Modul 3: Videnskabsteori i erhvervspædagogisk praksis
Diplommodul
Det lærer du
På modul videnskabsteori i erhvervspædagogisk praksis får du indsigt i, hvordan videnskabsteori kan styrke din undervisning.
Du lærer at analysere og anvende forskellige videnskabsteoretiske perspektiver og tilgange, så du kan kvalificere dine didaktiske valg og skabe mere reflekteret undervisning.
Kernebegreber i videnskabsteori
Du arbejder med centrale begreber og kobler dem til konkrete undervisningssituationer.
Analyse og udvikling af praksis
Du får indsigt i, hvordan erhvervspædagogisk praksis kan analyseres og udvikles med afsæt i videnskabelige metoder og teorier.
Modeller til vurdering af undervisning
Du lærer at anvende videnskabsteoretiske tilgange og metoder til at vurdere og udvikle undervisningens indhold og form.
Reflektion over din lærerrolle
Du får redskaber til at reflektere over din egen rolle som underviser i en erhvervspædagogisk praksis.
Eksakte studie-, vejlednings- og eksamensdage opdateres under forløbsplanen senest medio september.
Aflevering: 18. maj 2026
Eksamensterminen ligger 26. maj23. juni 2026
Eksakte studie-, vejlednings- og eksamensdage opdateres under forløbsplanen senere.
Eksamensterminen ligger i perioden 4. januar 2027 - 22. januar 2027
Eksakte studie-, vejlednings- og eksamensdage opdateres under forløbsplanen senere.
Eksamensterminen ligger i perioden 26. maj 2027 - 23. juni 2027
Uge 19 tilrettelægges med 3 undervisningsdage og 2 studiedage.
Uge 20 Aktionsperiode og webinar
Uge 21 Studieuge og individuel vejledning.
Uge 8 tilrettelægges med 3 undervisningsdage og 2 studiedage.
Uge 9 Aktionsperiode og webinar
Uge 10 Studieuge og individuel vejledning.
Transport, forplejning og overnatning i forbindelse med studieturene samt litteratur til modulet er egenbetaling. ECTS-belagt undervisning pålægges ikke moms.
Udbytte
Du styrker dine evner til at
• Reflektere over undervisningens form og indhold med afsæt i videnskabsteoretiske perspektiver.
• Reflektere over din egen rolle og ståsted som underviser
• Forstå og anvende videnskabsteori som grundlag for didaktiske beslutninger.
• Udvikle din undervisning i en erhvervspædagogisk ramme med større faglig tyngde.
• Argumentere for dine valg i undervisningen med teoretisk og metodisk klarhed.
Arbejdspladsen får en medarbejder, der kan
• Omsætte videnskabsteoretiske tilgange og metoder til praksisnær undervisning.
• Bidrage til faglig udvikling og kvalitetssikring af erhvervspædagogisk undervisning.
• Styrke det kollegiale samarbejde gennem teoretisk funderede refleksioner.
• Medvirke til at skabe en mere analytisk og udviklingsorienteret undervisningskultur.
Deltagerprofil
Undervisere og faglærere
Du arbejder med erhvervspædagogik og ønsker at styrke din teoretiske forståelse af undervisningens grundlag.
Konsulenter og udviklingsmedarbejdere
Du vil gerne kunne analysere og udvikle læringsforløb med afsæt i videnskabsteori og pædagogisk praksis.
Modulet er også for dig
…der ønsker at koble videnskabsteoretiske perspektiver med konkrete udfordringer i erhvervspædagogisk undervisning.
Tilskud
Få hele eller dele af din efteruddannelse betalt. Der er forskellige støttemuligheder - afhængig af, hvor du er ansat.
Book vejledning
Kontakt
Faglig vejledning
Steffen Skovdal, konsulent
Arbejder bl.a. med udvikling af diplom- og akademiuddannelser på det pædagogiske område
30 46 50 13 stsk@ucl.dk Se LinkedIn-profilVejledning om ansøgning
Anne Katrine Meldgaard Philipsen
Studiesekretær for Kompetence- og organisationsudvikling
63 18 41 17 akmp@ucl.dkAdgangskrav
Uddannelse og erhvervserfaring
For at tage et diplommodul skal du opfylde to krav.
1: Have en uddannelse svarende til mindst en kort eller- mellemlang relevant videregående uddannelse.
2: Have to års relevant erhvervserfaring - efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke adgangskravene?
Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du søge ind på baggrund af dine erfaringer.
Her skal du søge om en realkompetence-vurdering, hvor du får vurderet dine reelle kompetencer i forhold til en bestemt uddannelse.
Dine reelle kompetencer består af færdigheder fra arbejdsliv, skolegang, kurser og fritidsliv.
RealkompetencvurderingStudieforberedende kursus
God studieteknik er både en investering i din tid og dit udbytte af uddannelsen.
- Studietekning
- Projektskrivning
- Eksamensformer og -træning
Eksamenstræning
Har du oplevet, at din nervøsitet har taget over ved en eksamen, og at klappen er gået ned?
Følg tre gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem eksamen.
Eksamenstræning