Markedsføringsøkonom

Erhvervsakademiuddannelse

Som markedsføringsøkonom får du et stærkt fundament inden for markedsføring, kommunikation og salg.

  • Markedsføring
  • Kommunikation
  • Salg og Økonomi
Varighed 2 år (3 mdr. praktik)
Sted Odense
Odense
Studiestart September og Februar
Næste ansøgningsfrist 15. marts kl. 12
15. marts kl. 12
Kontakt os Kontakt os

Uddannelsen på 3 minutter

Hør hvorfor Julie og Benjamin valgte markedsføringsøkonomuddannelsen 2:50

Arbejdsliv og karriereveje

Som markedsføringsøkonom bliver du skarp på, hvordan du sælger og markedsfører produkter og ydelser. Både på nationale og internationale markeder. Du har derfor mange forskellige jobmuligheder som færdiguddannet.

Du kan blive ansat i virksomheder eller offentlige institutioner med opgaver indenfor markedsføring, salg, supply chain, og kommunikation.

  • Marketingassistent
  • Marketingkoordinator
  • Eksportassistent
  • Salgsassistent
  • Kommunikationsmedarbejder
  • Social media manager
  • Area sales manager
  • Online marketing manager
  • SEO-specialist

  • Eksportchef
  • Konsulent
  • Produktchef
  • Marketingchef
  • Brand manager
  • Key account manager
  • Salgschef

Når du er færdig som markedsføringsøkonom, har du mulighed for at læse videre på følgende 1½-årige professionsbacheloruddannelser:

International handel og markedsføring

Innovation og entrepreneurship

International hospitality management

Digital konceptudvikling

E-handel

Sport management

HD 2. del (med specifikke adgangskrav opfyldt)

Mød en markedsføringsøkonom på arbejde

Per arbejder som sælger hos Cane-line 2:19

Thomas bruger det han lærer på studiet i sin startupvirksomhed

Thomas Toft har sammen med sin barndomsven Tobias Stanek Petersen skabt en succesfuld solcellevirksomhed. Drømmen om at blive selvstændig fik Thomas til at søge ind på uddannelsen.

Uddannelsesforløb og praktik

Uddannelsen varer 2 år og er struktureret i 4 dele - en fællesdel, en valgdel, en specialedel og et hovedprojekt.

 

På uddannelsen til markedsføringsøkonom får du et stærkt teoretisk fundament og en god forretningsforståelse.

Sælg til forbrugere og virksomheder
Du lærer at markedsføre og sælge produkter til både den almindelige forbruger (B2C) og til virksomheder (B2B). Du lærer også hvilken rolle økonomi, erhvervsret samt organisatoriske og kulturelle forhold spiller.  

Arbejd med hele værdikæden
Du bliver i stand til at analysere, planlægge og eksekvere helstøbte løsninger, der går på tværs af virksomhedens værdikæde inden for marketing, kommunikation og salg.

Få en international profil
Som markedsføringsøkonom får du en stærk international profil. Du har bl.a. mulighed for ophold i udlandet undervejs på uddannelsen, enten som studie- eller praktikophold.

Undervisningen er meget praksisrettet og foregår som en kombination af:

  • Klasseundervisning
  • Gruppe- og projektarbejde
  • Forelæsninger
  • Workshops
  • Individuel vejledning

Tæt kontakt med erhvervslivet
Du er desuden i tæt kontakt med erhvervslivet under hele uddannelsen, bl.a. igennem projektsamarbejder, gæsteforelæsninger, virksomhedsbesøg og praktikforløb.

Praktisk information

  • Praktikken finder sted på 4. semester og har en varighed af 3 måneder.
  • Du er selv ansvarlig for at finde en praktikplads.
  • Praktikperioden er ulønnet og SU-berettiget.

Om praktikken

Praktikperioden på markedsføringsøkonomuddannelsen er din chance for at få prøvet din nyerhvervede viden af i den virkelige verden, hvor du får mulighed for at varetage samme opgaver som en færdiguddannet markedsføringsøkonom.

