
Ergoterapeut
- Krop, psyke og socialt liv
- Menneskers udvikling og livskvalitet
- Hverdagslivets vigtigste aktiviteter
Uddannelsen på 2 minutter

Arbejdsliv og karriereveje
Mange veje til at gøre en forskel
Som ergoterapeut kan du gøre en forskel for børn, unge, voksne og ældre, der har svært ved at deltage i dagligdagens aktiviteter.
Du kan arbejde på alt fra hospitaler og specialskoler til bosteder og private virksomheder.
Hjælp mennesker til en bedre hverdag
Du får en vigtig rolle for mennesker med fysiske, psykiske eller sociale udfordringer.
Og du er med til at skabe nye muligheder – gennem aktiviteter, samtale, træning, nye teknologiske hjælpemidler eller små ændringer i hjemmet, skolen eller på arbejdspladsen.
Jeres fælles mål er øget livskvalitet
Jeres fælles mål er, at det enkelte menneske genvinder kontrollen over sit eget liv og evnen til at deltage i hverdagen med mest mulig selvstændighed og livskvalitet.
Ergoterapeuter arbejder med at udvikle børn og unges motorik, koncentration og sociale færdigheder, så de fx kan få en lettere hverdag i børnehaven og skolen sammen med deres jævnaldrende.
Typiske arbejdspladser:
- Specialskoler og daginstitutioner for børn med særlige behov
- Børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger på hospitaler
- Familiecentre og kommunale sundhedscentre
Eksempler på, hvem du arbejder med:
- Børn med autisme, ADHD eller andre udviklingsforstyrrelser
- Børn med motoriske udfordringer som cerebral parese
- Børn med sociale vanskeligheder eller indlæringsproblemer
Eksempler på opgaver:
- Legebaseret træning, der styrker motorik og sanser.
- Rådgive lærere og pædagoger om at tilpasse klasseværelset, så alle børn kan deltage.
- Hjælpe børn med at øve sociale færdigheder gennem samarbejdslege.
Ergoterapeuter hjælper mennesker med psykisk sygdom og socialt udsatte med at styrke mentale, sociale og praktiske færdigheder, så de
kan få en god og meningsfuld hverdag.
Typiske arbejdspladser:
- Psykiatriske afdelinger
- Bosteder for mennesker med psykisk sygdom
- Væresteder for hjemløse eller mennesker med misbrugsproblemer
Eksempler på, hvem du arbejder med:
- Mennesker med depression, angst eller skizofreni
- Hjemløse med psykiske lidelser
- Mennesker med stof- eller alkoholmisbrug
Eksempler på opgaver:
- Arbejde med at finde menneskers ressourcer og udbygge deres netværk.
- Træne daglige rutiner som madlavning og indkøb, så man kan klare sig selv.
- Træne sociale færdigheder og støtte borgere i at vende tilbage til job eller uddannelse.
Ergoterapeuter hjælper mennesker, der har fået fysiske skader eller en hjerneskade med at genvinde motorik, hukommelse og kognitive færdigheder gennem aktiviteter, så de kan klare deres hverdag så selvstændigt som muligt.
Typiske arbejdspladser:
- Neurologiske afdelinger på hospitaler
- Rehabiliteringsafdelinger eller genoptræningscentre
- Hjælpemiddelcentraler eller kommunale sundhedscentre
Eksempler på, hvem du arbejder med:
- Personer med blodprop i hjernen, hjerneskade eller rygmarvsskade
- Mennesker med Parkinson, multipel sklerose eller kroniske smerter
- Patienter med håndskader eller muskel- og skeletsygdomme
- Patienter med komplekse kroniske sygdomme som KOL eller diabetes
Eksempler på opgaver:
- Gennem aktiviteter undersøger ergoterapeuten skadernes omfang og betydning for funktionsevnen.
- Introducere teknologiske hjælpemidler som stemmestyrede enheder.
- Hjælper patienter med at håndtere sygdommens indvirkning på deres livskvalitet ved at strukturere deres dag og træne forskellige hverdagsaktiviteter.
Ergoterapeuter hjælper ældre og mennesker med demens med at bevare deres funktionsevne og støtte dem i at mestre hverdagen, så de kan opretholde et liv med mest mulig selvstændighed og livskvalitet.
