FGU har fået en ny, stor og vigtig samfundsopgave.
Helt nye uddannelser i nye kommunale samarbejdsrammer. Fusioner af medarbejdere fra vidt forskellige miljøer. Skabelse af nye læringsfællesskaber på tværs af fagligheder. Nye samarbejdsformer med lokale uddannelser og erhvervsliv.
Vi anerkender, at FGU’s opgaver er komplekse. Det kalder på særlig opmærksomhed. På UCL sætter vi en ære i at omsætte vores mangeårige viden indenfor ungdomspædagogik til netop det, FGU har brug for.
Vi samarbejder med to FGU-institutioner, hvor vi sammen har designet forløb med fokus på bl.a.:
Vi udvikler forløb for det, som de forskellige FGU institutioners ledelser har behov for. For eksempel sætter vi fokus på:
For UCL er det visionært og spændende, at FGU skal udvikle helt ny pædagogisk tænkning og praksis. For at understøtte dette etablerer UCL en “forskningscirkel”, der skaber et fælles rum for lektorer og professionelle om udforskning af problematikker, udfordringer og muligheder.
Læs mere om Forskningscirkel om FGU
24 vejledere på Den Forberedende Grunduddannelse fik en noget anderledes undervisningsdag, da kompetenceudviklingsforløbet på UCL pludselig kom til at foregå online på grund af coronaen. Men resultatet var positivt.
Udviklingen af nye forberedende grunduddannelser er fyldt med både eventyr og klippeskær. Det er ikke bare at gøre, ”som vi plejer”. FGU Syd- og Midtfyns direktør finder den fælles pionerånd, som er etableret med UCL i institutionsudviklingsaftalen i 2020, for vigtig og værdifuld.
På UCL samarbejder vi med FGU-institutionerne om at udvikle en helt ny helhedsorienteret pædagogisk tænkning og praksis.