

Professionsbachelor i Skat
Arbejdsliv og karriereveje
Som professionsbachelor i skat bliver du klædt på med den nyeste viden om jura, regnskab, kommunikation, forretningsudvikling – alle fag med relation til beskatningsområdet.
Du får kompetencerne til at kunne arbejde med komplekse finansielle udfordringer i forhold til borgere og virksomheder.
Du bliver en kernemedarbejder med kompetencer indenfor bl.a.
- Vejledning
- Sagsbehandling
- Inddrivelse
- Vurdering
- Kontrol.
Du kan som færdiguddannet få job inden for eksempelvis følgende områder:
I en af Skatteministeriets styrelser:
- Skattestyrelsen
- Gældsstyrelsen
- Vurderingsstyrelsen
- Skatteankestyrelsen
- Toldstyrelsen
- Motorstyrelsen
- Spillemyndigheden
- Udviklings- og forenklingsstyrelsen
- Administrations- og Servicestyrelsen.
Revisionsbranchen
Regnskabsrådgivende virksomheder
It-leverandører der leverer it-løsninger til det offentlige
I private virksomheder.
Med en uddannelse som professionsbachelor i skat har du gode muligheder for både efter- og videreuddannelse på både diplom-, master- og kandidatniveau.
Du kan finde mere information om dine videreuddannelsesmuligheder hos de forskellige uddannelsesinstitutioner.
Uddannelsesforløb og praktik
Skat er fundamentet for vores velfærdssamfund. Som skattemedarbejder får du kompetencer til at holde hånden under netop velfærden.
Professionsbachelor i skat er en uddannelse, der ruster dig med værktøjer, der gør dig klar til et spændende arbejdsliv, hvor du skal kunne identificere, vurdere og løse komplekse opgaver inden for skatteområdet.
På uddannelsen vil du møde fagområder som f.eks. beskatning, skattejura, regnskab, forretningsudvikling, it samt kommunikation.
Krav til dig
Professionsbachelor i skat er et fuldtidsstudie med en forventet studietid på ca. 42 timer om ugen.
Studietiden består af undervisning, studiegruppearbejde, selvstudier, projektarbejde, samarbejde med eksterne virksomheder og øvrige interessenter.
Det stiller krav til din indstilling og din indsats på uddannelsen. Du skal selv kunne tilegne dig viden og har et stort ansvar for din egen læring.
Praktisk information
- Praktikken foregår på 6. semester og har en varighed af 5 måneder.
- Du er selv ansvarlig for at finde en praktikplads.
- Praktikperioden er ulønnet og SU-berettiget.
Om praktikken
Praktikperioden på professionsbachelor i skat er din chance for at få prøvet din nyerhvervede viden af i den virkelige verden, hvor du får mulighed for at varetage samme opgaver som en færdiguddannet skattemedarbejder.
Du udvikler dig både fagligt og personligt under praktikperioden og får et godt billede af, hvad du vil med din uddannelse, når du er færdig.
Dine erfaringer fra praksis er meget værdifulde, når du skal ud på jobmarkedet efter endt uddannelse. Du har ikke bare læst en masse teorier, men du har rent faktisk prøvet at arbejde inden for det område, som din uddannelse sigter mod.
En praktikplads er desuden en enestående chance for at udvide dit netværk i erhvervslivet og er ofte en direkte vej ind på arbejdsmarkedet efter studiet.
Som studerende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole har du gode muligheder for at få en international profil på din uddannelse. Afhængig af dit uddannelsesvalg kan du deltage i internationale to-ugers moduler, studere et semester i udlandet, være i praktik i udlandet eller deltage i nogle af vores internationale projekter.
Vi lever i en global verden, og du skal efter afsluttet uddannelse kunne konkurrere i denne verden. International viden og erfaring er derfor til stor gavn for dig, men også for samfundet som helhed. Du får indsigt i andre landes udvikling og kulturer, hvilket kan gøre dig mere attraktiv på det danske og det internationale arbejdsmarked.
At studere i en anden kultur er et eventyr, der giver dig erfaringer og færdigheder for livet. Du vil udvikle dig selv, fagligt såvel som personligt, og du vil få venner og kontakter i hele verden.
Semesteroversigt
Det politiske system og makroøkonomi
Juridisk metode og forvaltningsret
Personbeskatning.
Formueret
Moms
Regnskab 1.
Kapitalgevinst - erhverv, ejendomme og international skat
Forretningsudvikling og it.