Typiske arbejdspladser:
- Plejehjem og ældrecentre
- Hjemmeplejen
- Geriatriske afdelinger på hospitaler
Eksempler på, hvem du arbejder med:
- Ældre med demens eller Alzheimers sygdom
- Ældre med nedsat funktionsevne efter fald eller sygdom
- Ældre med aldersrelaterede sygdomme som gigt eller knogleskørhed.
Eksempler på opgaver:
- Laver sociale aktiviteter, der styrker hjerne og trivsel.
- Træne ældre i at tage tøj på eller bevæge sig sikkert i hjemmet.
- Tilpasse boligen med greb og teknologiske hjælpemidler, der fx forebygger fald eller gør livet lettere i hjemmet.
Ergoterapeuter arbejder også mange andre sted – fx:
- Fængsler
- Hospice
- Krisecentre
- Hjælpemiddelrådgivning og -centre
- Private virksomheder eller som selvstændig
- NGO’er og humanitære organisationer
- Arbejdsmiljørådgivning af private og offentlige virksomheder
- Kommunale jobcentre eller virksomheder med fokus på tilbagevenden til arbejde
- Undervisning på fx ergoterapeutuddannelser, SOSU-skoler og universiteter.
En professionsbachelor i ergoterapi giver adgang til kandidatuddannelser - bl.a.:
- Kandidatuddannelsen i ergoterapi på Syddansk Universitet
- Sundhedsfaglig kandidatuddannelse på Syddansk Universitet, Aarhus Universitet og Københavns Universitet.
- Kandidat i socialt arbejde på Aalborg Universitet.
- Kandidat i pædagogisk psykologi på Aarhus Universitet.
I forlængelse af en kandidatuddannelse, kan du tage en ph.d.-uddannelse. Det er en forskeruddannelse, som kvalificerer dig til at arbejde med regulær forskning inden for et givent felt.
Efter at have arbejdet som ergoterapeut i et par år, åbnes muligheden for at søge en masteruddannelse. Det er ofte en praksisorienteret akademisk uddannelse.
Lea hjælper mennesker med hjerneskader tilbage på sporet

Lea har mange patienter, som på et splitsekund får ændret deres liv markant.
- De kan have løbet og slået græs den ene dag. Og dagen efter er de stavnsbundet til en kørestol, siger Lea, der er ergoterapeut på Neurorehabiliteringen Svendborg Sygehus
Caroline hjælper børn der har fået en bøvlet start på livet

Caroline gør en kæmpe forskel for mange børns liv. For eksempel Malthe.
- Første gang jeg mødte Malthe var han knapt 2 år og kunne ikke gå som de fleste børn på den alder ellers kan. Malthe kunne kun møffe sig frem på numsen, siger Caroline.

Jeg glæder mig især til at komme ud og arbejde med nye teknologier, som kan bruges til at hjælpe mennesker, der har det svært. Lige fra XR-teknologi og apps rettet mod forskellige sygdomme til robotter, der kan hjælpe i hverdagen.
Christian Hedegaard
Nyuddannet ergoterapeut
Anine hjælper psykiatriske patienter på Retspsykiatrisk Afdeling

Anine hjælper psykisk syge mennesker, der har en kriminel fortid.
De har fx begået mord, grov vold eller seksuelle forbrydelser.
Men hvordan er det at arbejde med de mennesker?
Mads skaber livsglæde hos mennesker med medfødte hjerneskader

Mads gør en kæmpe forskel for mennesker med medfødte hjerneskader. Han er ergoterapeut på Grevenlund, der er et bo- og aktivitetstilbud for voksne med medfødte hjerneskader.
- Jeg er med til at give dem gode stunder, der giver dem livskvalitet, siger Mads.
Uddannelsesforløb
Ergoterapeutuddannelsen består af 7 semestre med hver deres tema.
I undervisningen bliver viden fra forskellige fagområder integreret i det aktuelle tema.
Ergoterapifagene er kernen i uddannelsen og fylder lidt over halvdelen af uddannelsen.
Omdrejningspunktet er på de aktiviteter, der betyder noget i menneskers liv, og som har betydning for sundhed, sygdom og livskvalitet.
Du lærer at:
- Undersøge og analysere hverdagsaktiviteter – Du lærer at anvende ergoterapeutiske undersøgelsesredskaber, der hjælper dig med at finde ud af, hvad der enten begrænser eller understøtter menneskers evne til at være i aktivitet.
