Vejledning og organisatoriske læreprocesser

Diplommodul

Det lærer du
Vil du være med til at styrke læringskulturen i din organisation og skabe udvikling gennem professionel vejledning?

 

På modulet lærer du at arbejde strategisk med organisatoriske læreprocesser og bruge vejledning som et aktivt redskab til at fremme refleksion, samarbejde og faglig progression. 

 

Læring i organisationer
Du lærer at analysere og styrke læringskulturer i forskellige organisatoriske kontekster og skabe rammer for kollegial læring og udvikling. 

 

Vejledningsformer
Du får indsigt i, hvordan vejledning kan tilpasses forskellige målgrupper og formål, og hvordan du kan bruge den til at understøtte både individuelle og fælles læreprocesser. 

 

Praktisk anvendelse
Du arbejder med cases og eksempler fra praksis, der viser, hvordan organisatoriske læreprocesser skaber værdi i hverdagen. 

Sted
Når du har tilmeldt dig modulet, vil du kort efter modtage en mail med et link, hvor du skal uploade dokumentation i form af:

1.Eksamensbevis eller autorisationsbevis

2.Dokumentation på mindst 2 års erhvervserfaring. Det kan være en lønseddel med en anciennitetsdato på eller en bekræftelse fra din leder. Et CV eller ansættelseskontrakt er ikke gyldig dokumentation.

Undervisningen ligger fra kl. 09.00-14.00 Tidsrummet kl. 14.00-15.00 er planlagt som studietid.
Undervisning
Tidspunkt 09.00 - 15.00 Datoer: 26/1/2026, 2/2, 23/2, 2/3, 16/3, 13/4, 20/4, 27/4, 11/5, 18/5, 25/5/2026
Eksamen
Projektaflevering: 25/5 2026 Eksamensperiode: 8/6, 9/6 Eksamen: 8/6, 9/6
Tilmeldingsfrist.: 15/06 2025 Aktivitetsnummer : UD1198020326
10.900,- DKK Tilmeld
Sted
Niels Bohrs Allé 1, 5230, Odense Undervisningen ligger inden for tidsrummet 9-15 og har typisk et omfang på 4-5 timer + studietid til opgaveforberedelse, mellemrumsøvelser, gruppedialog mv.
Eksamensperiode: 26. maj 2026 – 23. juni 2026.
Der tages forbehold for datoændringer.


Undervisning
Tidspunkt 09.00 - 15.00 Datoer: 26/1/2026, 2/2, 16/2, 23/2, 9/3, 16/3, 23/3, 13/4, 20/4, 27/4, 18/5/2026
Eksamen
Projektaflevering: 18/5 2026
Tilmeldingsfrist.: 01/12 2025 Aktivitetsnummer : DO1198020126
12.600,- DKK Tilmeld
Sted
Boulevarden 25, 7100, Vejle Undervisningen ligger inden for tidsrummet 9-15 og har typisk et omfang på 4-5 timer + studietid til opgaveforberedelse, mellemrumsøvelser, gruppedialog mv.
Eksamensperiode: 26. maj 2026 – 23. juni 2026.
Der tages forbehold for datoændringer.


Undervisning
Tidspunkt 09.00 - 15.00 Datoer: 26/1/2026, 2/2, 16/2, 23/2, 9/3, 16/3, 23/3, 13/4, 20/4, 27/4, 18/5/2026
Eksamen
Projektaflevering: 18/5 2026
Tilmeldingsfrist.: 01/12 2025 Aktivitetsnummer : DV1198020226
12.600,- DKK Tilmeld
Sted
Niels Bohrs Allé 1, 5230, Odense Undervisningen ligger på ca. 8 udvalgte mandage inden for tidsrummet 9-15 og har typisk et omfang på 4-5 timer + studietid til opgaveforberedelse, mellemrumsøvelser, gruppedialog mv.
Eksamensperiode: 26. maj 2027 - 23. juni 2027
Datoer følger i forløbsplanen.
Undervisning
Tidspunkt 09.00 - 15.00 Datoer: 18/5/2027
Eksamen
Projektaflevering: 18/5 2027
Tilmeldingsfrist.: 01/12 2026 Aktivitetsnummer : DO1198020127
13.500,- DKK Tilmeld
Sted
Boulevarden 25, 7100, Vejle Undervisningen ligger på ca. 8 udvalgte mandage inden for tidsrummet 9-15 og har typisk et omfang på 4-5 timer + studietid til opgaveforberedelse, mellemrumsøvelser, gruppedialog mv.
Eksamensperiode: 26. maj 2027 - 23. juni 2027
Datoer følger i forløbsplanen.
Undervisning
Tidspunkt 09.00 - 15.00 Datoer: 18/5/2027
Eksamen
Projektaflevering: 18/5 2027
Tilmeldingsfrist.: 01/12 2026 Aktivitetsnummer : DV1198020227
13.500,- DKK Tilmeld

