Professionsbachelor i Skat
- Jura og regnskab
- Kommunikation
- Forretningsudvikling
Pga. for få ansøgere har vi lukket for optaget på denne uddannelse. Vi åbner op for nye ansøgninger 1. februar 2025.
Uddannelsen på 1 minut
Arbejdsliv og karriereveje
Som professionsbachelor i skat bliver du klædt på med den nyeste viden om jura, regnskab, kommunikation, forretningsudvikling – alle fag med relation til beskatningsområdet.
Du får kompetencerne til at kunne arbejde med komplekse finansielle udfordringer i forhold til borgere og virksomheder.
Du kan som færdiguddannet få job inden for eksempelvis følgende områder:
I en af Skatteministeriets styrelser:
- Skattestyrelsen
- Gældsstyrelsen
- Vurderingsstyrelsen
- Skatteankestyrelsen
- Toldstyrelsen
- Motorstyrelsen
- Spillemyndigheden
- Udviklings- og forenklingsstyrelsen
- Administrations- og Servicestyrelsen.
Revisionsbranchen
Regnskabsrådgivende virksomheder
It-leverandører der leverer it-løsninger til det offentlige
I private virksomheder.
Med en uddannelse som professionsbachelor i skat har du gode muligheder for både efter- og videreuddannelse på både diplom-, master- og kandidatniveau.
Du kan finde mere information om dine videreuddannelsesmuligheder hos de forskellige uddannelsesinstitutioner.
Uddannelsesforløb og praktik
Skat er fundamentet for vores velfærdssamfund. Som skattemedarbejder får du kompetencer til at holde hånden under netop velfærden.
Professionsbachelor i skat er en uddannelse, der ruster dig med værktøjer, der gør dig klar til et spændende arbejdsliv, hvor du skal kunne identificere, vurdere og løse komplekse opgaver inden for skatteområdet.
På uddannelsen vil du møde fagområder som f.eks. beskatning, skattejura, regnskab, forretningsudvikling, it samt kommunikation.
Krav til dig
Professionsbachelor i skat er et fuldtidsstudie med en forventet studietid på ca. 42 timer om ugen.
Studietiden består af undervisning, studiegruppearbejde, selvstudier, projektarbejde, samarbejde med eksterne virksomheder og øvrige interessenter.
Det stiller krav til din indstilling og din indsats på uddannelsen. Du skal selv kunne tilegne dig viden og har et stort ansvar for din egen læring.
Praktisk information
- Praktikken foregår på 6. semester og har en varighed af 5 måneder.
- Du er selv ansvarlig for at finde en praktikplads.
- Praktikperioden er ulønnet og SU-berettiget.
Om praktikken
Praktikperioden på professionsbachelor i skat er din chance for at få prøvet din nyerhvervede viden af i den virkelige verden, hvor du får mulighed for at varetage samme opgaver som en færdiguddannet skattemedarbejder.
Du udvikler dig både fagligt og personligt under praktikperioden og får et godt billede af, hvad du vil med din uddannelse, når du er færdig.
Dine erfaringer fra praksis er meget værdifulde, når du skal ud på jobmarkedet efter endt uddannelse. Du har ikke bare læst en masse teorier, men du har rent faktisk prøvet at arbejde inden for det område, som din uddannelse sigter mod.
En praktikplads er desuden en enestående chance for at udvide dit netværk i erhvervslivet og er ofte en direkte vej ind på arbejdsmarkedet efter studiet.
Som studerende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole har du gode muligheder for at få en international profil på din uddannelse. Afhængig af dit uddannelsesvalg kan du deltage i internationale to-ugers moduler, studere et semester i udlandet, være i praktik i udlandet eller deltage i nogle af vores internationale projekter.
Vi lever i en global verden, og du skal efter afsluttet uddannelse kunne konkurrere i denne verden. International viden og erfaring er derfor til stor gavn for dig, men også for samfundet som helhed. Du får indsigt i andre landes udvikling og kulturer, hvilket kan gøre dig mere attraktiv på det danske og det internationale arbejdsmarked.
