Fritidspædagogik og fælles fritidspædagogisk faglighed (6-18 år)
Diplommodul
Det lærer du
På dette modul lærer du at styrke den fælles faglighed i fritidstilbud for børn og unge og skabe sammenhængende indsatser, der fremmer trivsel, deltagelse og fællesskab.
Du får indsigt i fritidens potentiale som frirum for udvikling, relationer og medbestemmelse.
Faglig refleksion
Du lærer at analysere fritidspædagogiske praksisser og sætte dem i relation til aktuelle teorier og samfundsmæssige tendenser.
Fælles forståelse
Du får redskaber til at udvikle en fælles faglighed på tværs af faggrupper og institutioner med fokus på kvalitet og sammenhæng.
Praksisnær udvikling
Du får redskaber til at analysere, udvikle og koordinere aktiviteter, der bygger på børns og unges perspektiver.
Samarbejde og koordinering
Du bliver klædt på til at arbejde strategisk med fritidspædagogik og til at bidrage til en fælles faglig retning i din organisation.
Eksamensperiode: 4. januar 2027 22. januar 2027.
Datoer følger i forløbsplanen.
Transport, forplejning og overnatning i forbindelse med studieturene samt litteratur til modulet er egenbetaling. ECTS-belagt undervisning pålægges ikke moms.
Udbytte
Du styrker dine evner til at
- Skabe sammenhængende fritidstilbud med afsæt i børn og unges perspektiver.
- Reflektere over egen praksis og bidrage aktivt til faglig udvikling.
- Omsætte fritidspædagogik til konkrete aktiviteter og indsatser.
- Samarbejde med kolleger om fælles mål og metoder.
- Udvikle inkluderende aktiviteter, der fremmer trivsel og deltagelse.
- Arbejde systematisk med SFO som lærings- og trivselsrum.
Arbejdspladsen får en medarbejder, der kan
- Bidrage til udvikling og kvalificering af fritidspædagogiske indsatser.
- Understøtte børns trivsel og deltagelse i fritidstilbud gennem målrettede og inkluderende aktiviteter.
- Dokumentere og evaluere fritidspædagogiske aktiviteter med blik for både proces og effekt.
- Implementere fritidspædagogiske strategier, der styrker organisationens kerneopgave.
- Arbejde med fritidspædagogik som en aktiv og værdiskabende del af den samlede indsats for børn og unge.
Deltagerprofil
Pædagoger og lærere
Du arbejder med fritidspædagogik og ønsker at styrke den fælles faglighed i dit team og din organisation.
Klubmedarbejdere og trivselsvejledere
Du arbejder med børn og unge i fritidstilbud og vil gerne udvikle dine kompetencer i samarbejde, koordinering og faglig refleksion.
Modulet er også for dig
… der arbejder med SFO eller fritidspædagogik i projekt- eller foreningsregi og ønsker at styrke din rolle i udviklingen af inkluderende og meningsfulde fritidstilbud.
Tilskud
Få hele eller dele af din efteruddannelse betalt. Der er forskellige støttemuligheder - afhængig af, hvor du er ansat.
Book vejledning
Kontakt
Faglig vejledning
Steffen Skovdal, konsulent
Arbejder bl.a. med udvikling af diplom- og akademiuddannelser på det pædagogiske område
30 46 50 13 stsk@ucl.dk Se LinkedIn-profilVejledning om ansøgning
Adgangskrav
Uddannelse og erhvervserfaring
For at tage et diplommodul skal du opfylde to krav.
1: Have en uddannelse svarende til mindst en kort eller- mellemlang relevant videregående uddannelse.
2: Have to års relevant erhvervserfaring - efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke adgangskravene?
Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du søge ind på baggrund af dine erfaringer.
Her skal du søge om en realkompetence-vurdering, hvor du får vurderet dine reelle kompetencer i forhold til en bestemt uddannelse.
Dine reelle kompetencer består af færdigheder fra arbejdsliv, skolegang, kurser og fritidsliv.
RealkompetencvurderingStudieforberedende kursus
God studieteknik er både en investering i din tid og dit udbytte af uddannelsen.
- Studietekning
- Projektskrivning
- Eksamensformer og -træning
Eksamenstræning
Har du oplevet, at din nervøsitet har taget over ved en eksamen, og at klappen er gået ned?
Følg tre gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem eksamen.
Eksamenstræning