Du udvikler dig både fagligt og personligt under praktikperioden og får et godt billede af, hvad du vil med din uddannelse, når du er færdig. 

Dine erfaringer fra praksis er meget værdifulde, når du skal ud på jobmarkedet efter endt uddannelse. Du har ikke bare læst en masse teorier, men du har rent faktisk prøvet at arbejde inden for det område, som din uddannelse sigter mod.

En praktikplads er desuden en enestående chance for at udvide dit netværk i erhvervslivet og er ofte en direkte vej ind på arbejdsmarkedet efter studiet.

Du kan også tage din praktik i udlandet

Som studerende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole har du gode muligheder for at få en international profil på din uddannelse. Afhængig af dit uddannelsesvalg kan du deltage i internationale to-ugers moduler, studere et semester i udlandet, være i praktik i udlandet eller deltage i nogle af vores internationale projekter.

Vi lever i en global verden, og du skal efter afsluttet uddannelse kunne konkurrere i denne verden. International viden og erfaring er derfor til stor gavn for dig, men også for samfundet som helhed. Du får indsigt i andre landes udvikling og kulturer, hvilket kan gøre dig mere attraktiv på det danske og det internationale arbejdsmarked.

At studere i en anden kultur er et eventyr, der giver dig erfaringer og færdigheder for livet. Du vil udvikle dig selv, fagligt såvel som personligt, og du vil få venner og kontakter i hele verden.

Læs mere om dine muligheder her

Se uddannelsens studieordning, semesterbeskrivelser og øvrige dokumenter.

Se studiedokumenter

Semesteroversigt

Praktik Undervisning


Forretningsforståelse, markedsforståelse og markedsanalyse
Fokus vil her være på at opbygge en grundlæggende forståelse af, hvordan man arbejder analytisk og metodisk med markeder og kunder.


Taktisk og operationel markedsføring
På dette semester arbejder vi med markedsføring og salg til den almindelige forbruger (B2C) og til virksomheden (B2B).


Internationalisering
Der er her fokus på virksomhedens internationalisering, markedsudvælgelse baseret på makroøkonomiske analyser samt international etablering.

Valgfag
Semesteret består af 2/3 valgfag. Her får du mulighed for at tone din uddannelse i den retning, du ønsker.

Valgfagene bliver løbende ændret, så der er mulighed for fordybelse i aktuelle fag. Vi kan ikke garantere, at alle udbudte fag bliver oprettet, og nogle fag vil blive udbudt på engelsk.

Valgfagene kan f.eks. være:

  • Brand Management og Content Production
  • Driftsøkonomi og statistik
  • Bæredygtig Supply Chain
  • Creative Digital Tools og No Code
  • Grøn Innovation
  • Databaseret Kampagneplanlægning og Digital Markedsføring


Praktikforløb
I første del af 4. semester bruger du praktikken til at specialisere dig yderligere ved at gennemføre et praktikforløb i en dansk, udenlandsk eller i din egen virksomhed.

Hovedopgave
I anden del af 4. semester afslutter du markedsføringsøkonomuddannelsen med en hovedopgave.

I hovedopgaven skal du dokumentere dine evner til at bearbejde en kompleks problemstilling, skabe overblik, og lægge en konkret handlingsplan for et problemområde.

Du kan vælge at skrive din hovedopgave for en konkret virksomhed i Danmark eller i udlandet, men du kan også vælge at skrive en teoretisk hovedopgave.

Prøv teorien af i rigtige virksomheder

Vi arbejder tæt sammen med det lokale erhvervsliv – både store som små – for at prøve teorien af i praksis.

Virksomheden Ildbordet, kendt fra Løvens Hule, er bare ét eksempel på en virksomhed, vores studerende har samarbejdet med.

På 3 måneder arbejdede de studerende i grupper med at undersøge markedet og udvikle nye forretningsidéer.

Projekt med Løvens hule-virksomhed

Arbejd med de nyeste digitale værktøjer i moderne laboratorier

På uddannelsen bliver du introduceret til en bred vifte af digitale værktøjer, og du får de tekniske kompetencer, som virksomhederne efterspørger.