At studere i en anden kultur er et eventyr, der giver dig erfaringer og færdigheder for livet. Du vil udvikle dig selv, fagligt såvel som personligt, og du vil få venner og kontakter i hele verden.
Semesteroversigt
Det politiske system og makroøkonomi
Du bliver introduceret til det politiske system, den offentlige sektors opgaver og finansiering, samt de makroøkonomiske forhold, der har betydning for det skatteretlige område.
Juridisk metode og forvaltningsret
I faget lærer du at tænke juridisk, analysere juridiske problemstillinger og anvende juridisk information til løsning af problemer. Du får desuden indblik i den almindelige forvaltningsret.
Personbeskatning
Du får grundlæggende forståelse for beskatning. Herefter går faget i dybden med personbeskatning, herunder skattepligt og ophør, forskellige indkomstarter samt familiebeskatning.
Formueret
Du bliver introduceret til formueretten og får forståelse for de civile rettigheder, der er styrende for skatteretten. Du får desuden kendskab til familieret, aftaleret, køberet, kreditaftaler, fordringer og civilproces.
Moms
Du lærer om indirekte beskatning og grundlaget for at kunne vurdere, begrunde og formidle problemstillinger inden for momsområdet.
Regnskab 1
Du får forståelse for de processer og metoder, der anvendes internt i en virksomhed i forbindelse med den løbende regnskabsførelse og afslutning af årsregnskab.
Kapitalgevinst - erhverv, ejendomme og international skat
Faget bygger videre på viden fra ”Personbeskatning”. DU lærer om erhvervsbeskatning, herunder virksomhedsskatteordningen, kapitalgevinster samt vurdering og beskatning af ejendomme og international skatteret.
Forretningsudvikling og it
Du får indsigt i systemopbygning, forretningsprocesser og dataforståelse. Du får forståelse med de systemer, som skatteberegninger foretages i generelt, så du kan udarbejde kravsspecifikationer og indgå i en dialog med it-leverandører i forbindelse med udvikling af nye it-systemer.
Afgifter og introduktion til told
Du lærer at vurdere, formidle og vælge relevante løsningsmodeller til problemstillinger inden for punktafgifter og afgiftsret. Derudover introduceres du til told og toldretslige problemstillinger.
Selskaber og insolvensret
Du får en basal indføring i selskabsbeskatning, herunder skattepligt, indkomstopgørelse, deltagere, hovedaktionær og koncerner. Insolvensretten gennemgås, herunder konkurs og gældssanering, med fokus på insolvens for selskaber.
Regnskab 2
Du får forståelse for, hvad omverdenen kan bruge en virksomheds regnskab til, og du lærer at vurdere et regnskabs kvalitet og virksomhedens egentlige økonomiske fundament.
Kommunikation - service
Du opnår forståelse for kommunikations- og informationsstrømme i såvel offentlige som private organisationer. Du får kompetencer til at tilrettelægge og gennemføre en effektiv og serviceminded kontakt.
Skatteproces og skattestrafferet
Du lærer om skattevæsenets struktur, klagevej, domstolsindbringelse, skatteforvaltningsretlige sagsbehandlingsregler samt de strafferetlige sanktioner for skatteunddragelse.
Valgfag
Praktik
Projektskrivning
I dette fag bliver du klar til at skrive dit bachelorprojektet. Du lærer at analysere og vurdere komplicerede problemstillinger inden for det skatteretlige område og behandle disse på en systematisk og dybdegående måde.
Valgfag
Bachelorprojekt
I bachelorprojektet behandler du en selvvalgt, praksisnær problemstilling med anvendelse af videnskabelige metodee og inddragelse af erfaringer fra praksis. Under udarbejdelse af bachelorprojektet kan du samarbejde med professionsfeltet.
Studiested og studieliv
Campus ligger tæt på både centrum og havneområdet og lige ved banegården og Storms Pakhus.
UCL Seebladsgade
Seebladsgade 1
5000 Odense C
Adgangskrav og ansøgning
Vi optager 50 % i kvote 1 og 50 % i kvote 2.
Uden en gymnasial uddannelse, skal du altid søge i kvote 2.
