E-commerce og digital marketing

Professionsbachelor

Uddannelsen giver dig stærke kompetencer i digital forretning, marketing, data og e-handel – så du kan udvikle og optimere digitale løsninger.

  • Digital markedsføring
  • E-handel
  • Forretningsudvikling
Varighed 3,25 år (3 mdr. praktik)
Sted Odense
Odense
Studiestart September
Næste ansøgningsfrist 15. marts kl. 12
15. marts kl. 12
Kontakt os Kontakt os
Ansøgning åbner 1. februar

Arbejdsliv og karriereveje

Uddannelsen åbner dørene til en bred vifte af roller inden for digital marketing og e-handel.

Som færdiguddannet kan du arbejde med alt fra data, annoncering og indhold til drift og udvikling af digitale butikker – både i webshops, marketingafdelinger og bureauer.

Digital marketingkoordinator
Koordinerer kampagner, analyser og indhold på tværs af digitale kanaler.

E-handelskoordinator
Koordinerer den daglige drift af en webshop og sikrer gode kundeoplevelser.

E-commerce manager
Har ansvar for webshopstrategi, budgetter, data og performance i en samlet digital forretning.

SEO-specialist
Optimerer hjemmesider, så de bliver fundet på Google og tiltrækker mere organisk trafik.

Content marketing specialist
Producerer og planlægger indhold – tekst, video, billeder – der gør brands synlige online.

E-mail- og automationsspecialist
Udvikler flows, nyhedsbreve og personaliseret kommunikation til kunderne.

UX/CRO-specialist
Forbedrer brugeroplevelser og optimerer konverteringer på digitale platforme.

SoMe-specialist
Planlægger indhold og kampagner, der skaber engagement og tilstedeværelse på sociale medier.

Paid Social specialist
Opsætter målrettede kampagner på sociale platforme for at øge salg og rækkevidde.

Da uddannelsen i e-commerce og digital marketing er ret ny, er der p.t. ikke indgået specifikke aftaler om videreuddannelse.

Derfor vil det være op til den enkelte dimittend at søge om adgang på uddannelsesinstitutioner med relevante videreuddannelsesmuligheder.

Dimittender fra uddannelsen skal selv undersøge muligheder for en master- eller kandidatuddannelse. 

Uddannelsesforløb og praktik

 

 

På uddannelsen lærer du at udvikle, drive og optimere digitale forretninger.

Du får en solid forståelse af digitalt salg, marketing, kunder og teknologi – og du lærer at træffe beslutninger, der skaber konkrete resultater.

Du arbejder bl.a. med:

  • Forretningsforståelse og økonomi – prisstrategier, budgettering og drift
  • Marketing og målgrupper – analyse, strategi, kanaler og lovgivning
  • Kundeoplevelser – behov, kunderejser og customer experience
  • Webteknologi og e-commerce systemer – platforme, integrationer og drift
  • Data og analyse – webanalyse, digital marketinganalyse og KPI’er

Du får også tekniske kompetencer inden for webproduktion. Det inkluderer HTML, CSS, simple scripts, hosting, opsætning af e-commerce platforme og praktiske metoder som brugertest og prototyper.

Derudover lærer du at arbejde hands-on med:

  • Digital marketing
  • Content marketing
  • UX og konverteringsoptimering (CRO)
  • E-eksport og internationale markeder

Praktisk information 

  • Praktikken finder sted på 5. semester og har en varighed af 3 måneder. 
  • Du er selv ansvarlig for at finde en praktikplads. 
  • Praktikperioden er ulønnet og SU-berettiget. 

Om praktikken 

Praktikperioden på professionsbacheloruddannelsen i e-commerce og digital marketing er din chance for at få prøvet din nyerhvervede viden af i den virkelige verden, hvor du får mulighed for at varetage samme opgaver som en færdiguddannet. 

Du udvikler dig både fagligt og personligt under praktikperioden og får et godt billede af, hvad du vil med din uddannelse, når du er færdig.  

Dine erfaringer fra praksis er meget værdifulde, når du skal ud på jobmarkedet efter endt uddannelse. Du har ikke bare læst en masse teorier, men du har rent faktisk prøvet at arbejde inden for det område, som din uddannelse sigter mod.   

En praktikplads er desuden en enestående chance for at udvide dit netværk i erhvervslivet og er ofte en direkte vej ind på arbejdsmarkedet efter studiet.  