Transport, forplejning og overnatning i forbindelse med studieturene samt litteratur til modulet er egenbetaling. ECTS-belagt undervisning pålægges ikke moms.

Udbytte

Du styrker dine evner til at

  • Arbejde strategisk med læringsvejledning, så du kan understøtte både individuelle og kollektive læreprocesser.
  • Omsætte viden om vejledning til konkrete indsatser, der skaber udvikling og fremmer refleksion i professionelle fællesskaber.
  • Bidrage aktivt til faglig udvikling og samarbejde, og være med til at drive pædagogiske forandringsprocesser.
  • Identificere udviklingsbehov og handle på dem.
  • Skabe værdi med målrettede vejledningsforløb, der styrker både trivsel og faglighed.
  • Indtage rollen som faglig sparringspartner, der kan facilitere dialog, støtte kolleger og skabe sammenhæng i udviklingsarbejdet.

Arbejdspladsen får en medarbejder, der kan

  • Omsætter læringsvejlederuddannelse til praksisnære indsatser, der understøtter organisationens strategiske mål.
  • Styrker organisationens arbejde med læring og udvikling, både i teams og på tværs af faglige enheder.
  • Bidrager til refleksion og faglig sparring i hverdagen, og skaber rum for vidensdeling og fælles læring.
  • Skaber sammenhæng mellem vejledning og organisatoriske mål.
  • Dokumenterer og formidler læringsindsatser, så organisationen kan lære af egne erfaringer.
  • Arbejder helhedsorienteret med udvikling og kvalitet, og bidrager til at skabe en kultur, hvor læring er en fælles opgave.

Deltagerprofil

Lærere og vejledere
Du ønsker at styrke din rolle i organisatoriske læreprocesser og arbejde tættere sammen med kolleger om udvikling og vejledning relateret til læringsvejlederfunktionen på skolen.

Modulet er også for dig
der arbejder med pædagogik, planlægning eller kvalitet og vil styrke din rolle i læringsvejledning og udviklingsarbejde. 

Tilskud

Få hele eller dele af din efteruddannelse betalt. Der er forskellige støttemuligheder - afhængig af, hvor du er ansat.

Test om du kan få tilskud

Book vejledning

Henrik Pabst

Konsulent og uddannelsesrådgiver

23 81 54 65

Kontakt

Faglig vejledning

Trine Lippert

Lektor og uddannelsesfaglig koordinator

30 46 18 67

Vejledning om ansøgning

Jane Ahrendt

Studiesekretær

63 18 40 19

Adgangskrav

Uddannelse og erhvervserfaring

For at tage et diplommodul skal du opfylde to krav.

1: Have en uddannelse svarende til mindst en kort eller- mellemlang relevant videregående uddannelse.

2: Have to års relevant erhvervserfaring - efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene?

Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du søge ind på baggrund af dine erfaringer.

Her skal du søge om en realkompetence-vurdering, hvor du får vurderet dine reelle kompetencer i forhold til en bestemt uddannelse.

Dine reelle kompetencer består af færdigheder fra arbejdsliv, skolegang, kurser og fritidsliv.

Realkompetencvurdering

Studieforberedende kursus

God studieteknik er både en investering i din tid og dit udbytte af uddannelsen.

  • Studietekning
  • Projektskrivning
  • Eksamensformer og -træning
Studieforberedende kursus

Eksamenstræning

Har du oplevet, at din nervøsitet har taget over ved en eksamen, og at klappen er gået ned?

Følg tre gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem eksamen.

 

Eksamenstræning