Adgangskvotient ved seneste optag
Vi tager forbehold for oprettelse af uddannelsen ved for få ansøgere.
I kvote 1 sker optagelsen alene ud fra dit eksamensgennemsnit fra én af følgende eksamener:
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF
Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk C, Samfundsfag C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.
I kvote 2 bliver du optaget på en samlet vurdering af dine kvalifikationer – eksamen, erhvervserfaring, motivation m.m.
Adgangsgivende eksamen
Gymnasial eksamen
STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF.
Specifikke adgangskrav: Bestået Engelsk C, Samfundsfag C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.
Enkeltfag
4 beståede gymnasiale enkeltfag:
- Dansk A
- Engelsk C
- Samfundsfag C
- Enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.
Erhvervsuddannelse
Alle fuldførte erhvervsuddannelser af min. 3 års varighed.
Specifikke adgangskrav: Bestået Dansk C, Engelsk C, Samfundsfag C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.
Udenlandsk eksamen
Udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen (inkl. IB), der kan sidestilles med en dansk adgangsgivende eksamen.
Ingen adgangsgivende eksamen
Har du ikke en adgangsgivende eksamen eller opfylder du ikke de specifikke adgangskrav, kan du få foretaget en individuel kompetencevurdering (IKV).
Individuel kompetencevurdering
Kvote 2 kriterier
Vi lægger vægt på:
- Karaktergennemsnit fra din adgangsgivende eksamen.
- Karakterniveau i de specifikke adgangskrav.
- Motiveret ansøgning.
- Beståede dele af anden relevant uddannelse/kurser, fx inden for administration, økonomi, jura eller kommunikation.
- Relevant erhvervserfaring, fx administrativt arbejde. Min. 3 mdr. min. 20 t/u.
- Anden erhvervserfaring/værnepligt min. 3 mdr. min. 20 t/u.
- Udlands- eller højskoleophold min. 2 mdr.
- Frivilligt arbejde, fx bestyrelses-, forenings-, eller politisk arbejde.
Motiveret ansøgning
Vi anbefaler dig at lave en motiveret ansøgning (max 1 A4-side) med fokus på:
- Dine overvejelser i forhold til valg af studie.
- Erfaringer, som du kan bruge direkte i studiet.
- Dine skriftlige kompetencer.
Sådan søger du ind
Du skal søge ind via optagelse.dk.
Her finder du også vejledning til ansøgningsskema.
optagelse.dk
Svar på din ansøgning
Du får svar på nemStudie 28. juli. Dog fredagen før, hvis 28. juli er en lørdag eller søndag. Følg din ansøgning på nemStudie.dk
FAQ om svarAnsøgningsfrister
Kvote 1: 5 juli kl. 12
Kvote 2: 15. marts kl. 12
Bilag skal vedhæftes inden fristens udløb sammen med ansøgningen.
KOT-nr. til ansøgning
Odense
september 54910
Kontakt og vejledning
Optagelse fra A til Z
På siden optagelse og vejledning har vi samlet al information om optagelse.
Du kan altid kontakte os på mail, chat eller via din ansøgning på nemStudie.dk.
Optagelse og vejledningBook en vejledning
30 minutters face to face vejledning om optagelse og adgangskrav.
Seebladsgade 1, Odense C.
Book vejledningSpecialpædagogisk støtte
Der er særlige muligheder for støtte, hvis du har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse.
Besøg uddannelsen
Åbent Hus
Til Åbent Hus møder du studerende, undervisere og vejledere. De fortæller om uddannelsens indhold, praktik, karriereveje, studieliv, optagelse samt økonomi og støttemuligheder.
Åbent HusFor virksomheder
Få en praktikant
Som virksomhed kan du få en studerende i praktik i din virksomhed i 3-12 måneder afhængig af uddannelsen.
Den studerende skal i praktikken indgå i den daglige drift og være med til at løse arbejdsopgaver i din virksomhed.
Fordele for virksomheden
- Få tilført ny viden til din virksomhed
- Prøv en potentiel kommende medarbejder af
- Få en eksra ressource i en travl hverdag