- Tilrettelægge ergoterapeutisk behandling – Du lærer, hvordan du hjælper borgere/patienter i at udvikle færdigheder eller genvinde nye efter sygdom gennem aktiviteter og metoder som fx sanseintegration, kognitive strategier eller træning.
- Planlægge rehabiliteringsforløb - Du lærer, hvordan du som ergoterapeut arbejder i rehabiliteringsforløb, der er kendetegnede ved at være komplekse og tværfaglige, og hvor I hjælper mennesker med at finde tilbage til en meningsfuld hverdag.
- Anvende ergoterapeutisk kommunikation - Du træner terapeutiske samtaler med borgere for at forstå, hvilken betydning aktiveteter har for deres identitet, deres behov for forandring, og hvordan man skaber de bedste løsninger.
- Tilpasse teknologiske hjælpemidler og omgivelser – Du lærer fx at indrette et hjem eller en arbejdsplads, så mennesker med funktionsnedsættelser kan være mere selvstændige.
Som ergoterapeut er det vigtigt at have et bredt fundament af viden og kompetencer, der strækker sig ud over selve ergoterapifaget.
Derfor møder du også en række fag, som supplerer ergoterapifaget.
Her er en oversigt over de øvrige fagområder, du vil møde på uddannelsen, og hvorfor de er relevante for din fremtid som ergoterapeut:
Psykologi
Du lærer om udviklingspsykologi, og sammenhængen i menneskers tanker, følelser og handlinger.
Du arbejder fx med at forstå, hvad der motiverer folk, og hvordan du terapeutisk kan arbejde med mennesker, der har udfordringer i livet.
Sociologi
I sociologi ser du på, hvordan samfundet påvirker mennesker, deres levevilkår, livsstil og social ulighed i sundhed.
Du lærer, hvordan sociale strukturer, kulturer og relationer kan skabe barrierer for deltagelse, og hvordan du kan hjælpe med at fjerne disse barrierer.
Sygdomslærefagene
Her lærer du om forskellige fysiske og psykiske sygdomme og skader.
Du undersøger, hvordan de påvirker kroppen og hverdagslivet.
Du lærer også at vurdere, hvilke behov folk har, og hvordan du kan hjælpe dem med at komme sig eller leve med deres udfordringer.
Anatomi
Du får en grundlæggende forståelse af, hvordan kroppen er bygget op, inklusive knogler, muskler og organer.
Du lærer, hvordan kroppen bevæger sig, og hvordan du gennem aktiviteter kan genvinde motorik, styrke og bevægelighed.
Fysiologi
Her undersøger du, hvordan kroppens systemer fungerer, for eksempel hvordan muskler trækker sig sammen, eller hvordan blodet cirkulerer.
Denne viden hjælper dig med at forstå, hvordan kroppen kan trænes og genoptrænes.
Pædagogik
Du lærer om sundhedspædagogik, og hvordan vi lærer.
Du arbejder med at lave forløb, der passer til forskellige behov og målgrupper.
Etik
Du lærer at håndtere svære situationer, hvor der kan være modsatrettede ønsker eller behov, og hvordan du træffer gode beslutninger.
Social- og sundhedspolitik
Du får indsigt i love og regler, der danner rammen for social- og sundhedsområdet.
Du lærer, hvordan du forvalter loven, og også hvordan du kan vejlede folk, så de får den støtte og hjælp, de har ret til.
Videnskabsteori
I videnskabsteori arbejder du med forskellige måder at undersøge verden på og reflekterer over, hvordan din egen faglighed påvirker den måde, du forstår mennesker og deres hverdag på.
Det gør dig bedre til at vurdere, bruge og udvikle ny viden i din praksis som ergoterapeut.
Se uddannelsens studieordning, semesterbeskrivelser og øvrige dokumenter.
Undervisningens former og indhold
Undervisningen på ergoterapeutuddannelsen er meget varieret og veksler mellem teori og praktiske færdigheder.
Her kan du læse om de undervisningsformer, vi bruger, og hvorfor de er vigtige for din udvikling som ergoterapeut.
Holdundervisning er en blanding af oplæg fra undervisere og diskussioner i klassen.
Her lærer du teori og metode, som danner grundlag for faget og anvendes i den praktiske undervisning.
