Demens, omsorg og aktivitet

Diplommodul

Det lærer du
Du får viden om, hvordan demens, omsorg og meningsfulde aktiviteter hænger sammen i arbejdet med mennesker med kognitive udfordringer indenfor normalområdet og mennesker med udviklingshandicap.

 

Du lærer at tilrettelægge omsorg og meningsfulde aktiviteter, der skaber tryghed, genkendelighed og trivsel med afsæt i faglig viden og en personcentreret tilgang.

 

Demens, aktiviteter og livskvalitet
Du opnår viden om demenssygdomme og deres udtryk på tværs af målgrupper. Du arbejder med metoder til at skabe meningsfulde, genkendelige og strukturerede rammer og aktiviteter, som fremmer funktionsevne og livskvalitet.

 

Personcentreret omsorg
Du lærer at tilpasse omsorg og støtte til den enkeltes behov, funktionsniveau, livshistorie, kommunikation og hverdagsliv.

 

Relationelt arbejde
Du får indsigt i og redskaber til at arbejde med relationer mellem personen, pårørende og fagpersoner, og hvordan omsorg kan udvikles med respekt for den enkelte og sygdommens progression

 

Tværfaglig koordinering
Du får forudsætninger for at tilrettelægge rehabiliterende indsatser som styrker funktionsevne og trivsel. Samt redskaber til at forebygge og håndtere adfærdsforandringer og etiske dilemmaer.

Sted
Niels Bohrs Allé 1, 5230, Odense Modulet sammenlæses med det tilsvarende 'Demens, omsorg og aktivitet - Mennesker med udviklingshandicap og demens'
Undervisning
I tidsrummet 09.00 - 15.00 Datoer:
Eksamen
Projektaflevering:
Tilmeldingsfrist.: 01/06 2026 Aktivitetsnummer : DO1410010126
13.500,- DKK Tilmeld

Udbytte

Du styrker dine evner til at

• Anvende viden om demens i opsporing, udredning og omsorgs- og aktivitetsforløb

• Planlægge meningsfulde aktiviteter med afsæt i personens livshistorie, behov og kommunikative forudsætninger

• Skabe trygge og genkendelige rammer, der understøtter trivsel og identitet

• Forebygge og håndtere adfærdsforandringer med faglig og etisk sikkerhed

• Kommunikere klart og respektfuldt med borgere og pårørende

• Tilrettelægge rehabiliteringsforløb baseret på tværfagligt samarbejde og helhedsorienterede løsninger

• Dokumentere og evaluere opsporing og omsorgsforløb på en systematisk måde

Du bidrager til arbejdspladsen gennem

• Styrket kvalitet i opsporing af demens og tilrettelæggelse af pleje-, støtte- og omsorgsindsatser

• Udvikling af strukturerede, værdige og personcentrerede arbejdsgange

• Bedre planlægning af aktiviteter, der skaber trivsel, deltagelse og genkendelighed

• Styrket samarbejde med pårørende samt interne og eksterne aktører

• Kompetencer til at håndtere komplekse forløb med bl.a. uforståelig adfærd

• Forankring af demensfaglig viden i hele organisationens praksis

Deltagerprofil

Pædagoger og social- og sundhedsprofessionelle
Du arbejder med borgere med demens eller kognitive udfordringer i kommunal eller regional pleje eller på botilbud og ønsker at styrke din faglighed og skabe mere meningsfulde forløb.

Aktivitetsmedarbejdere og konsulenter
Du vil udvikle din faglige tilgang og bidrage til trivsel og livskvalitet hos borgere med forskellige kognitive udfordringer gennem personcentrerede indsatser og ved styrkelse af fælles faglighed.

Modulet er også for dig…
…der arbejder med pleje, støtte eller aktivitet inden for ældreområdet eller udviklingshandicapområdet.

Tilskud

Få hele eller dele af din efteruddannelse betalt. Der er forskellige støttemuligheder - afhængig af, hvor du er ansat.

Test om du kan få tilskud

Book vejledning

Henrik Pabst

Konsulent og uddannelsesrådgiver

23 81 54 65

Kontakt

Kim Koldby

Chefkonsulent og sekretariatsleder for Udviklingscenter for Demensområdet

21 39 05 40

Amalie Frida Misser Juhl

Administrativ koordinator

65 43 48 89

Adgangskrav

Uddannelse og erhvervserfaring

For at tage et diplommodul skal du opfylde to krav.

1: Have en uddannelse svarende til mindst en kort eller- mellemlang relevant videregående uddannelse.

2: Have to års relevant erhvervserfaring - efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Opfylder du ikke adgangskravene?

Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du søge ind på baggrund af dine erfaringer.

Her skal du søge om en realkompetence-vurdering, hvor du får vurderet dine reelle kompetencer i forhold til en bestemt uddannelse.

Dine reelle kompetencer består af færdigheder fra arbejdsliv, skolegang, kurser og fritidsliv.

Realkompetencvurdering

Studieforberedende kursus

God studieteknik er både en investering i din tid og dit udbytte af uddannelsen.

  • Studieteknik
  • Projektskrivning
  • Eksamensformer og -træning
Studieforberedende kursus

Eksamenstræning

Har du oplevet, at din nervøsitet har taget over ved en eksamen, og at klappen er gået ned?

Følg tre gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem eksamen.

 

Eksamenstræning