Modul 2: Didaktik i erhvervspædagogisk praksis
Diplommodul
Det lærer du
På modul får du konkrete redskaber til at styrke din undervisning i erhvervspædagogisk praksis.
Du lærer at planlægge og gennemføre undervisningsforløb, der engagerer og motiverer deltagere med forskellige forudsætninger.
Erhvervspædagogisk praksis
Du får indsigt i erhvervspædagogisk teori og metode, og lærer at omsætte dem til praksis i undervisningen.
Udvikling af didaktiske kompetencer
Du arbejder med didaktik og refleksion over egen praksis, så du kan planlægge undervisningen med udgangspunkt i forskellige læringsmiljøer.
Sammehængende undervisningsforløb
Du lærer at planlægge og evaluere undervisningsforløb, der understøtter deltagerens faglige og personlige kompetencer.
Undervisningssituationer
Du får metoder til at analysere og håndtere didaktiske udfordringer i undervisningen både pædagogisk og strukturelt.
Eksakte studie-, vejlednings- og eksamensdage ligger under forløbsplanen.
Uge 16+19 tilrettelægges med 3 undervisningsdage og 2 studiedage.
Uge 17+18 Aktionsperiode og webinar
Uge 20-21 Studieuge og individuel vejledning.
Eksakte studie-, vejlednings- og eksamensdage opdateres under forløbsplanen senere.
Eksamensterminen ligger i perioden 4. januar 2027 - 22. januar 2027
Eksakte studie-, vejlednings- og eksamensdage opdateres under forløbsplanen senere.
Eksamensterminen ligger i perioden 26. maj 2027 - 23. juni 2027
Transport, forplejning og overnatning i forbindelse med studieturene samt litteratur til modulet er egenbetaling. ECTS-belagt undervisning pålægges ikke moms.
Udbytte
Du styrker dine evner til at
• Planlægge undervisning med tydelige mål og progression.
• Anvende didaktik som refleksionsværktøj i din praksis.
• Tilpasse undervisningsforløb til deltagernes forskellige forudsætninger.
• Begrunde, evaluere og justere dine didaktiske valg løbende.
Arbejdspladsen får en medarbejder, der kan
• Udvikle et undervisningsforløb, der tager højde for deltagernes forskellige forudsætninger og skaber motiverende læringsmiljøer.
• Styrke undervisningen gennem anvendelse af didaktisk teori og metode, der sikrer faglig kvalitet og relevans.
• Bidrage med viden om evaluering af læreprocesser, som gør det muligt at justere og forbedre undervisningen løbende i en erhvervspædagogisk kontekst.
Deltagerprofil
Undervisere og faglærere Modulet er også for dig
Du ønsker at udvikle dine kompetencer inden for planlægning og afvikling af undervisningsforløb, der skaber værdi for både deltagere og arbejdsplads.
Konsulenter og vejledere
Du vil gerne styrke din rolle i udvikling af læringsmiljøer og bidrage med dit didaktiske perspektiv i tværfaglige sammenhænge.
Modulet er også for dig
…der arbejder med erhvervspædagogisk undervisning og ønsker at få nye perspektiver på didaktik og læring i praksis.
Tilskud
Få hele eller dele af din efteruddannelse betalt. Der er forskellige støttemuligheder - afhængig af, hvor du er ansat.
Book vejledning
Adgangskrav
Uddannelse og erhvervserfaring
For at tage et diplommodul skal du opfylde to krav.
1: Have en uddannelse svarende til mindst en kort eller- mellemlang relevant videregående uddannelse.
2: Have to års relevant erhvervserfaring - efter gennemført adgangsgivende uddannelse.
Opfylder du ikke adgangskravene?
Hvis du ikke opfylder adgangskravene, kan du søge ind på baggrund af dine erfaringer.
Her skal du søge om en realkompetence-vurdering, hvor du får vurderet dine reelle kompetencer i forhold til en bestemt uddannelse.
Dine reelle kompetencer består af færdigheder fra arbejdsliv, skolegang, kurser og fritidsliv.
RealkompetencvurderingStudieforberedende kursus
God studieteknik er både en investering i din tid og dit udbytte af uddannelsen.
- Studietekning
- Projektskrivning
- Eksamensformer og -træning
Eksamenstræning
Har du oplevet, at din nervøsitet har taget over ved en eksamen, og at klappen er gået ned?
Følg tre gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem eksamen.
Eksamenstræning
Kontakt
Faglig vejledning
Steffen Skovdal, konsulent
Arbejder bl.a. med udvikling af diplom- og akademiuddannelser på det pædagogiske område
30 46 50 13 stsk@ucl.dk Se LinkedIn-profilVejledning om ansøgning
Anne Katrine Meldgaard Philipsen
Studiesekretær for Kompetence- og organisationsudvikling
63 18 41 17 akmp@ucl.dk