Fx får du:
- Indsigt i aktiviteters betydning for trivsel, sundhed, livskvalitet og selvstændighed.
- Forståelse for hvordan krop og hjerne fungerer, og hvordan skader og sygdom kan påvirke evnen til at udføre daglige aktiviteter.
- Faglig viden og kompetencer til at kunne argumentere for dit perspektiv på borgeren og de valg, du tager i dine undersøgelser og behandling.
Gruppe- og projektarbejde er en vigtig del af undervisningen, fordi det giver dig nogle vigtige faglige kompetencer, du skal bruge som ergoterapeut.
Her træner du:
- Samarbejdsevner og -metoder
- Formidling og kommunikation
- Faglig refleksion
- Feedback.
Kompetencerne bruger du som ergoterapeut, når du skal samarbejde med kolleger, borgere/patienter og pårørende.
Gruppearbejde- og projektarbejde kan indgå i mange former for undervisning – fx når I laver studieopgaver, praktiske øvelser i laboratoriet, deltager i simulationsøvelser eller arbejder med cases.
Den praktiske undervisning foregår i forskellige laboratorie-faciliteter.
Her afprøver du både rollen som terapeut og borger/patient.
Eksempler på uddannelsens laboratorier:
- Living lab, der er indrettet som en træningslejlighed med køkken og badeværelse med diverse hjælpemidler og kørestole.
- Interactive floor, der er et digitalt system, som projicerer spil og øvelser på gulvet og bruges til at træne motorik, balance og kognitive evner hos personer med udfordringer.
- Sanserum med fx balancebaner, sansegynge og kuglestole, der bruges til at øve i at skrue op og ned for sanserne for mennekser, der har brug for at træne det.
- VR Lab, hvor du fx kan få indtryk af, hvordan det er at have en sindslidelse og høre stemmer.
- Kommunikationslab, hvor dine undervisere og medstuderende kan observere kommuniktionsøvelser.
- Fab Lab, hvor du bl.a. kan bruge 3D-printere til at producere prototyper af løsninger.
Teknologier er en vigtig del af undervisningen
Du arbejder med mange forskellige teknologier.
Både dem, som borgere med fysiske eller psykiske udfordringer bruger, og teknologier, der kan simulere disse udfordringer - fx:
- Sociale robotter til kommunikation.
- Specielle ure til mennesker med demens.
- Vasketoilet og meget andet specialudstyr målrettet mennesker med fysiske eller psykiske handicap.
- Specielle dragter, der kan give dig indtryk af, hvordan det er at være ældre med fysiske udfordringer.
Simulationsøvelser og rollespil giver dig mulighed for at øve kommunikation og problemløsning i realistiske situationer.
Du møder borgere og patienter i undervisningen på uddannelsen. Det kan fx være børn og voksne med fysiske funktionsnedsættelser eller voksne med skizofreni eller en neurologisk funktionsnedsættelse.
Derudover bruger vi også skuespillere og medstuderende, når du skal afprøve dine færdigheder.
Du får øvet dig i at reagere på uforudsete situationer og udvikle dine evner til at kommunikere med borgere og kolleger.
Fx lærer du at:
- Øve ergoterapeutiske samtaler for at få viden om mennesker og finde optimale løsninger.
- Gennemføre interviews med borgere og observere deres behov og udfordringer.
- Vurdere og udvikle forløb for borgere med forskellige behov.
I case-baseret undervisning arbejder du med virkelige eller realistiske cases, der afspejler det ergoterapeutiske arbejde.
Du træner din evne til at analysere, løse problemer og bruge teori i praksis – i situationer, du kan møde som ergoterapeut.
Fx kan der være fokus på at:
- Undersøge en borgers hverdag og finde løsninger, der gør det nemmere at deltage i aktiviteter.
- Udvikle idéer til en legeplads, der stimulerer sanser og bevægelse for børn med sansevanskeligheder.
- Planlægge et gruppeforløb, der skaber deltagelse og mening for mennesker med komplekse lidelser.
Feedback er en fast del af undervisningen, fordi det giver dig nogle vigtige faglige kompetencer, du skal bruge som ergoterapeut.
Du lærer metoder til at give feedback, og får selv feedback fra både undervisere og medstuderende, så du kan se, hvad du gør godt, og hvad du kan forbedre.
Fx kan der være fokus på at:
- Arbejde med din kommunikation og dine ergoterapeutiske samtaler.
