Klar til EPX?

EPX-uddannelsen giver jer en unik mulighed for at tænke ungdomsuddannelse tættere på praksis og de unges fremtid. Men det kræver også nye greb i ledelse, organisering og pædagogik for at lykkes. 

Vores erfaringer

Vi har mange års erfaring med at skabe organisationsudvikling, hvor teori og praksis kobles tæt sammen. Vi samarbejder med kommuner, institutioner og private virksomheder på både individ-, gruppe- og organisationsniveau. 

Målet er altid at skabe værdi i den professionelle praksis. Derfor lægger vi vægt på en tæt indledende dialog, så udviklingsforløb bliver tilpasset jeres behov. 

Det vi kan hjælpe med

Vi kan bl.a. hjælpe med:  

  • Ansøgning til udlodningsmidler   
  • Kompetenceudvikling gennem målrettet forløb, der styrker hele organisationen til at arbejde mere praksisnært  
  • Didaktisk sparring og udvikling af nye undervisningsformer 
  • Organisationsforandring og implementering

Udlodningsmidler

Børne- og Undervisningsministeriet udlodder i 2025 midler til projekter, hvor udbydere af toårigt hf og erhvervsuddannelser i fællesskab kan udvikle, afprøve og evaluere helhedsorienteret undervisning. 

 Et af kravene er, at projekterne sker i samarbejde med udbydere af efter- og videreuddannelse, og her er vi klar til at være jeres partner. 

Kontakt os i dag og hør, hvordan vi kan hjælpe jer med at søge puljemidler til EPX. 

Kontakt

Trine Lippert

Lektor og uddannelsesfaglig koordinator

30 46 18 67

EPX kort fortalt

EPX står for Erhvervs- og Professionsrettet Gymnasieuddannelse og er en ny ungdomsuddannelse, der kombinerer teori og praksis. 

Uddannelsen varer 2 år, med mulighed for et 3. års overbygning samt en ekstra fagpakke på op til 6 mdr., hvis den studerende vil videre på universitetet. 

Efter 2 år kan eleven fortsætte på erhvervsuddannelse, erhvervsakademi eller udvalgte professionsbachelorer. 

Med 3. år får den studerende adgang til alle professionsbachelorer og med fagpakken også til universitetsuddannelser. 

De første elever begynderEPX’en i 2030. 

Undervisningen er praksisnær og anvendelsesorienteret, med fokus på samarbejde med erhvervsliv og professionsuddannelser. 

Ledelse og samarbejde under forandring

Vi har løbende afstemt med UCL’s undervisere, hvornår og hvordan der var brug for, at ledelsen tegnede linjerne med den store pensel og forklarede det store pædagogiske projekt. Herunder når medarbejderne tydeligt havde behov for at få ”tændt ilden” midt under de mange forandringer og udfordringer, som de nye FGU-institutioner indebærer. Det samspil har haft stor betydning.

Ene Wolfsberg

fra FGU Syd- og Midtfyn