Modul 1: Læring i erhvervspædagogisk praksis
Diplommodul
Det lærer du Undervisningsdesign
På modulet lærer du at skabe meningsfulde og motiverende læringsforløb, der tager afsæt i erhvervspædagogisk praksis.
Modulet giver dig indsigt i, hvordan læring opstår og udvikles i praksisnære undervisningsmiljøer.
Læringsprocesser i praksis
Du lærer at analysere og tilrettelægge undervisning, der understøtter elevernes faglige og personlige udvikling.
Erhvervspædagogisk tilgang
Du får redskaber til at koble teori og praksis i undervisningen.
Refleksion og evaluering
Du arbejder med metoder til at vurdere og forbedre læringsudbyttet.
Undervisningsdesign
Du lærer at planlægge forløb, der tager højde for elevernes forskellige forudsætninger.
Eksakte studie-, vejlednings- og eksamensdage opdateres under forløbsplanen senest medio september.
Eksamensterminen ligger i perioden 4. januar 2027 - 22. januar 2027
Eksakte studie-, vejlednings- og eksamensdage opdateres under forløbsplanen senere.
Eksamensterminen ligger i perioden 26. maj 2027 - 23. juni 2027
Uge 17 tilrettelægges med 3 undervisningsdage og 2 studiedage.
Uge 18-20 Aktionsperiode og webinar
Uge 21 og 22 studieuger og individuel vejledning.
Uge 21 tilrettelægges med 2 undervisningsdage og 3 studiedage.
Uge 22 tilrettelægges med 1 undervisningsdage og 4 studiedage.
Transport, forplejning og overnatning i forbindelse med studieturene samt litteratur til modulet er egenbetaling. ECTS-belagt undervisning pålægges ikke moms.
Udbytte
Du styrker dine evner til at
• Skabe læringsforløb med afsæt i praksis.
• Reflektere over din rolle som underviser i erhvervspædagogisk praksis.
• Anvende viden om læring til at styrke undervisningens kvalitet.
• Tilpasse undervisningen til elevernes forskellige læringsforudsætninger.
• Udvikle din faglige identitet og pædagogiske tilgang.
Arbejdspladsen får en medarbejder, der kan
• Styrke fokus på læring i erhvervspædagogisk praksis
• Øge kvaliteten i undervisningen og forbedre elevernes læringsudbytte.
• Tilpasse undervisningen til praksisnære behov.
• Forbedre samarbejde om udvikling af læringsmiljøer.
Deltagerprofil
Faglærere og undervisere
Du ønsker at styrke din undervisning gennem anvendelse af teorier om læring.
Uddannelsesansvarlige og vejledere
Du vil gerne skabe bedre sammenhæng mellem teori og praksis i læringsforløb.
Modulet er også for dig
...der arbejder med læring i praksis, er interesseret i erhvervspædagogisk eller gerne vil skifte spor og undervise i erhvervsrettede sammenhænge.
Tilskud
Få hele eller dele af din efteruddannelse betalt. Der er forskellige støttemuligheder - afhængig af, hvor du er ansat.
Book vejledning
Kontakt
Faglig vejledning
Steffen Skovdal, konsulent
Arbejder bl.a. med udvikling af diplom- og akademiuddannelser på det pædagogiske område
30 46 50 13 stsk@ucl.dk Se LinkedIn-profilVejledning om ansøgning
Anne Katrine Meldgaard Philipsen
Studiesekretær for Kompetence- og organisationsudvikling
63 18 41 17 akmp@ucl.dkAdgangskrav
Uddannelse og erhvervserfaring
For at tage et diplommodul skal du opfylde to krav.
1: Have en uddannelse svarende til mindst en kort eller- mellemlang relevant videregående uddannelse.
2: Have to års relevant erhvervserfaring - efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke adgangskravene?
Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du søge ind på baggrund af dine erfaringer.
Her skal du søge om en realkompetence-vurdering, hvor du får vurderet dine reelle kompetencer i forhold til en bestemt uddannelse.
Dine reelle kompetencer består af færdigheder fra arbejdsliv, skolegang, kurser og fritidsliv.
RealkompetencvurderingStudieforberedende kursus
God studieteknik er både en investering i din tid og dit udbytte af uddannelsen.
- Studietekning
- Projektskrivning
- Eksamensformer og -træning
Eksamenstræning
Har du oplevet, at din nervøsitet har taget over ved en eksamen, og at klappen er gået ned?
Følg tre gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem eksamen.
Eksamenstræning