Du har også mulighed for at tage din praktik i udlandet.

Semesteroversigt

Praktik Undervisning


På første semester arbejder du med følgende fag:

  • Grundlæggende e-commerce
  • Forretningsforståelse


På andet semester arbejder du med følgende fag:

  • Metode og vidensskabelse
  • Costumer experience
  • Digital forretningsforståelse
  • Webanalyse
  • E-commerce teknologi


På tredje semester arbejder du med følgende fag:

  • Webteknologi
  • Marketingstrategi
  • Content marketing
  • Digital marketing
  • Digital markedsanalyse


På fjerde semester arbejder du med følgende fag:

  • Bæredygtig e-handel
  • E-eksport
  • Dataanalyse
  • UX og konvertering
  • E-com management


På femte semester er du i praktik i en virksomhed.


På sjette semester arbejder du med følgende fag:

  • Digital forretningsstrategi
  • Projektstyring
  • Lokalt fagelement
  • Valgfag


På syvende semester arbejder du med følgende:

  • Dataindsamling og analyse
  • Bachelor

Besøg uddannelsen

Bliv klogere på dit studievalg

Det kan være svært at vælge uddannelse.

Vi har forsøgt at gøre det lettere for dig ved at samle en række tilbud til dig, så du kan prøve uddannelserne af, mærke efter og blive inspireret.

Grib muligheden for at komme tættere på uddannelserne før du træffer dit valg.

Vi glæder os til at møde dig.

Åbent Hus

Besøg os til Åbent Hus og bliv klogere på alt fra fagene på uddannelsern til praktik og karrieremuligheder. 

Du møder undervisere, studerende og vejledere, der er klar på at svare på dine spørgsmål og give dig et indblik i livet som studerende og studiemiljøet på campus. 

Åbent Hus

Studiepraktik

Kom i studiepraktik og mærk hvordan det er at være studerende på UCL's videregående uddannelser. 

Over 2-3 dage møder du studerende og undervisere fra uddannelserne, mens du får indblik i studiemiljøet og det faglige niveau.

Studiepraktik

Studerende for en dag

Bliv studerende for en dag og tag med en studerende til undervisning og rundt i faglokaler og på campus.

Du får mulighed for at mærke stemningen og stille spørgsmål, så du kan finde ud af, om uddannelsen er noget for dig.  

Studerende for en dag

Studiested og studieliv

Campus ligger tæt på både centrum og havneområdet og lige ved banegården og Storms Pakhus.

 

UCL Seebladsgade
Seebladsgade 1
5000 Odense C

Oplev campus på 1 minut

Som studerende på UCL's campus i Seebladsgade bliver du en del af et aktivt studiemiljø med 3500 studerende og mere end 35 uddannelser. 

Campus ligger i centrum af Odense tæt på banegården, omgivet af byliv, foreningsliv og kultur. Du får adgang til gode studiefaciliteter, og der er rig mulighed for at deltage i fede events og aktiviteter - både på campus og i byen.

3.500 Studerende
35 Uddannelser

Iværksætterdrømme?

Boxen er UCL’s kreative iværksættermiljø på Seebladsgade. Drømmer du om at blive iværksætter eller udvikle på en idé, har du her mulighed for prøve koncepter af og realisere dine drømme. Boxen er et åbent kontorfællesskab, hvor du kan gøre brug af de gode rammer og ikke mindst sparring fra dine medstuderende og fagfolk. Der er rig mulighed for netværk og adgang til en masse nyttig viden.

BeerBox

BeerBox er fredagsbaren på UCL Seebladsgade. Baren er drevet af frivillige studerende fra campus. Du finder BeerBox i nabobygningen mellem campus og Storms Pakhus, og den er åben hvert semester om fredagen. 

Der arrangeres løbende events i forbindelse med fx studiestart, Halloween og jul. BeerBox er et hyggeligt sted, hvor du kan møde andre studerende og nyde en øl i selskab med vennerne.

Labs på campus

På vores campus på Seebladsgade finder du et stort udvalg af laboratoriemuligheder, hvor du kan få hands-on erfaring med den praktiske del af din uddannelse. I FabLab kan du udvikle prototyper med bl.a. laser cuttere og 3d-printere. Afhængig af din uddannelse har du også adgang til labs som MediaLab med fotoudstyr og greenscreen eller NeuroLab, hvor du kan arbejde med eye-tracking. 

