Anvendt forskning i pædagogik og samfund
Afdelingens forskningsarbejde er organiseret i Center for Anvendt Skoleforskning, Anvendt Forskning i Dagtilbud, forskning på det sociale område samt i tværgående videncentre.

Fagfornyelsen
Find ekspertgruppens anbefalinger til fornyelsen af folkeskolens fagplaner, også kaldet Fagfornyelsen.

Læsekultur
De store undersøgelser af børn og unges læse- og medievaner samt faglige anbefalinger og guides til fagpersoner, unge og forældre. Find også Thomas Illum Hansens bog Læsningens drivkræfter, der kan downloades gratis.
Om Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund
Hvad er anvendt forskning?
Afdelingens forskning og udvikling tjener et treleddet formål, der forbinder viden, praksis og uddannelse. Forskningen tilvejebringer ny, anvendelsesorienteret og praksisrelevant viden, der både bidrager til at udvikle og styrke kvaliteten i lærer- og pædagoguddannelserne og til at udvikle de professioner og praksisser, vi uddanner til.
Det sker i et tæt samarbejde med skoler, daginstitutioner og pædagogiske og samfundsfaglige uddannelser.
Center for Anvendt Skoleforskning
En stor del af afdelingens aktiviteter på skoleområdet er samlet i Center for Anvendt Skoleforskning. Det gælder både store videncentre, der arbejder på tværs af institutioner, og forsknings- og udviklingsprojekter, der inddrager forskere, undervisere, studerende og praksis. Mere om centret
Forskningschef Thomas Illum Hansen leder afdelingen og Center for Anvendt Skoleforskning. De enkelte videncentre og forskningsområder ledes af docenter og videncenterledere. Se oversigt
Videnscentre og portaler
Skole og undervisning
Tværinstitutionelle videncentre og/eller forskningsprojekter med ekstern hjemmeside:
NAFA - naturfagsakademiet
KiDM - Kvalitet i Dansk og Matematik
Dagtilbud
Tværinstitutionelle videncentre og/eller forskningsprojekter på 0-6-årsområdet med egne hjemmesider:
Science-platform
Tidsskrifter
Her skal der være en kort tekst som beskriver de tidsskrifter.
Ordet tidsskrift må gerne indgå.