STEM og naturfagsdidaktik
Forskningsområdet STEM og naturfagsdidaktik ledes af docent Morten Rask Petersen og virker bl.a. i Naturfagsakademiet (NAFA) og projekterne Core Practises i naturfag samt Science og Teknologi i Børnehøjde.
STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) og naturfagsdidaktik er et fokusområde, hvor vi arbejder med sammenhængskraft mellem fagområderne og udnyttelse af synergieffekter på tværs af de naturfaglige og det matematiske område. STEM-området adresserer udfordringen med at fastholde den tværfaglige synergi i et felt, hvor undervisningsfagene er monofaglige.
På UCL arbejder vi med STEM-området ud fra en nysgerrighed på, hvordan denne udfordring kan imødekommes både på læreruddannelsen og i grundskolen. Vi arbejder særligt for at skabe en større sammenhæng mellem fagene, uden at fagene mister deres egen identitet. Vi huser bl.a.:
- Naturfagsakademiet (NAFA), et nationalt program for kvalificering af naturfagsundervisning i Danmark.
- Programmer for fremme af motiverende, udbytterig og sammenhængende naturfagsundervisning i grundskolen og for naturfagslærere.
Læs mere om vores programmer, projekter og centre nedenfor.
Projekter på skoleområdet
Core practises i naturfag (COPRA)
COPRA-projektet bidrager til kvalificering af naturfagsundervisningen i grundskolen og på læreruddannelsen gennem eksperimenterende arbejde med systematisk observation og analyse af lærerens kernepraksisser i video-optaget undervisning i naturfagene.
Naturfagsakademiet (NAFA)
Naturfagsakademiets formål er at fremme motiverende og udbytterig naturfagsundervisning i grundskolen, bl.a. gennem styrket uddannelse af naturfagslærere, kompetenceudvikling og forskning.
GastroLabCollege
I GastroLabCollege-netværket samarbejder UCL-forskere og -undervisere med fødevarefaglige erhvervsuddannelser om at udvikle klimaundervisning.
Projekter på dagtilbudsområdet
Science og Teknologi i Børnehøjde
Et udviklings- og forskningsprojekt med afsæt i børns nysgerrighed på science og teknologi.
Projektets hjemmeside: https://science-platform.dk/
Sciencemissioner i SFO
Projektets formål er at styrke børns naturvidenskabelige dannelse og oplevelse af forbundethed med verden gennem kreative og undersøgende aktiviteter i SFO.
Science og Leg
Download "Sciencepraksisser og legekvaliteter. Redskaber til legende og undersøgende tilgange til science i dagtilbud" af Linda Ahrenkiel, Helle Hovgaard Jørgensen og Morten Rask Petersen.
Videncentre
Naturfagsakademiet (NAFA)
Et nationalt program for kvalificering af naturfagsundervisning i Danmark. Naturfagsakademiets formål er at fremme motiverende og udbytterig naturfagsundervisning i grundskolen gennem styrket uddannelse af naturfagslærere, kompetenceudvikling i grundskolen, kapacitetsopbygning på læreruddannelsen og naturfagdidaktisk forskning. På UCL leder vi indsatsen for læreruddannelsen.
Smag for Livet
Smag for Livet er et landsdækkende forsknings- og formidlingscenter med fokus på madens smag som central drivkraft for livsglæde, sundhedsfremme, læring, dannelse, madhåndværk og brobygning. Centret blev støttet af Nordea-fonden 2014-2021. Smag for Livets hjemmeside www.smagforlivet.dk og læringsuniverset Fag med Smag tilbyder gratis viden og materiale til både undervisere, andre professionelle og alment interesserede.
Afsluttede projekter
LabSTEM-projektet havde til formål at arbejde for en højere kvalitet i undervisningen i matematik og naturfag i grundskolens udskoling og på ungdoms- og erhvervsuddannelserne.
Projektet var et samarbejde mellem SDU, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og UC SYD.
Formålet med projektet er kortlægning af, hvordan eleverne reelt arbejder i engineering design processer (EDP) tilrettelagt efter didaktikken udviklet i projekt Engineering i Skolen (EiS) samt lærernes stilladsering af disse.