Anvendt forskning i pædagogik og samfund
Forskningsafdelingen rummer Center for Anvendt Skoleforskning, Anvendt Forskning i Dagtilbud og forskning på det sociale område. Forskerne deltager også i nationale videncentre, bl.a. Læremiddel.dk, HistorieLab og Naturfagsakademiet (NAFA).

Læreplaner og fagfornyelse
Find ekspertgruppens anbefalinger til fornyelsen af folkeskolens fagplaner, også kaldet Fagfornyelsen.

Læsekultur
De store undersøgelser af børn og unges læse- og medievaner samt faglige anbefalinger og guides til fagpersoner, unge og forældre. Find også Thomas Illum Hansens bog Læsningens drivkræfter, der kan downloades gratis.
Forsknings- og udviklingsprojekter Skole
Almen didaktik i skole og læreruddannelse
TEACOP - Teacher Core Practises for Engaging Learning for All
COPRA - Core Practises i naturfag
Becoming Teacher og Learning to Notice Quality
Digital kompetenceløft
Teknologiforståelse på læreruddannelser
Bæredygtighed
Grøn omstilling i grundskolen
Børn og unges demokratiske, digitale og kulturelle dannelse
Konspirationsteorier, trivsel og digital dannelse
Historie, kulturarv og samfundsfag
Faglige udviklingsskoler - samfundsfag
Læreplaner og curriculum i samfundsfag
Folkeskolens prøve i historie, samfundsfag og kristendomskundskab
Contested Histories - Monument(al) Challenges MONCHAL
Brug af smartphone i historieundervisningen
Support European Educational Development of Skills for Culture
Exam Literacy
Læremidler
Negative Online Behaviors and Experiences (NOBE)
Læsekultur
National indsats for børn og unges læseglæde
Mad i skolen
Naturfag og STEM
COPRA - Core Practises i Naturfag
Aktualisering af naturfagsundervisningen gennem didaktisk rekonstruktion
Øvrige forskningsprojekter under Naturfagsakademiet (NAFA)
Klimaundervisning i GastroLabCollege
ØKO - uddannelse for en bæredygtig fremtid (hedder det sådan?)
Praktisk-musiske fag
Idrætsskoler
Pædagogisk-psykologiske test og målinger
Self-efficacy for skole-hjem-samarbejde
Self-efficacy for specifikke lærerpraksisser, muligheder for læring i praktik og frafald
Muligheder for læring i praktik
Praksis self-efficacy i professionsuddannelse
Validering af skalaer til brug i professionsuddannelser
Self-efficacy and admission
Sprogfag
Sustainable language education - Reconfiguring the system through complexity-oriented action research
Teknologiforståelse og -didaktik
Ledelse af digitalisering - fagprofessionernes rolle
Kunstig intelligens og maskinlæring i lærerfaglig teknologiforståelse
COTEK: Co-design af teknologiforståelse på læreruddannelsen
Forsknings- og udviklingsprojekter Dagtilbud
Dagtilbud og barndomspædagogik
Børneliv i velfærdsstaten (BLIV)
Visitations- og inklusionsprocesser (VIP)
Faglige Udviklings-Institutioner (FUI)
Om Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund
Hvad er anvendt forskning?
Afdelingens forskning og udvikling tjener et treleddet formål, der forbinder viden, praksis og uddannelse. Forskningen tilvejebringer ny, anvendelsesorienteret og praksisrelevant viden, der både bidrager til at udvikle og styrke kvaliteten i lærer- og pædagoguddannelserne og til at udvikle de professioner og praksisser, vi uddanner til.
Det sker i et tæt samarbejde med skoler, daginstitutioner og pædagogiske og samfundsfaglige uddannelser.
Center for Anvendt Skoleforskning
En stor del af afdelingens aktiviteter på skoleområdet er samlet i Center for Anvendt Skoleforskning. Det gælder både store videncentre, der arbejder på tværs af institutioner, og forsknings- og udviklingsprojekter, der inddrager forskere, undervisere, studerende og praksis. Mere om centret
Forskningschef Thomas Illum Hansen leder afdelingen og Center for Anvendt Skoleforskning. De enkelte videncentre og forskningsområder ledes af docenter og videncenterledere. Se oversigt


Viden og materialer til dagtilbud
Science og Teknologi i børnehøjde
Sciencepraksisser og Legekvaliteter
Forskningschef, docenter og videncenterledere








