Programmet bidrager med forskning om, hvordan inklusion kan forstås og praktiseres i relation til menneskers hverdagsliv.
Vi har fokus på, hvordan børn, unge og voksnes har mulighed for at tage del i samfundets fællesskaber. Børn, unge og voksne orienterer sig mod at være med i vigtige samfundsmæssige aktiviteter og opgaver som for eksempel uddannelse eller arbejde.
For nogle børn, unge og voksne gælder, at de befinder sig i udsatte positioner, hvor de savner adgang til de samfundsmæssige ressourcer og muligheder andre oplever som en selvfølge. Det kan handle om elever, der bliver mobbet i skolen, om børn med handicap, der skal være en del af en almen vuggestuegruppe, anbragte unge der afviser skolen, unge, der har svært ved at se sig selv i en fremtidig uddannelse eller voksne med udviklingshandicap, der ikke kan få et relevant arbejde.
Vi forsker på tværs af disse områder, og opsamler viden om, hvad problemerne handler om, og hvordan professionelle praksisser i forskellige institutioner kan udvikles og blive mere inkluderende.
"Tænk socialpolitikken anderledes og forlad den stadig mere endeløse specialisering."
Stort interview med Ida Schwartz på Rådet for Socialt Udsattes hjemmeside.