- Modtage kommentarer på en rapport, hvor du analyserer en borgers aktivitetsniveau og foreslår forbedringer.
- Diskutere dine løsninger i grupper og få nye perspektiver, som du kan bruge til at finjustere din plan.
Hvis du ønsker ekstra faglige udfordringer ud over den gældende studieordning, kan du søge om at komme med i talentforløb.
I talentforløbene får du mulighed for at indgå i innovations- og samarbejdsprojekter med eksterne partnere og anerkendes med et tillæg til dit eksamensbevis.
For at ansøge om talentforløb skal du som studerende have et højt fagligt niveau.
Semesteroversigt
Tema: Aktivitet og deltagelse i hverdagslivet
På første semester får du en grundlæggende forståelse for, hvad ergoterapi går ud på – og hvordan det kan gøre en forskel i menneskers liv.
Du får viden om, hvorfor og hvordan forskellige hverdagsaktiviteter har stor betydning for sundhed og livskvalitet.
På semestret lærer du bl.a. om:
- Begrebsmodeller: Du får indblik og perspektiv, som du kan arbejde ergoterapifagligt ud fra.
- Aktivitetsanalyse: Du lærer at analysere almindelige aktiviteter for at finde ud af, hvad der fungerer – og hvordan man kan gøre hverdagen lettere for mennesker med forskellige behov.
- Kommunikation og samarbejde: Du træner at lytte, stille spørgsmål og samarbejde med både borgere og kolleger.
- Anatomi og fysiologi: Du bliver introduceret til kroppens opbygning og lærer, hvordan muskler, led og knogler arbejder sammen, når vi er i aktivitet.
Semestrets opbygning
De første 18,5 uger er du på uddannelsen. Sammenlagt er der på semestre 1½ uges praktik.
Tema: Menneske, aktivitet og omgivelser
Fokus er på, hvordan vores omgivelser og daglige aktiviteter påvirker det liv, vi lever.
Du lærer, hvordan du kan støtte både børn og voksne i at deltage mere i hverdagen – og hvordan du bruger din viden i praksis.
På semestret lærer du bl.a. om:
- Terapeutisk kommunikation: Du træner at lytte aktivt, stille spørgsmål og føre terapeutiske samtaler, som undersøger menneskers motivation for aktivitet og deres udfordringer.
- Ergoterapi og børn: Du arbejder med børns udvikling, og hvordan leg og bevægelse styrker sanser og motorik. Du undersøger fx, hvordan en legeplads kan indrettes, så den passer til børn med forskellige behov.
- Ergoterapi og somatik: Du får indblik i, hvordan fysiske skader og sygdomme kan påvirke hverdagen, og hvordan du som ergoterapeut kan hjælpe med at gøre hverdagen nemmere.
- Ergoterapi og psykiatri: Du lærer om ergoterapeutiske indsatser for mennesker med psykiske lidelser, herunder personlighedsforstyrrelser og stressrelaterede tilstande. Du får viden om, hvordan du kan støtte disse borgere i deres dagligdag.
Semestrets opbygning
De første 18,5 uger er du på uddannelsen. Herefter er du i praktik i 1,5 uge.
Tema: Rehabilitering og habilitering
Fokus er på, hvordan du kan hjælpe mennesker med at genvinde færdigheder og få mere ud af hverdagen efter sygdom eller skade.
På semestret lærer du bl.a. om:
- Tværprofessionelt samarbejde: Du deltager i et projektforløb med studerende fra andre fag og lærer, hvordan man løser konkrete udfordringer i fællesskab.
- Ergonomi og forflytninger: Du får praktisk træning i, hvordan man hjælper andre med at bevæge sig sikkert – og i brugen af hjælpemidler og teknologi.
- Ergoterapi og somatik: Du planlægger forløb for mennesker med fx hjerneskade eller andre fysiske udfordringer og lærer, hvordan man bedst støtter dem i deres hverdag.
- Ergoterapi og børn: Du får indsigt i, hvordan du kan støtte børns udvikling og deltagelse i hverdagsaktiviteter, herunder børn med særlige behov.
- Ergoterapi og psykiatri: Du lærer om ergoterapeutiske indsatser for mennesker med psykiske lidelser, herunder skizofreni og personlighedsforstyrrelser. Du får viden om, hvordan du kan støtte disse borgere i deres dagligdag.
