Markedsføringsøkonom
- Markedsføring
- Kommunikation
- Salg og Økonomi
Ledige pladser på uddannelsen med start februar 2026
Uddannelsen på 3 minutter
Arbejdsliv og karriereveje
Som markedsføringsøkonom bliver du skarp på, hvordan du sælger og markedsfører produkter og ydelser. Både på nationale og internationale markeder. Du har derfor mange forskellige jobmuligheder som færdiguddannet.
Du kan blive ansat i virksomheder eller offentlige institutioner med opgaver indenfor markedsføring, salg, supply chain, og kommunikation.
- Marketingassistent
- Marketingkoordinator
- Eksportassistent
- Salgsassistent
- Kommunikationsmedarbejder
- Social media manager
- Area sales manager
- Online marketing manager
- SEO-specialist
- Eksportchef
- Konsulent
- Produktchef
- Marketingchef
- Brand manager
- Key account manager
- Salgschef
Bliv digital konceptudvikler
Byg ovenpå din uddannelse og bliv professionsbachelor i digital konceptudvikling på kun 1½ år.
Bemærk. Sidste optag på uddannelsen i nuværende form er i februar 2028.
Professionsbachelor fra sommeren 2028
Som en del af en større uddannelsesreform kommer der flere ændringer som påvirker dine videreuddannelsesmuligheder.
Efter optaget i februar 2028 vil dine muligheder for at tage en overbygningsuddannelse komme til at se anderledes ud. Du vil fortsat kunne opnå en professionsbachelor – bare på en ny måde.
Der er stadig mange detaljer, der ikke er helt på plads endnu, så vi anbefaler, at du holder øje med vores hjemmeside, hvor vi løbende opdaterer informationen.
Andre videreuddannelsesmuligheder
Mød en markedsføringsøkonom på arbejde
Thomas bruger det han lærer på studiet i sin startupvirksomhed
Thomas Toft har sammen med sin barndomsven Tobias Stanek Petersen skabt en succesfuld solcellevirksomhed. Drømmen om at blive selvstændig fik Thomas til at søge ind på uddannelsen.
Uddannelsesforløb og praktik
Uddannelsen varer 2 år og er struktureret i 4 dele - en fællesdel, en valgdel, en specialedel og et hovedprojekt.
På uddannelsen til markedsføringsøkonom får du et stærkt teoretisk fundament og en god forretningsforståelse.
Sælg til forbrugere og virksomheder
Du lærer at markedsføre og sælge produkter til både den almindelige forbruger (B2C) og til virksomheder (B2B). Du lærer også hvilken rolle økonomi, erhvervsret samt organisatoriske og kulturelle forhold spiller.
Arbejd med hele værdikæden
Du bliver i stand til at analysere, planlægge og eksekvere helstøbte løsninger, der går på tværs af virksomhedens værdikæde inden for marketing, kommunikation og salg.
Få en international profil
Som markedsføringsøkonom får du en stærk international profil. Du har bl.a. mulighed for ophold i udlandet undervejs på uddannelsen, enten som studie- eller praktikophold.
Undervisningen er meget praksisrettet og foregår som en kombination af:
- Klasseundervisning
- Gruppe- og projektarbejde
- Forelæsninger
- Workshops
- Individuel vejledning
Tæt kontakt med erhvervslivet
Du er desuden i tæt kontakt med erhvervslivet under hele uddannelsen, bl.a. igennem projektsamarbejder, gæsteforelæsninger, virksomhedsbesøg og praktikforløb.
Praktisk information
- Praktikken finder sted på 4. semester og har en varighed af 3 måneder.
- Du er selv ansvarlig for at finde en praktikplads.
- Praktikperioden er ulønnet og SU-berettiget.
Om praktikken
Praktikperioden på markedsføringsøkonomuddannelsen er din chance for at få prøvet din nyerhvervede viden af i den virkelige verden, hvor du får mulighed for at varetage samme opgaver som en færdiguddannet markedsføringsøkonom.
Du udvikler dig både fagligt og personligt under praktikperioden og får et godt billede af, hvad du vil med din uddannelse, når du er færdig.
Dine erfaringer fra praksis er meget værdifulde, når du skal ud på jobmarkedet efter endt uddannelse. Du har ikke bare læst en masse teorier, men du har rent faktisk prøvet at arbejde inden for det område, som din uddannelse sigter mod.
En praktikplads er desuden en enestående chance for at udvide dit netværk i erhvervslivet og er ofte en direkte vej ind på arbejdsmarkedet efter studiet.