Vi har moderne laboratoriefaciliteter. Her arbejder vi bl.a. med at lave prototyper og digitale mock-ups, og vi tester og forbedrer hjemmesider med eye tracking og andre neuro-metoder.

Kig ind i undervisningen

Se hvad de studerende arbejder med i Neurolab 1:13

Byg ovenpå uddannelsen og bliv bachelor

Når du er færdig som markedsføringsøkonom, kan du læse videre på en overbygning og blive professionsbachelor på kun 1½ år. Se dine muligheder i kassen til højre.

Top up uddannelser (1,5 år)

Studiested og studieliv

Campus ligger tæt på både centrum og havneområdet og lige ved banegården og Storms Pakhus.

 

UCL Seebladsgade
Seebladsgade 1
5000 Odense C

Oplev campus på 1 minut

Som studerende på UCL's campus i Seebladsgade bliver du en del af et aktivt studiemiljø med 3500 studerende og mere end 35 uddannelser. 

Campus ligger i centrum af Odense tæt på banegården, omgivet af byliv, foreningsliv og kultur. Du får adgang til gode studiefaciliteter, og der er rig mulighed for at deltage i fede events og aktiviteter - både på campus og i byen.

3.500 Studerende
35 Uddannelser

Iværksætterdrømme?

Boxen er UCL’s kreative iværksættermiljø på Seebladsgade. Drømmer du om at blive iværksætter eller udvikle på en idé, har du her mulighed for prøve koncepter af og realisere dine drømme. Boxen er et åbent kontorfællesskab, hvor du kan gøre brug af de gode rammer og ikke mindst sparring fra dine medstuderende og fagfolk. Der er rig mulighed for netværk og adgang til en masse nyttig viden.

BeerBox

BeerBox er fredagsbaren på UCL Seebladsgade. Baren er drevet af frivillige studerende fra campus. Du finder BeerBox i nabobygningen mellem campus og Storms Pakhus, og den er åben hvert semester om fredagen. 

Der arrangeres løbende events i forbindelse med fx studiestart, Halloween og jul. BeerBox er et hyggeligt sted, hvor du kan møde andre studerende og nyde en øl i selskab med vennerne.

Labs på campus

På vores campus på Seebladsgade finder du et stort udvalg af laboratoriemuligheder, hvor du kan få hands-on erfaring med den praktiske del af din uddannelse. I FabLab kan du udvikle prototyper med bl.a. laser cuttere og 3d-printere. Afhængig af din uddannelse har du også adgang til labs som MediaLab med fotoudstyr og greenscreen eller NeuroLab, hvor du kan arbejde med eye-tracking. 

Adgangskrav og ansøgning

Vi optager 65 % i kvote 1 og 35 % i kvote 2. 

Uden en gymnasial uddannelse, skal du altid søge i kvote 2. 

Adgangskvotient ved seneste optag

Vi tager forbehold for oprettelse af uddannelsen ved for få ansøgere.

I kvote 1 sker optagelsen alene ud fra dit eksamensgennemsnit fra én af følgende eksamener:  
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.

Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B. 

Kvote 1 - generel information

I kvote 2 bliver du optaget på en samlet vurdering af dine kvalifikationer – eksamen, erhvervserfaring, motivation m.m.

Adgangsgivende uddannelse

Gymnasial eksamen 
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.  
Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.

Erhvervsuddannelse på mindst 3 år 
Alle fuldførte erhvervsuddannelser på min. 3 år.  
Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B. 

Adgangseksamen til markedsføringsøkonom
Specifikke adgangskrav: Bestået Matematik B og Engelsk C.

Udenlandsk eksamen
Udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen (inkl. IB), der kan sidestilles med en dansk adgangsgivende eksamen.

Udenlandsk eksamen
Sprogkrav

Ingen adgangsgivende eksamen
Har du ikke en adgangsgivende eksamen eller opfylder du ikke de specifikke adgangskrav, kan du få foretaget en individuel kompetencevurdering (IKV).

