Bæredygtig ledelse: UCL's forløb styrker kommunale ledere til at navigere i kompleksitet og forandring

Gennem praksisøvelser, fremtidsfortællinger og internat får deltagerne redskaber til at fremme både deres egen, medarbejdernes og organisationen bæredygtighed i en kompleks og foranderlig hverdag.

Dato: 27.11.2025 - Forfatter: Julia Wilsky Jakobsen

Ledere i kommuner står dagligt over for komplekse problemstillinger, paradokser og forandringer, som kan være svære at navigere i. Der er mange hensyn, som skal imødekommes og balanceres. At være leder i en kommune er ofte komplekst, og det er afgørende at videregive og undervise i de redskaber, der skal til for at mestre denne kompleksitet.

På UCL udbydes forløbet om bæredygtig ledelse. Formålet er at give lederne i kommunerne kompetencer til at styrke deres indre bæredygtighed og deres evner til at lede bæredygtig udvikling og forandringer.

”For at kunne give sine medarbejdere rammer til at trives i, så skal ledere kunne tage vare på sig selv og arbejde med egen trivsel og balance - også i kompleksiteten. Og det får lederne redskaber til at mestre her på forløbet,” siger Marie Toft, underviser og udvikler på forløbet.

En undervisning og et udbytte der rammer plet

Forløbet er skabt i samarbejde med kommunerne Billund, Fredericia, Haderslev, Kolding, Middelfart, Vejle og Vejen som en del af 7-kommuner-samarbejdet. Denne samskabelse gør, at faget rammer ned i lige præcis de udfordringer, der knytter sig til at være leder i en kommune. Og uanset hvilken forvaltning, lederne kommer fra, kan de gå hjem og anvende det i deres ledelse med det samme.

Undervisningen tager udgangspunkt i ledernes paradokser fra egen praksis og egen ledelse. Her arbejder deltagerne både med personlig, ledelsesmæssig, organisatorisk og samfundsmæssig bæredygtighed og forandring. Lederne klædes på med nye tilgange og løsninger, hvor tværfaglighed, samarbejde og helhedstænkning er nøgleord.

På internat – en aktiv undervisningstur

Som en del af forløbet afholdes internat. Her foregår undervisningen over to dage med måltider og overnatning. Det seneste internat var på Brandbjerg Højskole – tæt på naturen og i nye læringsrum.

Her trak deltagerne i outdoor-tøjet og vandrede afsted på tur i Grejsdalen med underviser Marie Toft.

”Vi bruger omgivelserne aktivt til at opnå den læring og de kompetencer, der er brug for, når det kommer til ledernes indre bæredygtighed, trivsel og helhedsorientering.”

I skoven gik deltagerne sammen i par, hvor opgaven var at analysere deres egne ledelsesmæssige egenskaber og kompetencer ud fra en model. Her blev de bedt om at reflektere over nuværende styrker, men også identificere potentielle steder for udvikling. Opgaven blev faciliteret gennem walk and talk, som skabte et naturligt og trygt rum at åbne op i, samtidig med at krop og sanser var i spil.

Jeanette, en af deltagerne, reflekterede over, hvordan denne tilgang kunne bruges i hendes egen ledelsespraksis:

"Jeg har netop kaldt ind til MUS-samtaler, og efter i dag har jeg fundet ud af, at jeg vil afvikle dem som walk and talk, fordi det virker!"

En af de andre deltagere oplevede også, at øvelsen i skoven gav ham noget enormt brugbart:

”Jeg vil aldrig glemme det, jeg har lært på den her tur. Jeg kunne ikke været nået frem til de ting, jeg gjorde, hvis vi havde siddet i et klasselokale. Rammerne gjorde, at jeg kom dybere ned i mig selv og havde tid til at forstå nogle ting om mig selv. Derfor giver det også mening for mig nu at arbejde sådan her med mig selv som leder” siger Sebastian.

Fremtidsfortællinger som redskab for langsigtet ledelse         

Om aftenen samledes deltagerne i pejsestuen, hvor de i grupper skulle arbejde med fremtidsfortællinger. Opgaven var en faglig øvelse, der skaber håbefulde visioner og ambitioner for fremtiden. Fremtidsfortællinger styrker ledernes evne til at tænke langsigtet og lede gennem kompleksitet. På forløbet får lederne mulighed for at anvende metoderne sammen, før de anvender dem i deres egen ledelsespraksis.

Systemisk tænkning – det hele er forbundet           

Undervisningen understøtter systemisk tænkning, hvor lederne i kommunen lærer at se deres opgaver som en del af et større økosystem. I stedet for at isolere udfordringer til én afdeling, ser de på opgaver og udfordringer som forbundne og afhængige af hinanden. Dette giver dem nye perspektiver på at håndtere komplekse systemer og balancere flere hensyn i deres ledelsesarbejde.

For at styrke den systemiske tænkning fik deltagerne en øvelse udendørs, hvor de skulle vælge billeder, der repræsenterede deres ledelsesmæssige paradokser, og bruge små pinde til at forbinde dem. Øvelsen hjalp deltagerne med at visualisere de komplekse problemstillinger, de står overfor, og sammenhængene mellem dem.

”Kompleksiteten kan handlingslamme – men her bliver det trukket ned på et niveau, hvor man øver sig i at tænke i komplekse baner og derved opøver sin kompleksitetsforståelse skridt for skridt.” – Vivi.

Deltagerne blev klar over, at deres opgave ikke kun handler om at navigere i deres ledelsesområde, men også om at forstå og bruge de organisatoriske, samfundsmæssige og menneskelige sammenhænge aktivt.

Faget i 2026: Nyt navn – samme redskaber

I foråret 2026 tilbydes faget igen, men med et nyt navn: Bæredygtig ledelse og ledelse af forandringer. Selvom titlen ændres, forbliver den forløbets indhold det samme. De metoder og redskaber, deltagerne får, gør dem i stand til at lede i en kompleks og foranderlig verden – hvad enten det drejer sig om reformer, bæredygtig udvikling eller andre komplekse forandringer.