Som studerende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole har du gode muligheder for at få en international profil på din uddannelse. Afhængig af dit uddannelsesvalg kan du deltage i internationale to-ugers moduler, studere et semester i udlandet, være i praktik i udlandet eller deltage i nogle af vores internationale projekter.
Vi lever i en global verden, og du skal efter afsluttet uddannelse kunne konkurrere i denne verden. International viden og erfaring er derfor til stor gavn for dig, men også for samfundet som helhed. Du får indsigt i andre landes udvikling og kulturer, hvilket kan gøre dig mere attraktiv på det danske og det internationale arbejdsmarked.
At studere i en anden kultur er et eventyr, der giver dig erfaringer og færdigheder for livet. Du vil udvikle dig selv, fagligt såvel som personligt, og du vil få venner og kontakter i hele verden.
Se uddannelsens studieordning, semesterbeskrivelser og øvrige dokumenter.
Semesteroversigt
Forretningsforståelse, markedsforståelse og markedsanalyse
Fokus vil her være på at opbygge en grundlæggende forståelse af, hvordan man arbejder analytisk og metodisk med markeder og kunder.
Taktisk og operationel markedsføring
På dette semester arbejder vi med markedsføring og salg til den almindelige forbruger (B2C) og til virksomheden (B2B).
Internationalisering
Der er her fokus på virksomhedens internationalisering, markedsudvælgelse baseret på makroøkonomiske analyser samt international etablering.
Valgfag
Semesteret består af 2/3 valgfag. Her får du mulighed for at tone din uddannelse i den retning, du ønsker.
Valgfagene bliver løbende ændret, så der er mulighed for fordybelse i aktuelle fag. Vi kan ikke garantere, at alle udbudte fag bliver oprettet, og nogle fag vil blive udbudt på engelsk.
Valgfagene kan f.eks. være:
- Brand Management og Content Production
- Driftsøkonomi og statistik
- Bæredygtig Supply Chain
- Creative Digital Tools og No Code
- Grøn Innovation
- Databaseret Kampagneplanlægning og Digital Markedsføring
Praktikforløb
I første del af 4. semester bruger du praktikken til at specialisere dig yderligere ved at gennemføre et praktikforløb i en dansk, udenlandsk eller i din egen virksomhed.
Hovedopgave
I anden del af 4. semester afslutter du markedsføringsøkonomuddannelsen med en hovedopgave.
I hovedopgaven skal du dokumentere dine evner til at bearbejde en kompleks problemstilling, skabe overblik, og lægge en konkret handlingsplan for et problemområde.
Du kan vælge at skrive din hovedopgave for en konkret virksomhed i Danmark eller i udlandet, men du kan også vælge at skrive en teoretisk hovedopgave.
Prøv teorien af i rigtige virksomheder
Vi arbejder tæt sammen med det lokale erhvervsliv – både store som små – for at prøve teorien af i praksis.
Virksomheden Ildbordet, kendt fra Løvens Hule, er bare ét eksempel på en virksomhed, vores studerende har samarbejdet med.
På 3 måneder arbejdede de studerende i grupper med at undersøge markedet og udvikle nye forretningsidéer.
Projekt med Løvens hule-virksomhedArbejd med de nyeste digitale værktøjer i moderne laboratorier
På uddannelsen bliver du introduceret til en bred vifte af digitale værktøjer, og du får de tekniske kompetencer, som virksomhederne efterspørger.
Vi har moderne laboratoriefaciliteter. Her arbejder vi bl.a. med at lave prototyper og digitale mock-ups, og vi tester og forbedrer hjemmesider med eye tracking og andre neuro-metoder.
Kig ind i undervisningen
Besøg uddannelsen
Bliv klogere på dit studievalg
Det kan være svært at vælge uddannelse.
Vi har forsøgt at gøre det lettere for dig ved at samle en række tilbud til dig, så du kan prøve uddannelserne af, mærke efter og blive inspireret.
Grib muligheden for at komme tættere på uddannelserne før du træffer dit valg.
Vi glæder os til at møde dig.
Åbent Hus
Besøg os til Åbent Hus og bliv klogere på alt fra fagene på uddannelsern til praktik og karrieremuligheder.
Du møder undervisere, studerende og vejledere, der er klar på at svare på dine spørgsmål og give dig et indblik i livet som studerende og studiemiljøet på campus.