Semestrets opbygning
Alle 20 uger er du på uddannelsen.
Tema: Ergoterapeutisk praksis og professionelle relationer
På dette semester begynder du at bruge din viden i praksis og arbejder med, hvordan du planlægger og gennemfører ergoterapi for forskellige målgrupper.
Du bliver også klogere på, hvordan man samarbejder med andre fagpersoner og bruger teknologi som en del af løsningen.
På semestret lærer du bl.a. om:
- Hverdagsliv og ældre: Du arbejder med, hvordan ældre mennesker kan få en meningsfuld hverdag, fx med fokus på livet med demens, meningsfuldt ældreliv og forebyggelse af fald.
- Hverdagsliv og kronisk sygdom: Du planlægger gruppeforløb for mennesker med fx KOL, kræft, depression eller gigt og lærer, hvordan man bedst støtter dem i hverdagen.
- Hverdagsliv og teknologiske løsninger: Du lærer at bruge teknologiske hjælpemidler og løsninger, som gør det nemmere for mennesker at klare hverdagen selv.
Semestrets opbygning
De første 9 uger er du i praktik. Herefter er du 11 uger på uddannelsen.
Tema: Ergoterapeuten i en sundhedsfaglig helhedsforståelse
På femte semester kommer der endnu mere fokus på, at du skal kunne arbejde selvstændigt som ergoterapeut og indgå i samarbejde med andre faggrupper.
Du lærer også, hvordan du kan forebygge problemer og støtte mennesker i at få en hverdag med mere livskvalitet – og du får indsigt i rollen som vejleder, konsulent og leder.
På semestret lærer du bl.a. om:
- Sundhedsfremme og forebyggelse: Du lærer, hvordan du og omgivelser kan forebygge, at mennesker får aktvitetsproblemer, som påvirker deres sundhed.
- Teknologier, hjælpemidler og boligtilpasning: Du finder ud af, hvordan man vælger og tilpasser teknologier og hjælpemidler samt indretning, så mennesker med særlige behov kan trives bedre hjemme.
- Tværfagligt samarbejde: Du arbejder sammen med andre faggrupper, pårørende og andre aktører for at muliggøre aktivitet i et sammenhængende forløb.
Semestrets opbygning
De første 10 uger er du på uddannelsen. Herefter er der 10 ugers praktik.
Tema: Ledelse, dokumentation og kvalitet
Fokus er på, hvordan du som ergoterapeut kan bidrage til at sikre kvaliteten i sundhedsvæsenet.
Du lærer, hvordan du kan tage ansvar, sætte retning og bidrage til, at både borgere og arbejdsplads får det bedste ud af ergoterapi.
På semestret lærer du bl.a. om:
- Ledelse og organisation: Du får indblik i, hvordan man planlægger og leder opgaver i sundhedsvæsenet – og hvordan samarbejde fungerer på en arbejdsplads.
- Kvalitetsudvikling: Du lærer, hvordan man sikrer, at behandling og rehablitering har høj kvalitet og bygger på viden.
- Projektarbejde: Du planlægger og gennemfører et projekt, hvor du bruger dine idéer og kreative løsninger til at forbedre praksis.
Semestrets opbygning
De første 6 uger er du i praktik. Herefter er du 14 uger på uddannelsen.
Tema: Ergoterapeutisk udviklingsarbejde
Det sidste semester giver dig mulighed for at fordybe dig i et valgfrit fagområde og tone din uddannelse gennem valgfag.
Semesteret afsluttes med et bachelorprojekt, hvor du arbejder med forskning og udvikling inden for ergoterapi og aktivitetsvidenskab.
Semestrets opbygning
Alle 20 uger er du på uddannelsen.

Det mener de studerende om undervisningen
Amalie, Christian og Camilla er vilde med, at de får nye teknologier i hænderne, har mange forskellige fag, og at undervisningen veksler meget mellem teori og praksis.

Det er fedt, at de studerende selv kommer med input til, hvordan de lærer bedst. Det skaber et inspirerende undervisningsmiljø, der både er motiverende for mig som underviser og mine studerende.
Jane Søborg
Underviser på ergoterapeutuddannelsen
Kig ind i undervisningen

Praktik og internationale muligheder
Uddannelsen byder på 7 måneders praktik fordelt på 5 praktikperioder:
- Første år har du to praktikperioder på hver 1,5 uge.