Afgifter og introduktion til told
Selskaber og insolvensret
Regnskab 2.
Kommunikation - service
Skatteproces og skattestrafferet
Valgfag.
Praktik.
Projektskrivning
Valgfag
Bachelorprojekt.
Studiested og studieliv
Campus ligger tæt på både centrum og havneområdet og lige ved banegården og Storms Pakhus.
UCL Seebladsgade
Seebladsgade 1
5000 Odense C
Adgangskrav og ansøgning
Vi optager 50 % i kvote 1 og 50 % i kvote 2.
Uden en gymnasial uddannelse, skal du altid søge i kvote 2.
Adgangskvotient ved seneste optag
Vi tager forbehold for oprettelse af uddannelsen ved for få ansøgere.
I kvote 1 sker optagelsen alene ud fra dit eksamensgennemsnit fra én af følgende eksamener:
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF
Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk C, Samfundsfag C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.
I kvote 2 bliver du optaget på en samlet vurdering af dine kvalifikationer – eksamen, erhvervserfaring, motivation m.m.
Adgangsgivende eksamen
Gymnasial eksamen
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.
Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk C, Samfundsfag C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.
Enkeltfag
4 beståede gymnasiale enkeltfag:
- Dansk A
- Engelsk C
- Samfundsfag C
- Enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.
Erhvervsuddannelse
Alle fuldførte erhvervsuddannelser af min. 3 års varighed.
Specifikke adgangskrav: Bestået Dansk C, Engelsk C, Samfundsfag C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.
Udenlandsk eksamen
Udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen (inkl. IB), der kan sidestilles med en dansk adgangsgivende eksamen.
Ingen adgangsgivende eksamen
Har du ikke en adgangsgivende eksamen eller opfylder du ikke de specifikke adgangskrav, kan du få foretaget en individuel kompetencevurdering (IKV).
Individuel kompetencevurdering
Kvote 2 kriterier
Vi lægger vægt på:
- Karaktergennemsnit fra din adgangsgivende eksamen.
- Karakterniveau i de specifikke adgangskrav.
- Motiveret ansøgning.
- Om du har bestået relevante fag, kurser og uddannelser. Fx inden for administration, økonomi, jura eller kommunikation.
- Relevant erhvervserfaring, fx administrativt arbejde. Min. 3 mdr. min. 20 t/u.
- Anden erhvervserfaring/værnepligt min. 3 mdr. min. 20 t/u.
- Udlands- eller højskoleophold min. 2 mdr.
- Frivilligt arbejde, fx bestyrelses-, forenings-, eller politisk arbejde.
Motiveret ansøgning
Vi anbefaler dig at lave en motiveret ansøgning (max 1 A4-side) med fokus på:
- Dine overvejelser i forhold til valg af studie.
- Erfaringer, som du kan bruge direkte i studiet.
- Dine skriftlige kompetencer.
Sådan søger du ind
Du søger ind via optagelse.dk. Her finder du også vejledning.
optagelse.dk
Svar på din ansøgning
Du får svar på nemStudie 28. juli og kan følge din ansøgning undervejs på nemStudie.dk
FAQ om svarAnsøgningsfrister
Kvote 1: 5 juli kl. 12
Kvote 2: 15. marts kl. 12
Bilag skal vedhæftes inden fristens udløb sammen med ansøgningen.
KOT-nr. til ansøgning
Odense
september 54910
Kontakt og vejledning
Optagelsesvejledning
63 18 33 33Mandag og onsdag: 13.00-15.00 Tirsdag, torsdag og fredag: 10.00-12.00
optagelse@ucl.dkSkriv til os
Du kan altid kontakte os på mail, chat eller via din ansøgning på nemStudie.dk.
På siden optagelse og vejledning har vi samlet al information om optagelse.
Optagelse og vejledningSU og studievejledning
Udannelsen giver ret til SU.
Vejledning og ansøgning på su.dk
Hjælp og vejledning til studievalg.
Specialpædagogisk støtte
Har du en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som betyder, at du har brug for særlig støtte til at gennemføre din uddannelse, kan du søge SPS – Specialpædagogisk Støtte.
Besøg uddannelsen

Åbent Hus uge 8
Til Åbent Hus møder du studerende, undervisere og vejledere. De fortæller om uddannelsens indhold, praktik, karrieveje, studieliv, optagelse samt økonomi og støttemuligheder.
Åbent Hus