Kommunikation, motivation og vejledning

Diplommodul

Det lærer du
På dette modul får du viden om og værktøjer til at styrke din kommunikation og relationelle praksis i beskæftigelsesindsatsen.

 

Du lærer at anvende motiverende og vejledende metoder og derigennem skabe en meningsfuld beskæftigelsesindsats i samarbejdet med borgeren

 

Kommunikative strategier
Du får konkrete redskaber til at skabe meningsfuldhed og dialog i samtaler med borgere, også når samtalen er svær.

 

Motivation og forandring
Du lærer at anvende metoder, der understøtter borgerens motivation, handlekraft og vej mod beskæftigelse.

 

Vejledningsmetoder
Du opøver evnen til at tilpasse vejledning til forskellige målgrupper og situationer.

 

Etik og professionel rolle
Du lærer at balancere myndighedsrollen med respekt for borgerens perspektiv – og håndtere dilemmaer med faglig sikkerhed og etisk bevidsthed.

Der er desværre ikke nogen startdatoer på dette hold i øjeblikket. Skriv dig op og få besked, når du kan tilmelde dig et hold.

Der er desværre ikke nogen startdatoer på dette hold i øjeblikket. Skriv dig op og få besked, når du kan tilmelde dig næste hold.

Udbytte

Du styrker dine kompetencer til at

• Anvende kommunikation strategisk og relationelt i beskæftigelsesindsatsen

• Tilrettelægge samtaler, der understøtter borgerens motivation og progression

• Reflektere over din rolle og faglige tilgang i vejledningssituationer

• Håndtere svære samtaler med etisk bevidsthed og faglig sikkerhed

• Arbejde systematisk med udvikling af din vejledningspraksis

Din arbejdsplads får en medarbejder, der

• Styrker kvaliteten og effekten af vejledningen i beskæftigelsesindsatsen

• Skaber bedre borgerforløb gennem målrettet og motiverende kommunikation bidrager til en helhedsorienteret indsats med fokus på relation og progression

• Understøtter kollegial sparring og faglig refleksion i teamet

• Omsætter teori til praksis i komplekse samtalesituationer

Deltagerprofil

Jobkonsulenter og vejledere
Modulet er relevant for dig, der arbejder med beskæftigelsesområdet og ønsker at styrke dine kommunikative og vejledende kompetencer.

Sagsbehandlere og koordinatorer
Du får redskaber til at arbejde mere målrettet og motiverende i samtaler med borgere.

Modulet er også for dig...
… der arbejder med relationer, samtaler eller udvikling i beskæftigelsesindsatsen, og som ønsker at styrke din faglige rolle og skabe større effekt i mødet med borgeren.

Tilskud

Få hele eller dele af din efteruddannelse betalt. Der er forskellige støttemuligheder - afhængig af, hvor du er ansat.

Test om du kan få tilskud

Book vejledning

Henrik Pabst

Konsulent og uddannelsesrådgiver

23 81 54 65

Kontakt

Faglig vejledning

Mette Camilla Vinggaard, Lektor i socialt arbejde og konsulent

Videreuddannelse Sundhed, Socialt arbejde og Velfærdsforskning

24 82 53 17

Adgangskrav

Uddannelse og erhvervserfaring

For at tage et diplommodul skal du opfylde to krav.

1: Have en uddannelse svarende til mindst en kort eller- mellemlang relevant videregående uddannelse.

2: Have to års relevant erhvervserfaring - efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene?

Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du søge ind på baggrund af dine erfaringer.

Her skal du søge om en realkompetence-vurdering, hvor du får vurderet dine reelle kompetencer i forhold til en bestemt uddannelse.

Dine reelle kompetencer består af færdigheder fra arbejdsliv, skolegang, kurser og fritidsliv.

Realkompetencvurdering

Studieforberedende kursus

God studieteknik er både en investering i din tid og dit udbytte af uddannelsen.

  • Studieteknik
  • Projektskrivning
  • Eksamensformer og -træning
Studieforberedende kursus

Eksamenstræning

Har du oplevet, at din nervøsitet har taget over ved en eksamen, og at klappen er gået ned?

Følg tre gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem eksamen.

 

Eksamenstræning