- Andet år har du en praktikperiode på 9 uger.
- Tredje år har du to praktikperioder på 10 og 6 uger.
Praktikken svarer til fuld tid.
Ergoterapeutuddannelsen i Odense har aftaler med praktiksteder på hele Fyn samt i Vejle og Fredericia.
I praktikken er du hovedsageligt tilknyttet:
- Hospitaler - en traditionel hospitalsafdeling eller en enhed med ergoterapeuter.
- Kommunale bo-, rehabiliterings-, aktivitets- og træningstilbud.
I den kommunale praktik vil en del af indsatsen foregå i borgerens hjem.
I praktikken arbejder du bl.a. med:
- Træning af borgere i daglige aktiviteter eller arbejdsrelaterede funktioner.
- At tilpasse individuelle eller gruppebaserede aktiviteter til børn, voksne og ældre.
- Hjælpemiddelformidling - herunder udvikling og implementering af teknologi.
- Arbejdsmiljø - både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.
Du kan i praktikken både komme til at arbejde med børn, unge, voksne og/eller ældre.
Hvorfor skal du i praktik?
I praktikken lærer du at omsætte din teoretiske viden til praktiske færdigheder i mødet med borgere og patienter.
Du lærer at involvere, kommunikere og samarbejde med borgere og patienter om deres helbredsproblemer.
Du lærer også at samarbejde tværfagligt med andre medarbejdere og faggrupper med henblik på at skabe de bedste løsninger for borgerne og patienterne.
Det er også via dit samarbejde med ergoterapeuter i praksis, du udvikler en professionel holdning og adfærd.
Vejledning i praktikken
I praktikken superviseres du af kliniske undervisere, som er ergoterapeuter, der er ansat på stedet og har til opgave at vejlede dig i forløbet.
Du kan tage på et udlandsophold i din studietid på 3 måder:
- En praktikperiode i udlandet.
- Et studieophold ved en uddannelsesinstitution i udlandet.
- Kurser af kortere eller længere varighed i udlandet.
Vi har erfaringer med at sende studerende til lande i store dele af verden – både i og uden for Europa.
Økonomi og udlandsophold
Du kan tage din SU med under dit udlandsophold. Derudover er der forskellige muligheder for at søge om stipendier – alt efter hvor du rejser hen.
Du har også mulighed for at sætte en international vinkel på din uddannelse ved at vælge internationale studieaktiviteter, der foregår hjemme i Danmark.
Det kan fx være teoriforløb med udenlandske studerende, eller du kan blive buddy for udenlandske studerende.

Praktikken giver masser af hands on-erfaring, og du kommer vidt omkring i de mange forløb. Du kan fx støtte og udvikle børn gennem leg, nørde anatomi og arbejde med håndterapeutiske patienter eller støtte psykisk sårbare til trivsel i hverdagen.
Andreas Johanson
Studerende, ergoterapeutuddannelsen
Hvad laver de studerende i praktikken?


Hjalp fysisk handicappede børn I Uganda
En skole for børn med fysiske og psykiske handicap i Uganda var i 6 uger praktikstedet for Mette, Sidsel og Christine. I løbet af praktikken var der også tid til fx safaritur og gorilla trekking.
Studieliv og studiested
Campus ligger 3 km fra centrum af Odense. Så du er både tæt på banegården, bylivet og Odenses kulturaktiviteter.
UCL Niels Bohrs Allé
Niels Bohrs Allé 1
5230 Odense M
Adgangskrav og ansøgning
Vi optager 50 % i kvote 1 og 50 % i kvote 2.
Uden en gymnasial uddannelse, skal du altid søge i kvote 2.
Adgangskvotient ved seneste optag
Vi tager forbehold for oprettelse af uddannelsen ved for få ansøgere.
I kvote 1 sker optagelsen alene ud fra dit eksamensgennemsnit fra én af følgende eksamener:
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.
Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk B.
I kvote 2 bliver du optaget på en samlet vurdering af dine kvalifikationer – eksamen, erhvervserfaring, motivation m.m.
Adgangsgivende eksamen
Gymnasial eksamen
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.
Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk B.
Erhvervsuddannelse
- Ambulancebehandler.
- Social- og sundhedsassistentuddannelsen (trin 2).
