Velkommen til UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskoles nye hjemmeside. Vi udvikler for tiden på hjemmesiden og der vil på nogle områder være links til vores tidligere hjemmesider.

Musik

Musik undervises der fra 1.-6. klasse. Skoleelever kan ofte også vælge musik i overbygningen.

3 moduler med hvert sit tema

Undervisningsfaget musik er opdelt i 3 moduler med hvert deres tema:

  • Musikalske udtryksformer i undervisning og læring.
  • Musikledelse, musikalsk læring og undervisningsmetodik.
  • Musikhistorie, musikteori, musikalsk skaben og musikdidaktik.

Hvorfor læse musik på læreruddannelsen?

I musikfaget arbejder du hele tiden med din egen musikalske udvikling. Samtidig får du en god, teoretisk ballast og bliver en del af en unik, social sammenhæng sammen med andre musikinteresserede.

Du får lov at arbejde med mange musikalske udtryksformer og instrumenter.

Lær alt fra korledelse til musikfortolkning

Du får også viden om alt fra fortolkning af musik og musikteori til stemmetræning og ledelse af kor.

Undervejs lærer du at reflektere over den viden og de færdigheder, du får, og du bliver naturligvis klædt på til at undervise i musik.

Indhold i faget musik

Modul 1: Musikalske udtryksformer i undervisning og læring

På modul 1 arbejder du med musikalske udtryksformer.

Udtryksformerne tæller både krop, stemme, instrumenter og andre lydkilder.

Du arbejder også med kreative og æstetiske arbejdsformer og læreprocesser.

Modul 2: Musikledelse, musikalsk læring og undervisningsmetodik

På modul 2 er der fokus på ledelse af og deltagelse i udøvende musikalske aktiviteter. Herunder sammenspil, kor og sang i grupper og individuelt.

Du får også viden om musikteori og tilrettelæggelse af arrangementer rettet mod forskellige målgrupper.

Modul 3: Musikhistorie, musikteori, musikalsk skaben og musikdidaktik

På modul 3 får du indsigt i udvalgte perioder og genrer i musikhistorien.

Du bliver indført i teori omkring fx skalaer, harmonier og becifring.

Du arbejder også med praktisk musikudøvelse. Herunder komposition og egne musikalske fortolkninger af musik.