbejde videre med temaerne, medbringe datamateriale og foretage prøvehandlinger i egen praksis. Derudover kommer du til at arbejde i studiegrupper, og vi reflekterer undervejs over temaer og prøvehandlinger.
Modulet styrker din datainformerede ledelsespraksis i samspil med organisationens interne og eksterne samarbejdspartnere.
Når du har gennemført modulet, kan du
identificere og perspektivere forskellige datatyper
kvalitetsudvikle skolens eller institutionens kerneydelser ved hjælp af en datainformeret ledelsespraksis.
Du præsenteres for nogle teorier, tilgange og undersøgelsesmetoder, du kan arbejde videre med i din ledelsespraksis. Formålet er at udvikle og perspektivere din og holdets praksis gennem teoretiske bidrag og refleksion over egen ledelsesmæssige praksis samt medbragt datamateriale.
Uddannelsen er for dig, der har en mellemlang videregående uddannelse (MVU), en bacheloruddannelse, eller en anden adgangsgivende uddannelse mindst på niveau med en erhvervsakademiuddannelse. Du skal desuden have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter endt adgangsgivende uddannelse.
Du har mulighed for en realkompetencevurdering af de teoretiske og praktiske kompetencer, du har erhvervet på anden vis, holdt op imod målene i Diplom i ledelse.
Modulet hører under Diplom i ledelse og kan tages som en del af den fulde diplomuddannelse eller som et enkeltfag.
Uddannelsen er målrettet nuværende og kommende ledere samt personer med interesse i pædagogisk ledelse i offentlige, private og frie skoler og institutioner. Andre er dog også velkomne, fx ledere fra social- og sundhedsvæsenet.