- Pædagogiske assistentuddannelse (PAU).
- Tandtekniker.
Specifikke adgangskrav: Bestået Dansk C, Engelsk B og enten Naturfag C, Biologi C eller Kemi C.
Enkeltfag
9 måneders erhvervserfaring (min. 30 t/u) samt 4 beståede gymnasiale enkeltfag:
- Dansk A.
- Engelsk B.
- Enten Biologi B, Fysik B, Kemi B eller Matematik B.
- Enten Samfundsfag C eller Psykologi C.
Udenlandsk eksamen
Udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen (inkl. IB), der kan sidestilles med en dansk adgangsgivende eksamen.
Ingen adgangsgivende eksamen
Har du ikke en adgangsgivende eksamen eller opfylder du ikke de specifikke adgangskrav, kan du få foretaget en individuel kompetencevurdering (IKV).
Individuel kompetencevurdering
Kvote 2 kriterier
Vi lægger vægt på:
- Karakterniveau i adgangsgivende enkeltfag.
- Karaktergennemsnit adgangsgivende eksamen.
- Motiveret ansøgning
- Anden relevant uddannelse/kurser (fx SOSU-hjælper).
- Relevant erhvervserfaring, min. 3 mdr. 20 t/u. Erfaring fra pratikforløb fra en anden uddannelse, fx social- og sundhedsassistentuddannelsen, tæller ikke.
- Anden erhvervserfaring, min. 3 mdr. 20 t/u.
- Udlands- eller højskoleophold (min. 2 mdr.).
- Aftjent værnepligt.
- Frivilligt arbejde.
Motiveret ansøgning
Vi anbefaler dig at lave en motiveret ansøgning (max 1 A4-side) med fokus på:
- Din viden om ergoterapeutuddannelsen fx fra åbent hus, oplæg om uddannelsen og ”Studerende for en dag”.
- At din ansøgning er rettet mod ergoterapifagets genstandsområde (aktivitet og deltagelse, hverdagsrehabilitering inden for arbejdsmiljø-, psykiatri-, somatik-, børne- eller ældreområdet).
- En beskrivelse af dig og dine personlige kompetencer.
- Personlige interesser (fx blomsterbinding, yoga, korsang, løb, rollespil, bagning).
- Begrundelse for at søge ergoterapeutuddannelsen, samt hvorfor du vælger denne uddannelse frem for andre beslægtede uddannelser.
Svar på din ansøgning
Du får svar på nemStudie.dk 28. juli. Her kan du også følge din ansøgning.
FAQ om svarAnsøgningsfrister
Kvote 1: 5. juli kl. 12.00
Kvote 2: 15. marts kl. 12.00
Bilag skal vedhæftes inden fristens udløb sammen med ansøgningen.
KOT-nr. til ansøgning
Odense
september 42060
februar 42062
Kontakt og vejledning
SU og SPS
Udannelsen giver ret til SU.
Vejledning og ansøgning på su.dk
Har du en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som betyder, at du har brug for særlig støtte til at gennemføre din uddannelse, kan du søge SPS – Specialpædagogisk Støtte.
SPS – Specialpædagogisk StøtteBook en vejledning
30 minutters face to face vejledning om optagelse og adgangskrav.
Seebladsgade 1, Odense C.
Book vejledning

Studentervejledning
Kontakt vores studentervejledere, hvis du vil vide, hvordan det er at være studerende på ergoterapeutuddannelsen.
Studentervejlederne kan også give råd om studiejob, praktik i udlandet, bøger og meget mere.
Skriv til studentervejlederneBesøg uddannelsen

Studerende for en dag
Studerende for en dag er for dig, der går på eller har afsluttet en ungdoms- eller erhvervsuddannelse - og går med seriøse overvejelser om en af UCL’s uddannelser.
Studerende for en dagStudiepraktik uge 43
Studiepraktik er for dig der går på sidste år på en gymnasial uddannelse eller har afsluttet en gymnasial uddannelse. Eller en erhvervsuddannelse, som giver adgang til en videregående uddannelse.
Studiepraktik

Åbent Hus
Til Åbent Hus møder du studerende, undervisere og vejledere. De fortæller om uddannelsens indhold, praktik, karriereveje, studieliv, optagelse samt økonomi og støttemuligheder.
Åbent HusFAQ
Hvor meget tjener en ergoterapeut?