Individuel kompetencevurdering

Kvote 2 kriterier

Vi lægger vægt på:

  • Karaktergennemsnit adgangsgivende eksamen. 
  • Karakterniveau specifikke adgangskrav. 
  • Motiveret ansøgning.
  • Relevant erhvervserfaring, fx. butikmedhjælper, kontorassistent mv. min. 3 mdr. 20 t/u. 
  • Anden erhvervserfaring, min. 2-3 mdr. 20 t/u.
  • Barselsorlov, min. 6 mdr. sammenlagt.
  • Højskoleophold, min. 6 mdr. i sammenhæng.
  • Udlandsophold, min. 6 mdr. i sammenhæng.
  • Militærophold, min. 6 mdr. sammenlagt.
  • Frivilligt arbejde.

Krav til dokumentation

Motiveret ansøgning
Vi anbefaler dig at lave en motiveret ansøgning (max 1 A4-side) med fokus på:

  • Hvorfor du gerne vil arbejde som markedsføringsøkonom. 
  • Hvad det særligt tiltrækker dig ved uddannelsen. 
  • Relevante kompetencer i forbindelse med markedsføring.
  • Hvordan du har søgt viden om uddannelsen. 
  • Dine overvejelser omkring dit arbejde som markedsføringsøkonom. 

Kvote 2 - generel information

Sådan søger du ind

Du skal søge ind via optagelse.dk.
Her finder du også vejledning til ansøgningsskema.
optagelse.dk

UCL's guide til ansøgning

Svar på din ansøgning

Du får svar på nemStudie 28. juli. Dog fredagen før, hvis 28. juli er en lørdag eller søndag. Følg din ansøgning på nemStudie.dk

FAQ om svar

Ansøgningsfrister

Kvote 1: 5. juli kl. 12.00
Kvote 2: 15. marts kl. 12.00

Bilag skal vedhæftes inden fristens udløb sammen med ansøgningen.

KOT-nr. til ansøgning

Odense
september 79210
februar 79212

Kontakt og vejledning

Optagelsesvejledning

63 18 33 33

Mandag og onsdag: 13.00-15.00 Torsdag: 10.00-12.00

Skriv til os

Du kan altid kontakte os på mail, chat eller via din ansøgning på nemStudie.dk.

På siden optagelse og vejledning har vi samlet al information om optagelse.

Optagelse og vejledning

Book en vejledning

30 minutters face to face vejledning om optagelse og adgangskrav.

Seebladsgade 1, Odense C.

Book vejledning

SU og studievejledning

Udannelsen giver ret til SU.

Vejledning og ansøgning på su.dk

Hjælp og vejledning under dit studie.

Studievejledningen

Specialpædagogisk støtte

Har du en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som betyder, at du har brug for særlig støtte til at gennemføre din uddannelse, kan du søge SPS – Specialpædagogisk Støtte.

SPS – Specialpædagogisk Støtte

Besøg uddannelsen

Studerende for en dag

Studerende for en dag er for dig, der går på eller har afsluttet en ungdoms- eller erhvervsuddannelse -  og går med seriøse overvejelser om en af UCL’s uddannelser.

Studerende for en dag

Studiepraktik uge 43

Studiepraktik er for dig der går på sidste år på en gymnasial uddannelse eller har afsluttet en gymnasial uddannelse. Eller en erhvervsuddannelse, som giver adgang til en videregående uddannelse.

Studiepraktik

Åbent Hus

Til Åbent Hus møder du studerende, undervisere og vejledere. De fortæller om uddannelsens indhold, praktik, karriereveje, studieliv, optagelse samt økonomi og støttemuligheder.

Åbent Hus

For virksomheder

Få en praktikant

Som virksomhed kan du få en studerende i praktik i din virksomhed i 3-12 måneder afhængig af uddannelsen.

Den studerende skal i praktikken indgå i den daglige drift og være med til at løse arbejdsopgaver i din virksomhed.

Fordele for virksomheden

  • Få tilført ny viden til din virksomhed
  • Prøv en potentiel kommende medarbejder af
  • Få en eksra ressource i en travl hverdag
Få en praktikant

FAQ

Hvad laver en markedsføringsøkonom?

Lignende uddannelser