Åbent HusOnline infomøder
Hør mere om uddannelsens indhold, opbygning og praktikmuligheder.
Studiepraktik
Kom i studiepraktik og mærk hvordan det er at være studerende på UCL's videregående uddannelser.
Over 2-3 dage møder du studerende og undervisere fra uddannelserne, mens du får indblik i studiemiljøet og det faglige niveau.
StudiepraktikStuderende for en dag
Bliv studerende for en dag og tag med en studerende til undervisning og rundt i faglokaler og på campus.
Du får mulighed for at mærke stemningen og stille spørgsmål, så du kan finde ud af, om uddannelsen er noget for dig.
Studerende for en dagStudiested og studieliv
Campus ligger tæt på både centrum og havneområdet og lige ved banegården og Storms Pakhus.
UCL Seebladsgade
Seebladsgade 1
5000 Odense C
Adgangskrav og ansøgning
Vi optager 65 % i kvote 1 og 35 % i kvote 2.
Uden en gymnasial uddannelse, skal du altid søge i kvote 2.
Adgangskvotient ved seneste optag
Vi tager forbehold for oprettelse af uddannelsen ved for få ansøgere.
I kvote 1 sker optagelsen alene ud fra dit eksamensgennemsnit fra én af følgende eksamener:
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.
Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.
I kvote 2 bliver du optaget på en samlet vurdering af dine kvalifikationer – eksamen, erhvervserfaring, motivation m.m.
Adgangsgivende uddannelse
Gymnasial eksamen
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.
Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.
Erhvervsuddannelse på mindst 3 år
Alle fuldførte erhvervsuddannelser på min. 3 år.
Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.
Adgangseksamen til markedsføringsøkonom
Specifikke adgangskrav: Bestået Matematik B og Engelsk C.
Udenlandsk eksamen
Udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen (inkl. IB), der kan sidestilles med en dansk adgangsgivende eksamen.
Ingen adgangsgivende eksamen
Har du ikke en adgangsgivende eksamen eller opfylder du ikke de specifikke adgangskrav, kan du få foretaget en individuel kompetencevurdering (IKV).
Individuel kompetencevurdering
Kvote 2 kriterier
Vi lægger vægt på:
- Karaktergennemsnit på adgangsgivende eksamen.
- Karakterer på specifikke adgangskrav.
- Motiveret ansøgning.
- Relevant erhvervserfaring, fx. butikmedhjælper, kontorassistent mv. min. 3 mdr. 20 t/u.
- Anden erhvervserfaring, min. 3 mdr. 20 t/u.
- Højskoleophold, min. 3 mdr. i sammenhæng.
- Udlandsophold, min. 3 mdr. i sammenhæng.
- Militærophold, min. 3 mdr. sammenlagt.
- Frivilligt arbejde.
Motiveret ansøgning
Vi anbefaler, at du udarbejder en motiveret ansøgning (max 1 A4-side) med fokus på følgende punkter:
Din vej til Markedsføringsøkonom: Beskriv, hvordan du har fundet frem til, at du gerne vil være markedsføringsøkonom.
Relevante kompetencer: Fremhæv de færdigheder og erfaringer, du har, som er relevante for markedsføringsøkonomiuddannelsen.
Forventninger til uddannelsen: Del dine forventninger til undervisningen og studiemiljøet.
Fremtidige karrieremål: Forklar, hvad du ser frem til at arbejde med som færdiguddannet markedsføringsøkonom.
Din motivation: Uddyb, hvorfor du ønsker at blive markedsføringsøkonom.
Svar på din ansøgning
Du får svar på nemStudie.dk 28. juli. Her kan du også følge din ansøgning.
FAQ om svarAnsøgningsfrister
Kvote 1: 5. juli kl. 12.00
Kvote 2: 15. marts kl. 12.00
Bilag skal vedhæftes inden fristens udløb sammen med ansøgningen.
KOT-nr. til ansøgning
Odense
september 79210
februar 79212
Kontakt og vejledning
Optagelse fra A til Z
På siden optagelse og vejledning har vi samlet al information om optagelse.
Du kan altid kontakte os på mail, chat eller via din ansøgning på nemStudie.dk.
Optagelse og vejledningBook en vejledning
30 minutters face to face vejledning om optagelse og adgangskrav.
Seebladsgade 1, Odense C.
Book vejledning
Specialpædagogisk støtte
Der er særlige muligheder for støtte, hvis du har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
FAQ
Hvad laver en markedsføringsøkonom?