Når bæredygtighed forandrer både undervisning og liv
Kan et enkelt modul ændre både din undervisning og dit syn på verden? Det mener Christel Bjerremann, koordinator og underviser på Tietgenskolen i Odense, en uddannelsesinstitution med ungdomsuddannelserne hhx, eud og eux i Odense. Hun oplevede det selv, da hun tog valgmodulet Bæredygtighed i erhvervspædagogisk praksis som en del af hendes Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik.
Undervisning vendt på hovedet
”Jeg vil gå så langt som til at sige, at kurset har været livsændrende for mig.”
Noget af det vigtigste, Christel tager med sig, er erkendelsen af, at hun ikke behøver at kende alle svarene. Det handler om at slippe kontrollen og skabe rum for, at eleverne stiller spørgsmål, er nysgerrige og finder løsninger i deres egne erhverv og på deres arbejdspladser.
”Det har været grænseoverskridende at undervise på den måde, men også helt fantastisk,” fortæller hun.
Et konkret eksempel er en elev, der satte fokus på madspild i sin virksomhed, hvor friske frugtfade dagligt endte i skraldespanden. Ved at dokumentere spildet med billeder lykkedes det eleven at ændre praksis – og gøre en reel forskel.
Tværfagligt samarbejde i praksis
Christel har også arbejdet med tværfaglige forløb, hvor elever fra forskellige fag bidrager sammen. Et eksempel er ”Kålens Dag”, hvor eventkoordinator- og kokkeelever planlagde og gennemførte et helt arrangement fra høst af kål til evaluering af eventet.
”Eleverne udviste stor motivation og faglighed. Det var et rigtig godt eksempel på, hvordan man kan kombinere naturlige snitflader mellem erhvervene, praksisnær undervisning og fokus på bæredygtige ressourcer.”
Nye didaktiske greb og mere engagerende undervisning
Valgmodulet Bæredygtighed i erhvervspædagogisk praksis er for undervisere, vejledere, pædagoger og andre, der arbejder med læring på erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser.
”Kurset har givet mig nye didaktiske greb, som skaber en langt mere engagerende undervisning. Vi er nødt til at have viden og didaktiske forudsætninger, hvis vi skal facilitere grøn undervisning. Så jeg kan kun opfordre andre til at tage kurset,” slutter hun.