Anvendt forskning i pædagogik og samfund
Afdelingens forskningsarbejde er organiseret i Center for Anvendt Skoleforskning, Anvendt Forskning i Dagtilbud, forskning på det sociale område samt i tværgående videncentre.
Skole (6-18 år)

Almen didaktik
Forskningsprogrammet didaktik i skole og læreruddannelse, bl.a. med fokus på lærernes kernepraksisser.

Fagfornyelsen
Ekspertgruppens anbefalinger til fornyelsen af folkeskolens fagplaner, også kaldet Fagfornyelsen.

Historie
Videncenteret HistorieLab forsker i historiedidaktik og arbejder med historie- og kulturarvsformidling.

Læremidler
Forskningen i læremidler sker bl.a. i regi af Nationalt Videncenter for Læremidler, Læremiddel.dk.

Læsekultur
Forskning i børn og unges læsekultur, læsevaner og læseglæde samt læsningens drivkræfter.

Naturfag/STEM
Forskning i naturfagsdidaktik og STEM-fagene (science, technology, engineering, mathematics).

Self-efficacy
Forskning i self-efficacy, bl.a. i forhold til skole-hjem-samarbejdet, samt målemetoder.

Teknologi
Teknologiforståelse som fag og læringsprocesser båret af teknologi, digitale miljøer og innovation.
Dagtilbud (0-6 år)

Pædagogers praksis

Leg og børnekultur

Science
Om Anvendt Forskning i Pædagogik og Samfund
Hvad er anvendt forskning?
Afdelingens forskning og udvikling tjener et treleddet formål, der forbinder viden, praksis og uddannelse. Forskningen tilvejebringer ny, anvendelsesorienteret og praksisrelevant viden, der både bidrager til at udvikle og styrke kvaliteten i lærer- og pædagoguddannelserne og til at udvikle de professioner og praksisser, vi uddanner til.
Det sker i et tæt samarbejde med skoler, daginstitutioner og pædagogiske og samfundsfaglige uddannelser.
Center for Anvendt Skoleforskning
En stor del af afdelingens aktiviteter på skoleområdet er samlet i Center for Anvendt Skoleforskning. Det gælder både store videncentre, der arbejder på tværs af institutioner, og forsknings- og udviklingsprojekter, der inddrager forskere, undervisere, studerende og praksis. Mere om centret
Forskningschef Thomas Illum Hansen leder afdelingen og Center for Anvendt Skoleforskning. De enkelte videncentre og forskningsområder ledes af docenter og videncenterledere. Se oversigt
Videnscentre og portaler
Skole og undervisning
Tværinstitutionelle videncentre og/eller forskningsprojekter med ekstern hjemmeside:
NAFA - naturfagsakademiet
KiDM - Kvalitet i Dansk og Matematik
Dagtilbud
Tværinstitutionelle videncentre og/eller forskningsprojekter på 0-6-årsområdet med egne hjemmesider:
Science-platform
Tidsskrifter
Her skal der være en kort tekst som beskriver de tidsskrifter.
Ordet tidsskrift må gerne indgå.