Pædagogisk IT og digitale læringsformer

Diplommodul

Det lærer du
Vil du være med til at udvikle undervisning, der motiverer og engagerer elever gennem digitale teknologier?

 

På dette modul lærer du at arbejde med digitale læringsformer og forstå, hvordan teknologi kan styrke både deltagelse og faglighed.

 

Du får konkrete redskaber til at planlægge, afprøve og evaluere digitale løsninger 

 

Digitalt overblik
Du lærer at vælge og anvende digitale værktøjer med pædagogisk effekt og vurdere, hvordan de bedst understøtter læringsmål og elevbehov. 

 

Læringsmiljøer
Du får indsigt i, hvordan teknologi kan bruges til at skabe motiverende og inkluderende læringsmiljøer, der fremmer kreativitet, innovation og faglig udvikling. 

 

Praktisk anvendelse
Du arbejder med cases og eksempler fra praksis, der viser, hvordan digitale læringsformer kan omsættes til konkrete løsninger i hverdagen, og hvordan du som vejleder kan understøtte kollegial udvikling. 

Sted
Niels Bohrs Allé 1, 5230, Odense Undervisningen ligger på ca. 8 udvalgte torsdage inden for tidsrummet 9-15 og har typisk et omfang på 4-5 timer + studietid til opgaveforberedelse, mellemrumsøvelser, gruppedialog mv.
Eksamensperiode: 4. januar 2027 – 22. januar 2027.
Datoer følger i forløbsplanen.
Undervisning
Tidspunkt 09.00 - 15.00 Datoer: 14/12/2026
Eksamen
Projektaflevering: 14/12 2026
Tilmeldingsfrist.: 01/06 2026 Aktivitetsnummer : DO1198030126
13.300,- DKK Tilmeld

Transport, forplejning og overnatning i forbindelse med studieturene samt litteratur til modulet er egenbetaling. ECTS-belagt undervisning pålægges ikke moms.

Udbytte

Du styrker dine evner til at

• Arbejde med læringsvejledning i digitale kontekster, og bidrage til en mere målrettet og innovativ undervisningspraksis. 

• Omsætte teknologi til konkrete undervisningsforløb, der fremmer kreativitet, motivation og faglig udvikling. 

• Inspirere kolleger til at tænke nyt i arbejdet med digitale læringsformer. 

• Identificere digitale muligheder og handle på dem. 

• Skabe værdi med målrettet læringsdesign, der tager højde for både elevernes behov og de pædagogiske mål. 

Arbejdspladsen får en medarbejder, der kan

• Omsætte uddannelse i digitale læringsformer til praksisnære indsatser, der styrker undervisningen. 

• Styrke organisationens arbejde med læring og teknologi, og bidrager til en mere sammenhængende og fremtidssikret undervisningspraksis. 

• Bidrage til udvikling af læringsmiljøer og digitale strategier, der understøtter både elevernes faglige progression og skolens pædagogiske mål. 

• Skabe sammenhæng mellem mål, indhold og metode, og sikrer, at digitale løsninger bliver meningsfulde. 

• Dokumentere og formidler digitale indsatser, så organisationen kan lære af erfaringer og dele viden på tværs. 

• Arbejde helhedsorienteret med udvikling og kvalitet, og understøtter en kultur, hvor teknologi og pædagogik går hånd i hånd. 

Deltagerprofil

Lærere, undervisere og pædagogisk personale Modulet er også for dig
Du ønsker at styrke dine digitale kompetencer og arbejde med undervisning og læringsvejledning i en digital kontekst. 

Modulet er også for dig
der arbejder med pædagogik, planlægning eller innovation og vil styrke din rolle i organisationens digitale udvikling. 

Tilskud

Få hele eller dele af din efteruddannelse betalt. Der er forskellige støttemuligheder - afhængig af, hvor du er ansat.

Test om du kan få tilskud

Book vejledning

Henrik Pabst

Konsulent og uddannelsesrådgiver

23 81 54 65

Kontakt

Faglig vejledning

Trine Lippert

Lektor og uddannelsesfaglig koordinator

30 46 18 67

Vejledning om ansøgning

Jane Ahrendt

Studiesekretær

63 18 40 19

Adgangskrav

Uddannelse og erhvervserfaring

For at tage et diplommodul skal du opfylde to krav.

1: Have en uddannelse svarende til mindst en kort eller- mellemlang relevant videregående uddannelse.

2: Have to års relevant erhvervserfaring - efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene?

Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du søge ind på baggrund af dine erfaringer.

Her skal du søge om en realkompetence-vurdering, hvor du får vurderet dine reelle kompetencer i forhold til en bestemt uddannelse.

Dine reelle kompetencer består af færdigheder fra arbejdsliv, skolegang, kurser og fritidsliv.

Realkompetencvurdering

Studieforberedende kursus

God studieteknik er både en investering i din tid og dit udbytte af uddannelsen.

  • Studietekning
  • Projektskrivning
  • Eksamensformer og -træning
Studieforberedende kursus

Eksamenstræning

Har du oplevet, at din nervøsitet har taget over ved en eksamen, og at klappen er gået ned?

Følg tre gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem eksamen.

 

Eksamenstræning