Adgangskrav og ansøgning

Vi optager 50 % i kvote 1 og 50 % i kvote 2. 

Uden en gymnasial uddannelse, skal du altid søge i kvote 2. 

Adgangskvotient ved seneste optag

Vi tager forbehold for oprettelse af uddannelsen ved for få ansøgere.

I kvote 1 sker optagelsen alene ud fra dit eksamensgennemsnit fra én af følgende eksamener:  
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.

Specifikke adgangskrav: Bestået Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.

Kvote 1 - generel information

I kvote 2 bliver du optaget på en samlet vurdering af dine kvalifikationer – eksamen, erhvervserfaring, motivation m.m.

Adgangsgivende eksamen

Gymnasial eksamen 
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.  
Specifikke adgangskrav: Bestået Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.

Relevant erhvervsuddannelse

  • Detailhandel
  • Eventkoordinator
  • Finansuddannelsen
  • Handelsuddannelsen
  • Kontoruddannelsen

Specifikke adgangskrav: Bestået Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.

Udenlandsk eksamen
Udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen (inkl. IB), der kan sidestilles med en dansk adgangsgivende eksamen.

Udenlandsk eksamen
Sprogkrav

Ingen adgangsgivende eksamen
Har du ikke en adgangsgivende eksamen eller opfylder du ikke de specifikke adgangskrav, kan du få foretaget en individuel kompetencevurdering (IKV).

Individuel kompetencevurdering

Kvote 2 kriterier

Vi lægger vægt på:

  • Karaktergennemsnit i adgangsgivende eksamen.
  • karakterniveau i de specifikke adgangskrav.
  • Motiveret ansøgning.
  • Relevant erhvervserfaring min. 3 mdr. min. 20 t/u, fx digital markedsføring, webshops mm.
  • Anden erhvervserfaring/værnepligt min. 3 mdr. min. 20 t/u. Praktik fra anden uddannelse tæller ikke.
  • Beståede relevante eksamener på videregående uddannelser inden for markedsføring.
  • Beståede eksamener på andre videregående uddannelser.
  • Udlandsophold eller højskoleophold min. 3 mdr.
  • Frivilligt arbejde (fx bestyrelses-, forenings-, eller politisk arbejde).

Krav til dokumentation

Motiveret ansøgning
Vi anbefaler dig at lave en motiveret ansøgning (max 1 A4-side) med fokus på:

  • Din vej til E-commerce og digital marketing: Beskriv, hvordan du har fundet frem til, at du gerne vil være PBA i E-commerce og digital marketing.
  • Relevante kompetencer: Fremhæv de færdigheder og erfaringer, du har, som er relevante for E-commerce og digital marketing.
  • Forventninger til uddannelsen: Del dine forventninger til undervisningen og studiemiljøet.
  • Fremtidige karrieremål: Forklar, hvad du ser frem til at arbejde med som færdiguddannet i E-commerce og digital marketing.
  • Din motivation: Uddyb, hvorfor du ønsker at blive PBA i E-commerce og digital marketing.

Kvote 2 - generel information

Sådan søger du ind

Du skal søge ind på optagelse.dk. 

Optagelse.dk

UCL's guide til ansøgning

Svar på din ansøgning

Du får svar på nemStudie.dk 28. juli. Her kan du også følge din ansøgning.

nemStudie.dk

FAQ om svar

Ansøgningsfrister

Kvote 1: 5. juli kl. 12.00
Kvote 2: 15. marts kl. 12.00

Bilag skal vedhæftes inden fristens udløb sammen med ansøgningen.

KOT nr. til ansøgning

Odense
september: nummer er på vej

Kontakt og vejledning

Optagelsesvejledning

63 18 33 33

Mandag og onsdag kl. 13-15 Torsdag kl. 10-12

Optagelse fra A til Z

På siden optagelse og vejledning har vi samlet al information om optagelse.

Du kan altid kontakte os på mail, chat eller via din ansøgning på nemStudie.dk.

Optagelse og vejledning

Book en vejledning

30 minutters face to face vejledning om optagelse og adgangskrav.

Seebladsgade 1, Odense C.

Book vejledning

SU

Uddannelsen giver ret til SU.

Vejledning og ansøgning på su.dk

Specialpædagogisk støtte

Der er særlige muligheder for støtte, hvis du har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.

SPS – Specialpædagogisk Støtte

Lignende uddannelser